Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

test blodtypekost
Foto: Klaus Rudbæk Maria Bjerg Nørkjær har testen blodtypediæten i syv dage. Læs her, hvordan det gik.

Test af blodtypekost

Maria tester blodtypekost: “Min lyst til at snacke er blevet mindre, og jeg har en bedre følelse af mæthed”

32-årige Maria Bjerg Nørkjær har testet blodtypediæten i syv dage og skulle blandt andet spise vegetarisk. Det var hårdere, end hun havde regnet med.

1. DAG (LØRDAG)
“Jeg har blodtype A RhD positiv. I hovedtræk er den mest gavnlige kost for blodtype A en vegetarisk kost uden mælkeprodukter, men også uden hvede og rå grøntsager. Derudover er den bedste motionsform yoga, meditation og lignende. Til dagligt spiser jeg mange grøntsager og undgår for det meste søde sager, alkohol og kulhydrater. I dag føler jeg mig mere sulten og har lyst til nogle ting, som jeg plejer at spise. Jeg savner specielt min sædvanelige morgenmad, yoghurt naturel med æble. I dag spiser jeg til gengæld boghvedegrød med ingefær, gulerod og lidt mørk sirup. Til aften har jeg kvalme og er sulten.”
2. DAG (SØNDAG)
“I dag savner jeg ost. Jeg har hovedpine og føler mig utilpas. Normalt har jeg kun hovedpine en til to gange om året, så jeg tænker, at det må være kosten, der spiller ind. Vi har gæster til eftermiddagskaffe og serverer frugt, som jeg må spise. De andre får fastelavnsboller. Jeg savner faktisk mest det frugt, som jeg normalt plejer at spise, men som diæten fraråder, altså appelsin, banan og æble. Min mand Rasmus spiser de samme ting som mig, men supplerer med andre fødevarer. Vores datter får broccolimos til sin grød med avocado og frugtmos. Efter dag to, synes jeg, der er meget langt til lørdag, hvor forsøget er slut.”
3. DAG (MANDAG)
“På tredjedagen føler jeg mig lidt mere ovenpå, det er måske fordi, det er hverdag og ikke weekend længere. I dag harjeg mest lyst til banan, som blodtype A skal undgå. Jeg nyder til gengæld en lang gåtur, der får mig til at slappe af.”

LÆS OGSÅ: Julie tester nupokuren: “Jeg fik brudt en masse dårlige vaner”

4. DAG (TIRSDAG)
“Jeg begynder dagen med 30 minutter yoga. Det giver en dejlig ro inden en lang arbejdsdag. Til aften besøger jeg en veninde. Vi er en gruppe venner, der mødes hver anden måned til sammenskudsgilde. Det er hårdt ikke at kunne spise de lækre retter, som de andre har med, men jeg holder mig fra det.”
5. DAG (ONSDAG)
“Jeg begynder dagen med stram-op i fitness. dk. Det giver mig en masse energi. I dag har jeg ikke så meget lyst til de gavnlige madvarer. Jeg har nok vænnet mig til de få ting, jeg kan spise, og det bliver lidt trivielt i længden. Jeg føler mig til gengæld hurtigere mæt.”
6. DAG (TORSDAG)
“I dag dyrker jeg meditation og afslapning. Jeg savner en frisk grøn salat, hvor grøntsagerne ikke skal koges, steges eller bages.”
7. DAG (FREDAG) “Min dag begynder med samme morgentræning som i onsdags. Jeg er ikke så sulten i dag og er nok begyndt at stille mig selv spørgsmålet: 'Er du overhovedet sulten?’”

EFTER KUREN
“En uge er gået, og jeg har udelukkende spist madvarer, som er gavnlige for blodtype A, så jeg bedst kunne se, hvilken effekt det har. Efter en uge har jeg tabt mig 0,7 kilo. Det er sværest at undvære rå frugt og grønt, og det bliver desværre lidt ensformigt at overholde diæten. Spiser du til gengæld også de neutrale, er der endnu flere madvarer, du kan inddrage i kosten og dermed større variation i ugens retter. En del af frugterne, der er gavnlige for mig, som friske kirsebær og figner, er sæsonbetonede og svære at finde i supermarkederne. Jeg synes faktisk, at det er noget hårdere at spise efter min blodtype, end jeg har forventet, men det giver en skøn fornemmelse i min krop. Min lyst til at snacke er blevet mindre, og jeg synes også, at jeg har en bedre følelse af mæthed. Madvarer, som jeg som blodtype A decideret rådes til at undgå, er blandt andet tomat, peberfrugt, røget laks, kalvekød med mere. Og jeg vil den næste tid forsøge at lade være med at spise de produkter og mærke efter, om det faktisk gør en forskel for mig. Med hensyn til træning tror jeg, at det er godt med noget mere yoga i en travl hverdag, men træning med høj intensitet giver mig energi, så jeg kan ikke undvære de fitnesshold, jeg går til.”

BLODTYPEDIÆT VS. FAMILIE?

Min mand har samme blodtype som jeg, så vi har fået den samme mad til aften, han har dog suppleret retterne med for eksempel pasta og kartofler. Der har ingen ændring været i vores barns mad, da hun hovedsageligt spiser grød og mos, så hendes mos har været lavet af grøntsager fra diæten.

Hvad mener eksperterne om blodtypediæten?

Spis efter din blodtype. Sådan lyder opfordringen i diæten af samme navn. Men bestemmer din blodtype, hvilken mad der er gavnlig for din krop og dit sind? Og hvad mener eksperterne om kuren fordele og ulemper? Læs artiklen her. 

Om testpersonen

Maria Bjerg Nørkjær er 32 år og arbejder som arkitekt og partner i firmaet Bjerg Arkitektur A/S. Hun bor på Islands Brygge, København, og er gift med Rasmus. Sammen har de en datter på syv måneder. Maria træner tre til fire gange om ugen med styrke- og pulstræning.

Se, hvad vi ellers skriver om: Slankekur, Vægttab og Blodtypekost