Kvinde på cykel

Foto: Getty Images På vej på job. Selvom du måske cykler langs en småbefærdet vej, er det bedre at motionere end at lade være.

Er det usundt at motionere i bilosen i byen?

Luftforurening koster hvert år 4.000 for tidlige dødsfald. Men små og store justeringer i hverdagen kan være med til at mindske risikoen for uønskede partikler.

Danmark er langt fra en af sværvægterne, når det kommer til luftforurening. Faktisk er vi blandt en god håndfuld lande, der i et par år har holdt os på den rigtige side af de fastsatte grænseværdier og forskellige tiltag på tværs af Europa har gjort, at luftforureningen er nedsat med 40 procent siden 1990.

Det betyder dog ikke, at luftforurening ikke er noget, vi behøver at bekymre os om. For den eksisterer fortsat, og den har også stadig en alt for stor effekt på vores helbred.

"Selv om Danmark ikke er et af de mere forurenede lande, er det fortsat sådan, at cirka 4.000 mennesker hvert år dør for tidligt på grund af udsættelse for luftforurening, der er medvirkende til øget risiko for hjertekarsygdomme som blodpropper og luftvejssygdomme som astma, og den øger også risikoen for lungekræft og andre kræftformer,”" påpeger Thomas Ellermann, som er seniorforsker og sektionsleder ved Institut for Miljøvidenskab ved Aarhus Universitet.

LÆS OGSÅ: Så langt skal du løbe for at forbrænde Mars-baren og 34 andre fødevarer

Omfanget og arten af luftforurening, som vi bliver udsat for, afhænger af, hvor vi bor og færdes i vores hverdag. For eksempel er der tre-fire gange så meget kvælstofdioxid i bygaderne som på landet.

Der er desuden op mod 40 procent flere af de såkaldte fine partikler af forurening i luften i byen end på landet – med det forbehold at tallene naturligvis varierer, hvis der for eksempel løber en motorvej med tung trafik forbi de landlige omgivelser.

En by er heller ikke bare by. Nye målinger af luftforureningen i København viser, at meget trafikerede veje som fx Folehaven, H. C. Andersens Boulevard og Nørre Voldgade i indre by har langt højere niveauer end andre områder i hovedstadsområdet.

LÆS OGSÅ: Hvad sker der i kroppen, når du går 10.000 skridt?

Tallene skal dog ses som øjebliksværdier, der i sig selv ikke fortæller, om grænseværdier for luftforurening overholdes, men hovedsageligt bekræfter, hvor meget luftforureningen kan svinge fra sted til sted.

Få styr på dit indeklima

1. Luft ud hver dag

Gennemtræk i fem minutter et par gange om dagen mindsker mængden af forurenet luft indenfor og gør en stor forskel – vel at mærke, hvis du gør det på tidspunkter, hvor luften uden for ikke lige topper med os og partikler.

2. Tænd for emhætten

Luk eventuelt døren til soveværelset og børneværelserne når du laver mad, så den os, der måske slipper udenom emhætten, ikke når derind.

3. Sluk for brændeovn og stearinlys

Begge dele udleder stoffer, der har samme skadelige effekt på helbredet, blandt andet dine lunger og dit kredsløb, som udstødningen fra en dieselbil. Både almindelige stearinlys og fyrfadslys kan i dag udskiftes med LED-udgaver, der giver et varmt og naturtro skær.

4. Gør rent

Skadelige kemikalier binder sig til støvet, så hold det nede. Gør rengøringen lettere for dig selv ved at indrette dig, så du let kan komme til, og en ugentlig rengøring er overskuelig.

5. Sluk for elektronikken

Særligt om natten. Når elektronik bliver varm, frigiver den flere kemikalier.

6. Brug rengøringsprodukter korrekt

Overhold de doser, der fremgår af emballagen, og imprægnér dine læder-produkter og andet udendørs.

7. Hold dig fra ting, der lugter af kemi

Lugter det af kemikalier, afgiver det sandsynligvis netop det til indeklimaet. Luft derfor godt ud, når du får en ny sofa eller et nyt fjernsyn i hjemmet.

Al motion er god motion

Vil du mindske din egen og familiens eksponering for luftforurening, kan en løsning selvfølgelig være at flytte til et område, hvor luftforureningen er lavere, men du kan også komme et godt stykke vej med lidt mindre drastiske midler – ved at lave nogle relativt simple ændringer i din hverdag og livsstil.

Luftforurening handler nemlig også om indeklima, og her kan du gøre en stor forskel ved at følge de råd, du ser i boksen her på siden.

Bor du i et område med en større mængde trafik eller anden form for luftforurening udendørs, så funderer du måske også over, om det reelt er mere skadeligt end godt at løbe en tur eller cykle til arbejde. Det korte svar er nej.

LÆS OGSÅ: Gåprogram: Sådan går du dig slank på 16 uger

"Under danske forhold er det altid bedre at motionere end at lade være på grund af luftforureningen, slår Thomas Ellermann fast."

Når det er sagt, er der nogle steder, det er bedre at motionere end andre, understreger han.

"Man bliver mindre eksponeret for forurening ved at motionere i et grønt område eller et villakvarter frem for tæt på en stærkt befærdet vej. Det er også bedre uden for myldretiden, hvis man motionerer tæt ved en meget befærdet vej. Selv hvis du bor i hovedstaden, vil det være væsentligt bedre for dig at cykle ad Vester Voldgade frem for ad H.C. Andersens Boulevard, som løber parallelt lige ved siden af."

Se, hvad vi ellers skriver om: Sund livsstil