Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

for lidt væske symptomer
Foto: Jump foto

symptomer ved væskemangel

Drikker du nok vand? Her er 15 tegn på væskemangel

“Husk nu at drikke vand − mindst to liter om dagen!” Du ved jo godt, at væske er vigtigt. Men hvad sker der i kroppen, hjernen og med din præstationsevne, hvis du får drukket for lidt væske?

Hvad sker der egentlig …

... i hjernen?

Væske er livsvigtigt for alle kroppens funktioner, ikke mindst for hjernens. 85 % af hjernen består nemlig af væske, og kroppen giver den derfor førsteprioritet, hvis du mangler væske. Når kroppen er i væskeunderskud, vil hjernens funktion dog være nedsat. Du kan også typisk opleve hovedpine og svimmelhed, når du er dehydreret.

… med fordøjelsen?
Tyktarmen bruger væske til fordøjelsesprocessen. Vand hjælper bl.a. til bedre optagelse og udnyttelse af fibre i tarmsystemet. Er der mangel på væske, samler kroppen den væske, der er til rådighed til at opretholde de vigtigste funktioner − og her hører fordøjelsen ikke ind. Når tyktarmen så ikke har tilstrækkelig væske at arbejde med, kan det føre til forstoppelse.

… med urinen?
Væskemangel kan ses på farven af din urin. Urin er overskydende væske og affaldsstoffer, som er filtreret gennem nyrerne. Ved væskemangel er der mindre overskydende væske til denne proces, og urinen bliver derfor mørkere. Oplever du det, er det typisk et tegn på, at du bør drikke mere vand.

LÆS OGSÅ: Drikker du nok vand? Få svaret her

… med din hud?
Ved væskemangel tørrer din hud også ud. Det kan føre til irritation, kløe og rødme. Du kan let lave en såkaldt Turgor-test på din hud for at se, om du er i væskeunderskud. Klem sammen om huden på din håndryg med tommel- og pegefinger, træk opad, og giv slip, og iagttag så, hvor længe hudfolden er om at falde på plads. Hvis huden omgående trækker sig sammen igen, er din væskebalance fin. Forsvinder hudfolden kun langsomt, er det en god idé at drikke noget mere.

… med musklerne?
Vand giver faste muskler. Muskler består primært af vand − ikke af proteiner, som mange tror. Derfor er det vigtigt at drikke vand for at holde musklerne pæne og faste.

… med din koncentrationsevne?
Væskemangel virker sløvende. Det påvirker din koncentrationsevne, koordinationsevne og reaktionstid til den dårlige side. Så skal du være skarp og præstere mentalt, skal du sørge for at være godt hydreret.

… med din fysiske præstationsevne?
Selv et mindre væskeunderskud påvirker din præstationsevne. Et væsketab på bare 2 % af din kropsvægt, cirka mellem 1 og 1½ liter vand, nedsætter rent faktisk præstationsevnen med op til 20 %.

LÆS OGSÅ: Kalorieguide: Drikker du dig tyk? 

… med dit humør og energiniveau?
Det samme gælder dit humør og energiniveau: Blot et forholdsvis lille væsketab kan mærkes meget markant på begge dele og har en nærmest drænende effekt.

… med nattesøvnen?
Hvis din krop ikke får tilstrækkeligt flydende brændstof, kan det også påvirke din nattesøvn og gøre kvaliteten af den dårligere. Omvendt kan det selvfølgelig også give urolig søvn og vække dig, hvis du drikker voldsomt meget før sengetid og derfor skal tisse i løbet af natten. Forsøg derfor at drikke de store mængder væske i god tid før sengetid, så du slipper for alt for mange natlige toiletbesøg.

… med din vægt?
Mange, som drikker for lidt, har mistet deres naturlige tørstregulering. De forveksler typisk tørsten med sult og spiser derfor i stedet for at drikke. For de fleste vil det ret hurtigt kunne ses på vægten. Den gode nyhed er, at det samme gør sig gældende den anden vej, hvis du udskifter en del af dine kalorietunge snacks med kildevand.

… når du sveder?
Når du sveder, mister kroppen endnu mere væske, og din væskebalance bliver endnu mere skæv. Det er en meget vigtig grund til, at du altid bør drikke gode, store mængder væske, når du træner, opholder dig i varmen eller af andre grunde måtte have det varmt og sveder. Er du allerede i væskeunderskud på forhånd, er det en god idé at rette op på det, før du springer ud i solen eller i løbeskoene, da du ellers risikerer at blive rigtig dårlig.

SE OGSÅ: Dit ansigt afslører alt om din sundhed

… når du er syg?
Hvis du kaster op eller lider af diarré, mister du også yderligere væske. Det gør dig helt afkræftet. Så et godt sted at starte, når du begynder at blive frisk igen, er derfor at få rettet op på væskebalancen. Får du vanddrivende medicin, er det også vigtigt at fylde ekstra væske på kroppen for at undgå dehydrering.

… med dine slimhinder?
Dine slimhinder i mund, hals og næse rummer antistoffer, som bekæmper alle de vira og bakterier, du indånder og får tilført via mad og drikke. Når kroppen er i underskud af væske, udtørrer slimhinderne og bliver mere modtagelige for infektioner. Det kan forårsage forkølelser, halsbetændelse og hoste.

… hvis du drikker juice, sodavand, kaffe og alkohol?
I princippet er væske væske − og al væske tæller i dit væskeregnskab. Kroppen er dog bedst til at optage rent vand. Og det er generelt en (rigtig) god idé at holde igen med sukkerholdige og alkoholrige drikke, da de påvirker andre processer og funktioner i kroppen. Og langtfra kun til det bedre. Øl, te og kaffe kan også virke mere vanddrivende end andre væsker og få dig til at løbe oftere på toilettet (med yderligere væsketab til følge). Drik derfor som hovedregel vand for at opretholde væskebalancen.

… hvis du drikker (for) meget?
Ligesom du kan drikke for lidt væske og dehydrere, kan du også overhydrere. Det sker, hvis du får for store væskemængder indenbords, og nyrerne simpelthen ikke kan følge med til at udskille dem igen. Det får vægten til at vise et højere tal, og hvad værre er, kan det lave rod i din saltbalance.

SE OGSÅ: Hvad sker der i kroppen, når du drikker alkohol?

SKÅL I VAND!
Som (grov) tommelfingerregel er det godt at drikke 10-12 glas vand (svarende til 2-3 liter) fordelt over dagen. Hvis du træner, er fysisk aktiv på anden vis eller opholder dig i sol og varme, skal der mere til at dække dit væskebehov. 

TJEK DIG SELV:
Lider du af væskemangel? Hvis du genkender disse symptomer, er din væskekonto sikkert i underskud:

* Træthed og slaphed
* Svimmelhed
* Hovedpine
* Hukommelses- og koncentrationsbesvær
* Halsbrand, maveproblemer, forstoppelse
* Tør og kløende hud
* Muskelømhed
* Nedsat urinmængde og mørk urin

SE OGSÅ: 8 genveje til mere energi

SE OGSÅ: 8 råd: Sådan kommer du af med din hovedpine

SE OGSÅ: Michelle Kristensen: Sådan får du drukket mere vand

Eksperten

Maja Schlebaum er autoriseret klinisk diætist og EREPS-certificeret fitnessinstruktør. Indehaver af LivsstilsHuset, hvor hun rådgiver om bl.a. kost, træning og rygestop, samt medejer og kostansvarlig hos Fit&Sund i Vejle og Hjerting. Se mere på fitogsund.dk

Se, hvad vi ellers skriver om: Hud, Søvn og Fordøjelsen