ALT for damerne vinder fornemme design-priser
ALT for damerne har vundet to flotte priser ved årets kåring af bedste magasindesign. Det er Foreningen Magasindesignere i Danmark, MDID, der har givet ALT for damerne priser for henholdsvis ”Årets forside” samt ”Årets hele historie.”
- Det er flot, og jeg er meget stolt. Jeg synes, det er fedt, at man er blevet bedre til at anerkende det håndværk det er at layoute et magasin eller et ugeblad. For der ligger mange flere tanker bag, end folk måske umiddelbart tror, siger ALT for damernes Creative Director Helle Vestergaard
- For os er det vigtigt, at læseren kan se et visuelt overskud i artiklerne og ikke sidder med en fornemmelse af, at teksten bare er blevet hældt tilfældigt ind på siderne. Vi forsøger også at fortælle historier med både billeder og typografi, så når læseren skuer hen over en historie, fortæller det visuelle en historie i sig selv. Amerikanerne er enormt dygtige til at layoute, de vender alting på hovedet, og det lader jeg mig inspirere meget af og forsøger at tænke det ind i vores arbejde på redaktionen.
Det var forsiden fra uge 49, 2011, der løb med prisen som årets bedste. Og netop forsiderne får ekstra opmærksomhed fra redaktionens layoutere:
- Vi forsøger at skabe tryghed og genkendelighed, så hvis man fjerner logoet på forsiden, burde man alligevel kunne afkode, at det er et ALT for damerne, man står med i hånden. Vores forsider er blandt andet kendetegnet ved klare farver, særlige fonte og en glad stemning, siger ALT for damernes Creative Director Helle Vestergaard.