sådan mindsker du din pollenallergi
SPONSORERET indhold

9 gode råd: Sådan mindsker du din pollenallergi

Er foråret lig med røde øjne, træthed eller andre symptomer på pollenallergi? Heldigvis findes der en hel del, du selv kan gøre for at få det bedre.

Af: Malin Gavelin Foto: Getty Images
03. maj. 2024 | Sundhed | Hjemmet

1. Tjek tallene

Der er flere apps og hjemmesider, hvor du kan finde dagens pollental.

Du kan for eksempel downloade Astma Allergi Danmarks gratis app "Dagens Pollental" til din telefon og få pollenvarsling fem dage frem, så du bedre kan planlægge din hverdag og vurdere, hvornår du fx skal tage medicin eller holde dig fra at gå tur i skoven.

Tallene findes også på astma-allergi.dk/dagens-pollental.

2. Udnyt de tidlige morgener

Det er trist og kedeligt at sidde inde på de skønne forårs- og sommerdage for at undgå kontakt med pollen.

Udnyt derfor, at pollentallene er lavest i de tidlige morgentimer og de sene aftentimer, da duggen binder pollen, og du dermed ikke er så udsat for pollen morgen og aften.

3. Gå i bad inden sengetid

Hvis du har langt hår eller har været meget udendørs, så er det en god idé at vaske håret, før du sover, så du ikke sover med pollen tæt på ansigtet hele natten.

Læs også

4. Anskaf evt. en luftrenser

For nogle er en luftrenser i soveværelset en god investering, da de oplever, at den rensede luft mindsker deres allergi, og de sover bedre.

følge taenk.dk hverken fraeller tilråder Astma-Allergi Danmark brugen af luftrensere ved pollenallergi, da det er usikkert, om det virker.

5. Lyt til lægen

Det er vigtigt, at du får din pollenallergi behandlet.

En underbehandlet høfeber kan påvirke din hverdag og give nedsat livskvalitet.

I første omgang er det vigtigt, at du ved, hvad der giver dig symptomer, og at du forsøger at undgå de ting. Men nogle ting kan være svære at undgå.

Sørg derfor for at gå til læge, så du kan få den korrekte medicin.

Læs også

6. Undgå at slå græs

Har du en have med græsplæne, så sørg for at få hjælp til at få græsset slået. For uanset hvilken græsslåmaskine, du benytter, så vil den hvirvle store mængder pollen op.

7. Skyl næsen

Det kan lindre ubehaget og mindske symptomerne at skylle og rense næsen for pollen regelmæssigt.

Du kan fx skylle med saltvand ved at bruge en næseskyller, næsedråber eller en næsespray med saltvandsopløsning. De kan alle købes på apoteket.

8. Luk døren

Husk altid at lukke døren til soveværelseti løbet af dagen, så rester af pollen ikke finder vej derind.

Tænk også på ikke at lade dit sengetøj tørre i det fri i løbet af pollensæsonen.

9. Træn inden døre

At motionere er godt for krop og sjæl, men i pollensæsonen er det bedst for allergikere at træne inden døre. Svømmehallen er fx et godt og pollenfrit område.

Anbefalet til dig