Designernes drømmekjoler

Designernes drømmekjoler

Vi har bedt en række danske designere klæde deres yndlingsmuser som Kate Moss og Grace Jones på til fest. Se de seks smukke drømmedesign her – kun i Eurowoman.

Designer Dennis Lyngsø

Hvorfor har du valgt Tilda Swinton som muse?

“Jeg er meget fascineret af hende, fordi hun er sindssygt smuk uden at være en typisk skønhed, og jeg elsker de personer, hvor man skal lede lidt efter skønheden. Hun er selvfølgelig meget kendt for sit androgyne look, men hun har også noget feminint over sig – for mig udtrykker hun sin helt egen form for kvindelighed.”

Hvad er tankerne bag kjolen?

“Jeg vil med kjolen fremhæve denne særlige kvindelighed, samtidig med at jeg bibeholder noget maskulint med farvevalget. Jeg har arbejdet meget med kontraster i form af den sorte silke og detaljer i brunt læder, og samtidig er den meget klassisk og sofistikeret i sit udtryk. Jeg har lige købt nogle udstoppede insekter, som jeg er ret inspireret af for tiden. Der er en symmetri og nogle meget smukke detaljer i insekter, og til kjolen her har jeg ladet mig inspirere af en bille.” 

Hvordan vil din muse bruge kjolen?

“Hun skal selvfølgelig bære den på den røde løber i stedet for de skjortesæt, som vi har set hende så meget i. Og gerne med masser af vind i håret og tørklædet for at gøre det hele lidt mere dramatisk.” 

Designer David Andersen

Hvorfor har du valgt Grace Jones som muse?

“I mit arbejde henter jeg meget inspiration fra stærke personligheder, og Grace Jones er en stærk kvinde, der stod fast på sine ting og var meget markant i sit udtryk, da hun var på sit højeste. Hun er beviset på, at hvis man tror på det, man gør, så bliver udtrykket også stærkere.”

Hvad er tankerne bag kjolen?

“Jeg går for tiden på et kursus hos Danish Fashion Institute om CSR (Corporate Social Responsibility, red.) og bæredygtighed, og det er jeg meget inspireret af. Kjolen er derfor lavet af økologisk bomuldssatin, og indmaden i corsagen er genbrugsmaterialer. Jeg har arbejdet meget med formering, hvor en simpel base bliver til mere og mere med de mange lag og plisseringer, og har kombineret en klassisk corsage med den voluminøse underdel for et opsigtsvækkende og powerfyldt udtryk.”

Hvordan vil din muse bruge kjolen?

“Grace Jones har været ude af rampelyset i et godt stykke tid, men næste gang hun skal på den røde løber, skal hun have den her kjole på for at vise, hvem hun er: En stærk kvinde, der tror på sig selv.”

Ganni, kreativ direktør Ditte Reffstrup

Hvorfor har du valgt Kirsten Dunst som muse?

“Jeg har været fascineret af hende lige siden, jeg så hende i filmen Interview with the Wampire, og hun har derfor altid været et gennemgående ikon hos os. Hun er ikke nogen skønhed, men har et sexet, sløret og døsigt look, som jeg er ret vild med. Hendes personlige stil er uhøjtidelig. Det bliver ikke for gennemtænkt, men virker meget naturligt.”

Hvad er tankerne bag kjolen?

“Vi ville gerne lave en kjole, der kan bruges både til en fin filmfest, men også noget, som hun kan have på til en cykeltur med flade gummisko. Den er 50’er-inspireret med vidde i underkjolen og en meget sexet dyb V-udskæring. Den er ungdommelig og meget Ganni i designet, fordi den er brugbar. Tøj skal ifølge os ikke være for svært, og det er en kjole, hvor det er mennesket, der bærer den, og ikke omvendt.”

Hvordan vil din muse bruge kjolen?

“Kjolen vil være vildt flot på den røde løber med skrabet hår, høje stiletter og røde negle. Men den kan også sagtens bruges til hverdag med flade sko og løsere hår.”

Designers Remix, kreativ direktør Charlotte Eskildsen

Hvorfor har du valgt Kate Moss som muse?

“Det fede ved Kate er, at hun ikke er prinsesseagtig i sin stil, men mere rock’n’roll. Samtidig har hun et look, der er ungt og meget tilgængeligt. Planen med mit tøj er altid at dresse det ned – man må gerne have bikerjakke på ud over den fine kjole. Sådan et look er netop noget, som hun kan levere, og hun vil være med til at gøre kjolen endnu mere sej.”

Hvad er tankerne bag kjolen?

“Jeg har tegnet en klassisk, arkitektonisk Signature-kjole. Hver gang jeg tegner en kjole, starter jeg med en skyskraber og tilføjer derefter detaljer – kjolen har bl.a. fået et operahus på den ene skulder. Det er sjovt at lege med 3D-silhuetter, og hos mig skal der altid være noget skulpturelt, noget, der skal foldes og formes, og nogle grafiske elementer. Kjolen er superslim og asymmetrisk, fordi den er kort foran og lang bagtil.”

Hvordan vil din muse bruge kjolen?

“Hun har den på til en cool fest i London, hvor der er en dresscode, som siger lange kjoler, men den går hun selvfølgelig imod. Hun skal ikke have andet end de klassiske smokey sorte øjne og en gammel læderjakke over skulderen.”

Designer Anne Sofie Madsen

Hvorfor har du valgt Freja Beha som muse?

“Hun ser jo fantastisk ud og har en god energi, og så har hun et udseende, der altid inspirerer mig, fordi hun er helt sin egen.”

Hvad er tankerne bag kjolen?

“Jeg havde lyst til at lave noget med print, mønstre og i blåt, for jeg tænker, at blå er en farve, der passer godt til hende. Kjolen er gennemsigtig med broderier og print – jeg kan godt lide at brodere på gennemsigtigt silketyl, fordi det giver en effekt af, at man har broderet direkte på huden.”

Hvordan vil din muse bruge kjolen?

“Det er en kjole, der vil vække opsigt, og som Freja Beha helt sikkert godt kan bære, men hun må også gerne få noget indenunder, hvis hun gerne vil det. Hun skal have kjolen på til en god fest med flade sko, så hun kan danse hele natten.”

Rützou, designer Susanne Rützou

Hvorfor har du valgt Iris Apfel som muse?

“Jeg kan lide stærke excentriske kvinder med personlig stil, og som har lidt diva-aura over sig. Det er interessant, at hun har lidt alder og stadig har et stærkt udtryk – man bliver også kun klogere af at blive ældre. Det er samtidig meget oppe i tiden at vise, at man sagtens kan være glamourøs på andre måder end en 25-årig babe.”

Hvad er tankerne bag kjolen?

“Kjolen er meget mig med sine skulpturelle draperinger. Den er græsk-inspireret og har et drømmende element over sig i form af de flydende materialer, der smyger sig om kroppen og antyder sensualitet. Det store skulpturelle statement-smykke er meget typisk Iris Apfel, der er noget af en samler, og det er med til at understrege enkelheden i kjolen.”

Hvordan vil din muse bruge kjolen?

“Det er uden tvivl en aftensag, som skal bruges i festlig sammenhæng. Det kunne sagtens være til en fest et eksotisk sted i Nordafrika.”