Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Gode råd til bedre søvn i sommervarmen
Foto: iStock 5 gode råd til bedre søvn i varmen.

Gode råd til bedre søvn i sommervarmen

Sådan får du en god nattesøvn i sommervarmen

Er du en af dem, der har svært ved at falde i søvn i sommervarmen? Så læs med her. Der er nemlig hjælp at hente.

Du kender det måske. Vinduet står åbent. Du ligger ovenpå dynen og ikke under den. Du har formået at skabe gennemtræk i soveværelset. Men lige meget hjælper det. Du ender alligevel med at vende og dreje dig den halve nat, fordi sommertemperaturen er skudt i vejret. Og når vækkeuret ringer og hverdagens pligter kalder, har du stort set ikke lukket et øje.

LÆS OGSÅ: Her er grunden til, at kvinder skal have mere nattesøvn

Hvis dine sommernætter forløber således, er du langt fra den eneste. Epion lavede for nyligt en undersøgelse for DR, der viste, at hver tredje dansker lider af søvnproblemer.

Derfor sover du dårligere i varmen
Men hvorfor sover vi dårligere, når det er varmt? Spørger man søvnspecialist, psykolog og leder af ScanSleep Torben Jager Petersen hænger det sammen med, at vores kropstemperatur normalt sænkes en smule om natten. Det sker helt automatisk uden, vi bemærker det. Men når det er varmt, har kroppen svært ved at få temperaturen reguleret, hvilket gør, at vi begynder at svede. Dernæst sender kroppen impulser om, at vi skal tage dynen af eller stikke et ben ud. Og det er altså disse impulser, der vækker os ifølge Torben Jager Petersen.

Har du allerede forsøgt at skifte til sommerdyne og smidt alt tøjet inden sengetid. uden det har hjulpet på sommersøvnen? Så fortvivl ikke, der er nemlig fem ting, du selv kan gøre, for at få en bedre nattesøvn. Følg Torben Jager Petersens fem råd:

1. Sørg for at soveværelset har den rette temperatur
"Prøv om du kan få rumtemperaturen i dit soveværelse ned, før du lægger dig til at sove. Comfortzonen er for langt de fleste, 18-22 grader. Hvis rummet er varmere (eller koldere) end dette, er det, at du begynder at få inputs, som vækker dig i de lette søvnstadier. Du kan regulere rumtemperaturen ved at åbne vinduet eller skabe gennemtræk."

2. Acceptér at du ikke sover lige godt hver nat
"Det er vigtigt, at du accepterer, at du ikke kan sove lige godt hver nat allerede inden, du går i seng. Du kan sagtens sove dårligt nogle dage i træk, uden det giver dig problemer. Mange tror, at deres dag er ødelagt, hvis ikke de har fået syv til otte timers søvn. Men faktisk kan du klare dig en nat eller to med fire timers sammenhængende søvn. Vi har en langt større robusthed overfor søvnmangel, end vi selv tror. I stedet for at ligge søvnløs i timevis, er det bedre, at du accepterer, at du ikke kan falde i søvn. Stå i stedet op og giv dig til noget afslappende indtil, du bliver søvnig."

3. Bliv ikke bare liggende søvnløs i sengen
"Hvis du er inde i en periode, hvor du har svært ved at sove, er det bedre, at du fra starten vælger at blive oppe en halv time længere og nyder sommernatten i stedet for at blive frustreret over din manglende søvn."

4. Fugt kroppen med en kold klud
"Hvis du har prøvet at vikle en kold klud om en dåsesodavand på stranden, ved du, at fordampningen tager varmen fra dåsen, hvilket gør at den bliver kølet ned selvom, det er varmt. Lidt det samme sker, hvis du fugter kroppen med en kold klud inden sengetid."

5. Tag et køligt bad
"Der er ikke enighed om, hvorvidt du skal tage varme eller kolde bade i sommervarmen, når du har svært ved at sove. Spørger du mig, skal badet være koldt. Og da jeg var i Brasilien, lærte jeg, at hvis du er så heldig at være i nærheden af en ventilator, skal du stille dig foran denne efter dit kolde bad. Det vil holde din temperatur nede i længere tid."

LÆS OGSÅ: Per Brændgaard: Spis hvad du har lyst til, når du har lyst

LÆS OGSÅ: Det sker der, når du sluger et tyggegummi

LÆS OGSÅ: Her er dagens bedste nyhed til jer, der nægter at undvære kaffen

 

 

Kroniske søvnproblemer

Søvnspecialist, psykolog og leder af ScanSleep Torben Jager Petersen skønner, at ti procent af befolkningen har kroniske søvnproblemer, som kræver behandling . Ifølge eksperten betragtes dine søvnproblemer som kroniske, hvis du mere end tre dage om ugen, har svært ved at falde i søvn, vågner mange gange i nattens løb, vågner før du er udhvilet om morgenen og bliver påvirket af det dagen efter. I et sådan tilfælde, kan det være nødvendigt, at søge hjælp hos et af landets søvnklinikker eller egen læge.