Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Tegn på d-vitaminmangel

Hovedpine og træthed kan skyldes mangel på d-vitamin

10 tegn på at du mangler D-vitamin

Vidste du, at 43 procent af danskerne mangler D-vitamin? Symptomerne kan være mange, og ofte forbinder vi dem ikke med vitaminmangel. Se her, hvilke gener der kan skyldes mangel på "solskinsvitaminet".

1. Du bliver hele tiden syg

Hvis du konstant rager en ny infektion til dig, kan det være tegn på D-vitaminmangel. Danske forskere har, som de første i verden, opdaget, at vores immunforsvar er afhængig af D-vitamin for at virke optimalt.

2. Du er træt med træt på

Vi kan alle være trætte, men hvis du gennem længere tid føler, at du skal slæbe dig af sted, kan det være tegn på D-vitaminmangel. Man ved nemlig, at der er sammenhæng mellem dét, dårlig søvn og ekstrem træthed.

3. Du har ondt i ryg eller lænd

Hvis ryg eller lænd bliver ved at gøre ondt uden en klar årsag som fx træning, tunge løft, eller menstruation, kan det skyldes mangel på D-vitamin. For lidt kan nemlig give svage og trætte muskler, hvilket kan føre til rygsmerter.

4. Det gør ondt ”i knoglerne”

Husker du følelsen af vokseværk som barn? Det gør ondt helt ”ind i knoglerne”. Som voksen kan det være tegn på D-vitaminmangel. D-vitamin spiller nemlig en stor rolle for kroppens optagelse af calcium fra tarmen, hvor den sørger for, at der er den rette mængde til stede for at holde knoglerne ved lige.

Læs også: Fokus på magnesium: Mineralet, du ikke må mangle

5. Du har sår, der ikke vil hele

Hvis du har sår, der ikke vil hele, kan det være tegn på mangel på D-vitamin. Undersøgelser har vist, at der er en tendens til, at sår heler bedre, når vi får et dagligt tilskud af D-vitamin.

6. Det tynder ud i håret

Du oplever måske, at der sidder mange hår i hårbørsten eller afløbet. Det kan skyldes mange ting, men kan være tegn på D-vitaminmangel. En undersøgelse fra Cairo Universitet i 2013 viste, at kvinder, der tabte meget hår, havde et markant lavere indhold af jern og D-vitamin i blodet.

7. Dit humør er ikke til at styre

Hvis dit humør pisker op og ned, og PMS ikke er synderen, kan det skyldes D-vitaminmangel. Undersøgelser har vist en sammenhæng mellem depression og mangel på Dvitamin, og går du rundt med vinterdepression, skyldes det måske ikke kun mangel på lys, men også mangel på D-vitamin.

8. Du føler dig svag

Musklerne kan være tunge og trætte i en grad, så du får smerter i særligt lårene, læggene og nederst i ryggen, og det kan være tungt bare at løfte armene. Det kan være tegn på D-vitamin- mangel, fordi vitaminet er nødvendigt for at sikre, at vores muskler kan fungere normalt.

9. Du har svært ved at huske

Glipper det ofte med hukommelsen? Du skyder sikkert skylden på travlhed, men det kan også skyldes mangel på D-vitamin. D-vitaminmangel er nemlig sat i forbindelse med både demens, Alzheimers og kognitive problemer.

10. Du har ofte hovedpine

Lider du af kronisk hovedpine, kan det skyldes mangel på Dvitamin. Der er ikke tale om migræne, men følelsen af et låg omkring hovedet, der strammer. Et finsk studie har vist, at den kroniske hovedpine er værst i vintermånederne, og deltagerne i studiet, som led af hyppig eller kronisk hovedpine, havde typisk et lavt niveau af D-vitamin.

Se det store udvalg af D-vitamin hos med24.dk (sponsoreret)

Boost selv dit D-vitamin

  • Få mere sol og lys
  • Størstedelen af vores D-vitamin kommer fra solen – hele 80 %. Det er primært om sommeren, vi danner D-vitamin, så vi skal opbygge lageret til vinteren. Men du skal også passe på din hud, så undgå solen midt på dagen, og ophold dig max. 20 min. i solen uden solcreme.
  •  Tag en vitaminpille
  • Du kan tage et tilskud på 35-38 mikrogram D-vitamin om dagen i et par måneder for at se, om du får det bedre. Tag aldrig for meget D-vitamin uden at have talt med din læge. D-vitamin optages ved hjælp af fedtstoffer, og får du for store mængder, vil det ophobes i kroppen, hvor det kan føre til forgiftning.
  • Spis fede fisk
  • 20 procent af kroppens D-vitamin kommer fra kosten. Det findes primært i fede fisk som laks, torskelever, ål, torskerogn og sild, men også æg, nødder, kød og fed mælk er gode kilder.

Om eksperten

Eksperten

Søs Wollesen, læge, psykoterapeut og forfatter. Hun står bag Kombilægen på kombilaegen. dk og er også forfatter til bl.a. bøgerne "Alternativ behandling" og "Befri os fra flere hedeture".

Øvrige kilder:

sundhedogforebyggelse.dk, videnskab.dk, netdoktor.dk, bedrelivsstil.dk, healthandscience.eu, videnscenterfordemens.dk, voksnekvinder.dk, Gitte Høj m. fl.

Se, hvad vi ellers skriver om: Hovedpine og Vitaminer