Forbes’ unge, danske business-stjerner: ”Det tiltaler mig at skulle kæmpe for mit levebrød hver eneste dag”
Jacob Knobel er netop blevet offentliggjort som navn på det anerkendte erhvervsmagasin Forbes "30 under 30"-liste - en liste, som hylder unge europæiske stjerneiværksættere.

Forbes’ unge, danske business-stjerner: ”Det tiltaler mig at skulle kæmpe for mit levebrød hver eneste dag”

Tre unge danskere er netop kommet på det amerikanske erhvervsmagasin Forbes europæiske "30 under 30"-liste. Mød 25-årige Jacob Knobel, hvis virksomhed ifølge Forbes er god for 80 millioner dollars.

– Hvis du skal offentliggøre det, må du hellere skrive, at jeg har gjort min uddannelse færdig. Så bliver min mor glad, afslutter Jacob Knobel interviewet.

Han er 25 år, og selvom replikken kunne antyde, at han ikke har fået udrettet noget i de 25 år, er det bestemt ikke tilfældet. Jacob Knobel er tværtimod netop blevet annonceret som navn på det anerkendte erhvervsmagasin Forbes europæiske "30 under 30"-liste i kategorien" medier" – en liste, der hylder de bedste og mest innovative unge iværksættere i Europa. Sammen med sin forretningspartner Anders Elley har han skabt en helt ny måde at annoncere på nettet på med virksomheden Densou Trading Desk, som ifølge Forbes er god for 80 millioner dollars.

LÆS OGSÅ: Forbes' unge, danske business-stjerner: "Jeg kan ikke rigtig holde ud, når folk siger, at man bare skal tage springet"

– Det var for vildt at komme på listen og faktisk en meget rørende oplevelse. Jeg fik opkald fra gamle venner, der ringede og ønskede tillykke, og familien var selvfølgelig også helt vildt stolt, siger han og tilføjer:

– Min far har altid været selvstændig, og jeg har siden gymnasiet haft en drøm om selv at skulle være det. Min far plejede at sige, at hvis man har en virksomhed, som har udgifter på 3 millioner om måneden, så er man faktisk bagud med 100.000 hver morgen, når man vågner. Så det er idéen om, at man skal ud og give den en kæmpe skalle hver dag. Det tiltaler mig faktisk ret meget. Det tiltaler mig at skulle kæmpe for mit levebrød hver eneste dag, siger han.

Hemmeligheden er glutenfri
Der er en særlig beslutsomhed over Jacob Knobel, som ikke kun er ambitiøs omkring sin karriere, men omkring mange andre aspekter af sit liv, viser det sig:

– Jeg har tre råd til folk, der gerne vil gøre det her. Det første er: Stop med at spise gluten. Jeg er ret passioneret omkring, at gluten, sukker og stivelse er utroligt dårligt for én. Jeg er stoppet med at spise det, og jeg føler mig meget mere produktiv, jeg tænker klarere, og jeg får mere ud af min træning. Nummer to: Man skal sørge for at sove rigeligt. Råd nummer tre handler om værdien i at arbejde hårdt. Ikke så meget fordi at hårdt arbejde automatisk munder ud i noget godt, men mere forstået på den måde, at hvis man har en idé og en anden har en idé, og han arbejder på den 40 timer om ugen, og du arbejder på den 80 timer om ugen, så når du dobbelt så langt som ham.

Det hele startede, da Jacob Knobel fik et studiejob på Carlsberg, hvor han arbejdede med markedsføring og fik fingrene ned i de store mængder data, som bruges til at målrette annoncer. Her mødte han sin nuværende forretningspartner Anders Elley, og de to blev hurtigt sporet ind på, at de skulle starte virksomhed sammen:

– Anders og jeg var til møde, og kom ved et tilfælde til at tale om, at vi begge havde en drøm om at starte vores eget. Og så handlede vi faktisk ikke lige på det der, men senere samme aften skrev jeg til ham, og fra da af mødtes vi faktisk hver eneste søndag oppe i hans lejlighed og planlagde og udviklede idéen, indtil det pludselig var helt krystalklart, hvordan vi skulle gøre.

LÆS OGSÅ: Forbes' unge, danske business-stjerner: "Jeg lever som en 35-årig i hverdagene og som en 18-årig, når jeg har fri"

Selve konceptet bag Densou Trading Desk er ikke så ligetil at forklare, fortæller Jakob Knobel:

– Min familie er fra Nordjylland og for dem prøver jeg at forklare det, som om det var en fiskeauktion og sådan noget, griner han.

Grundlæggende handler det om skabe en direkte forbindelse mellem den lokale annoncør og så mediet, der ønskes at annonceres i – uden om de store amerikanske selskaber som for eksempel Facebook.

10-12 timers arbejde om dagen
Det er to siden, at Jacob Knobel og hans forretningspartner sagde deres respektive jobs op og kastede sig ud livet som selvstændige. Det første halve år bestod virksomheden kun af "os to og et skrivebord", som Jakob Knobel forklarer det. I dag er virksomheden vokset til omkring 20 fastansatte medarbejdere i Danmark og Europa, og visionen er også at komme til USA.

– Vores mål er, at det produkt, vi har, bliver standard for lokal annoncering i Europa inden for de næste 4-5 år. Og det ligger vi rimelig godt til at kunne gøre. Og efter de fire-fem år er planen så, at vi vil prøve at komme ind på det amerikanske marked.

Jakob Knobel arbejder en 10-12 timer om dagen. Det er det, det kræver. Ved siden af prøver han at få tid til at træne og læse bøger, fortæller han.

Var du aldrig nervøs for, at det ikke ville gå?

– Nej, faktisk ikke. Jeg hørte jo rigeligt med skepsis fra andre, men jeg tror, at når man selv ved, at man har den rigtige idé, så er det ikke så svært at handle på det.

LÆS OGSÅ: Børn og karriere: Den store kabale

LÆS OGSÅ: 4 unge kvinder med succes: Her er deres bedste tips til at blive iværksætter

LÆS OGSÅ: Ny webshop: Danske søstre gør op med det skandinaviske indretningssnit

FAKTA

Det er første gang, at erhvervsmagasinet Forbes udgiver en europæisk pendant til de anerkendte "30 under 30"-lister, som hylder iværksættere, ledere og opfindere under 30 år.

Listerne er inddelt i ti kategorier: Medier, industri, politik, retail og e-handel, kunst, underholdning, sociale iværksættere, forskning og sundhed, teknologi og finans.

Tre unge danskere har fundet vej til årets lister, som er sammensat af et dommerpanel bestående af erhvervsdrivende og iværksættere fra hele Europa ud fra kriterierne: 1) Lederskab og betydning indenfor deres felt 2) Tankegang og resultater 3) Sandsynlighed for, at netop de kommer til at have afgørende indflydelse på deres felt over det næste halve århundrede. Det skriver Forbes europæiske kontaktperson i en email.

Se, hvad vi ellers skriver om: Interview