Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Foto: Franne Voigt

Én kage, kan få skovlen under stenaldermanden

Thomas Rode er kendt som fortaleren for stenalderkost i Danmark. Sammen med hustruen Thilde Maabjerg har han gjort det til sin fornemmeste opgave at leve efter principper, vores forfædre vil kunne nikke genkendende til. Det giver et kæmpe velvære, mener han. Og en beundringsværdig krop, når kosten kombineres med crossfit-træning.

Her får du hans peptalk, som kan motivere dig til at lægge dit liv om. Det er aldrig for sent, men det er mere en livsstil end en kur, understreger palæo-manden, der til dagligt er køkkenchef på Michelin-restauranten Kong Hans' Kælder og kender alt til fristelser - som han ikke altid modstår.

Hvad går din kur ud på?
- Vi taler ingenlunde en kur, men en livsstil, der kort og godt går ud på at indrette sit liv, så det i videst muligt omgang, minder om det, vi er skabt til i behørig iagttagelse af, at vi lever i 2013. Udover tag over hovedet, daglig føde på bordet og det faktum, at man kan få lægehjælp, er der kommet mange fristelser til undervejs i menneskets udviklingshistorie. I særdeleshed i løbet af de sidste 100 år. Mange af de ting beriger vores sanser og giver en følelse af glæde. Forventningens glæde er dog som regel større end den umiddelbare glæde i "gerningsøjeblikket" og desværre er den negative regning endnu større i helbredsmæssig henseende i særdeleshed på sigt. Resultaterne er skræmmende!
- Kostmæssigt skal man fokusere på at spise det, der giver vore kroppe det, de har brug for; det rigtige fedt til at holde motoren i gang, protein til at opbygge og vedligeholde kroppens celler og kulhydrat i form af især de grønne bladgrøntsager for kostfibre og mikronæringsstoffer. Fedt og protein bør i overvejende grad komme fra animalske fødekilder fra fugle, pattedyr, og ikke mindst fra havdyr.

"Erik min souschef havde lavet hjemmelavede hindbærsnitter, og jeg åd fuldstændig ukontrollerbar 4 stk."

Hvad opnår man ved at gå på din kur?

- De umiddelbare benefits lyder: vægttab med efterfølgende konstant vægt balance, bedre søvn, konstant energi niveau, slut med stress over at skulle småspise og hele tiden at skulle tænke på næste måltid seks gange om dagen, at du slipper på de små allergiske reaktioner og den inflammerede tilstand kroppen konstant er i når den skal rode med fødevarer den ikke er skabt til at håndtere.

- Ved at spise efter disse forskrifter, vil man opleve en helt anden form for mæthed, uden at man på nogen måde føler, at man mangler noget. Du kan spise dig mæt og nyde den varende mæthedsfornemmelse med god samvittighed uden at skulle være frustreret over at skulle nøjes med, afstå fra og konstant gå og være sulten.

- Ved at bevæge og hvile os, som vi er skabt til, stimulere vore hjerner, interagere med andre mennesker og ikke mindst spise den føde, vi er designet til at spise, og her er det vigtigt at iagttage, at der ikke findes en "one size fits all", får vi det bedst mulige sundhedsmæssige fundament, og det er principielt set det, den livsstil vi (Thomas og kæresten Thilde Maabjerg, red.) er fortalere for, sikrer. Helt enkelt.

Hvem skal gå på din kur?
- Alle bør vel principielt leve af, det vi er skabt til at spise, så det skal alle vel som udgangspunkt, men livsstilen er måske en virkelig god ide for dig, der synes, du går og skranter lidt, er lidt utilfreds med de ekstra kilo, der hober sig op og måske har lyst til at hæve barren lidt for velværet generelt. Og så er det jo bare at gå i gang, men man skal prøve sig frem og finde den fødevare konstellation, der føles rigtig.
- Det handler ikke nødvendigvis om at fråde røde bøffer og gurgle Bearnaise sovs i sig fra morgen til aften. Først og fremmest handler det om at spise rigtig mad, lavet af rigtige råvarer uden nogen form for industriel hokus pokus. Det handler om at vælge lødige fødevare til, så skal de underlødige nok automatisk blive skubbet i baggrunden og således bliver der også plads til en portion af det man godt ved ikke nødvendigvis er godt for en i ernæringsmæssig sammenhæng, men som beriger sanserne i ny og næ.

Hvad er dine tre bedste sundhedstip?
- Spis menneskeføde, rigtig mad af rigtige råvarer.
- Få kontrol over dine fedtlagringshormoner og dine fedtforbrændingshormoner. Spiser du en traditionel dansk kost med f.eks. havregrød til morgenmad, rugbrød til frokost og kartofler eller pasta til aftens mad, vil du have sukker i blodet i hele din vågne del af døgnet. Er der sukker i blodet skal der insulin til at få sukkeret ud af blodbanerne og ud i cellerne, og er der insulin i blodet kan man ikke forbrænde fedt, der så derimod oplagres. Resultatet taler for sig selv. Husk at sukker er sukker, både det man ved, der er sukker og i særdeleshed også det skjulte, som findes i stivelse som kartofler, korn, ris og majs.
- Tænk på, at korn ikke kun indeholder stivelse, altså skjult sukker, men også andre ting der kan være kilder til irritationer i fordøjelsessystemet hos rigtigt mange mennesker.

"Det handler ikke nødvendigvis om at fråde røde bøffer og gurgle Bearnaise sovs"

Hvordan er du endt med den livsstil?

Min hustru Thilde og jeg startede med at træne crossfit/funktionelt og kom lynhurtigt i god form og fik lyst til at skrue endnu mere på knapperne for at få det endnu bedre. Nu står vi her og har aldrig haft det bedre. Vi har trænet funktionelt siden 2007 og spist stenalderkost siden 2009 og har ikke kigget os over skulderen en eneste gang siden.

Hvornår overtrådte du sidst dine egne sundhedsidealer?
I dag. Erik min souschef havde lavet hjemmelavede hindbærsnitter og jeg åd fuldstændig ukontrollerbar 4 stk og fik det efterfølgende megaskidt og måtte ind og ligge og sove lidt på gulvet på mit kontor. Sukker er meget stærke sager, ikke kun fysisk men i den grad også psykisk, og jeg har slet ikke nogen stopklods når jeg først går i gang, men bliver et frådende uhyre uden tanker for følgerne, når den første mundfuld er kommet indenbords, og jeg er bange for, at jeg ikke er den eneste, der har det sådan. Og det på trods af, at jeg er ganske godt inde i de fatale følger, det kan have.

Hvad spiser du, hvis du bliver lækkersulten?
Jeg tilstræber at spise gode mættende måltider der lukker ned for trangen til at gå og småspise, men glæder mig i stedet til de regulære måltider. Hvis trangen kommer over mig kunne det være flæskesvær, et godt æble eller en håndfuld lækre nødder. Nå vi har fri og er i sommerhuset nyder fruen og jeg af og til et godt stykke god mørk, økologisk chokolade med en høj kakaoprocent f.eks AMA 85% eller Summerbirds 90 % sammen med en god kop sort, stærk kaffe.

Hvad, oplever du, er den største udfordring ved at leve sundt?
I min hverdag er det sværeste at skulle tilpasse mig andre og at skulle spise på tidspunkter, der ikke nødvendigvis passer mig perfekt. Når vi har fri og er i sommerhuset hvor vi tilbringer de fleste fridage, kan vi selv planlægge vores dag og får sædvanligvis kun to, men særdeles mættende og samtidigt sanseberigende måltider af rige råvarer, som vi bruger meget krudt på at tilvejebringe, tilberede og efterfølgende indtage sammen.

Hvad er den største kompliment, du har fået for din krop og livsstil?
Uha uha. Det skal vist ikke gengives her...

Hvad bør man altid have i køleskabet?
Æg, flæsk, kål gerne hjemmefermenteret.

Hvad er dit bedste råd til at komme af med de stride 3 kilo, mange kvinder kæmper med?
Lær at være HELT ærlig over for dig selv, forstå at det kræver en STOR indsats at nå målet og KÆMP!

LÆS OGSÅ: Michelle Kristensen: Slip af med de sidste stride kilo

TEMA: 10 af de sunde

I løbet af januar giver vi dig overblik over de mange muligheder, du har, hvis du ønsker at slanke dig eller optimere din sundhed. Vi har spurgt 10 af landets bedste og mest populære slanke- og sundhedseksperter, hvad du kan få ud af deres kur og hvordan du bærer dig ad.

Læs mere om Thomas og hustruen Thilde på Rodemaabjerg.dk