Anders W. Berthelsen i udfordrende sexscener

Anders W. Berthelsen i udfordrende sexscener

Anders W. Berthelsen spiller Thomas, som kastes ud i et følelsesmæssigt dilemma i filmen 'Rosa Morena', da han besøger Brasilien for at få et barn. Egentlig er han homoseksuel – men måske alligevel ikke…

Under påskud af at trænge til ferie rejser den homoseksuelle arkitekt Thomas (spillet af Anders W. Berthelsen) i filmen 'Rosa Morena' til Sao Paulo i Brasilien for at indfri sit desperate ønske om et barn. Via en ven, der bor dernede, får han adgang til favelaen, og her lykkes det ham at lave en aftale om at købe et barn af en fattig, ung kvinde. Men ikke uden problemer. For pludselig befinder han sig på kanten af loven og mere skrupforvirret omkring sin egne værdier, drifter og identitet end nogensinde før.

Hvordan var det for dig personligt at lave filmen, Anders W. Berthelsen?

– Sindssygt hårdt. Jeg var fuldstændig færdig, da jeg kom hjem. Jeg brugte meget krudt på at diskutere præmisserne for min rolle. Samtidig var det var en stor oplevelse at komme ud i favelaerne. Det var gigaforfærdeligt – de ligger op ad skråningerne, og når det regner, så falder det hele sammen. Det er bare pap- og blikhuse. Og pis og lort, man går rundt i. Langsomt vænner man sig til det – til lugten og til, at tingene er så ulækre. Og så får det også en skønhed.

“Da vi optog filmen, fik vi tilladelse til at være der. Og det får man ikke af politiet, men af den lokale drugdealer – og så er man totalt beskyttet.”

– Men det er da stinkehårdt at se de små børn, der går rundt her. Da vi optog filmen, fik vi tilladelse til at være der. Og det får man ikke af politiet, men af den lokale drugdealer – og så er man totalt beskyttet. De stod der med deres guns. Alligevel råbte de „gringo“ efter mig, men jeg lærte mig hurtigt lidt portugisisk, så jeg kunne kommunikere.

Hvordan har du det med hele det etiske aspekt i historien?

– Jeg synes, det er et afsindig godt manuskript. Et spændende dilemma. Det er jo skønt, at man kan hjælpe nogle børn ud fra sådan nogle frygtelige forhold. Og så er der hele diskussionen om, hvorvidt homoseksuelle skal have lov til at adoptere. Men hør, der er jo absolut ingen forskel på kærlighed og opdragelse i forhold til et barn. Det er i sagens natur svært for bøsser at få børn. Lesbiske kan jo nemt blive insemineret. Vi lever i 2011, man skal holde op med at tro, at de stadig ikke er 'rigtige' mennesker og ikke kan finde ud af at opdrage et barn. Det er forstokket og handler om berøringsangst. I bund og grund handler det om at være til stede over for sit barn. En mor og far kan desværre sagtens også give et barn en crappy barndom. Der er ingen garantier.

“Det var da ret grænseoverskridende at lægge sig i en seng med to mørke, brasilianske, unge mennesker, som lige blev smurt ind i lidt olie.”

Du havde et par ret så grænseoverskridende scener i filmen…

– Mener du snave-scenerne? Det var det også! Jeg laver så ufatteligt mange af den slags intime scener, men jeg hader det. Alt er heldigvis meget teknisk, for der står et helt hold og styrer slagets gang. Jeg vidste det, inden jeg gik ind i det, og når man tager fat på den slags scener, kigger man først sine medspillere dybt i øjnene. Der skal altid været en mening med scener af den karakter, og det ville ødelægge 'Rosa Morena', hvis de kom til at fylde for meget. Men her viser de, at han hele tiden bevæger sig i et mærkeligt land, hvor han bliver forvirret… Er han alligevel til kvinder, eller hvad sker der?

– Og jo, det var da ret så grænseoverskridende at gå ind og lægge sig i en seng med to mørke, brasilianske, 

unge

mennesker, som lige blev smurt ind i lidt olie, inden vi gik i gang, så de rigtig kunne glimte i mørket. Og så lå man selv der halvfed og bleg.

– På samme måde skulle jeg lige suge luft, inden jeg skulle kysse en ung dreng inde på et diskotek. Ja… så har jeg prøvet det.

– Da vi filmede 'Superclassico' (

som havde dansk biografpremiere i marts 2011, red.) 

var det da også super grænseoverskridende, at jeg skulle gå rundt i gaderne i underbukser i Buenos Aires. Helt alene, fordi kameraerne var langt væk. Der sad almindelige folk og råbte og skreg ud af bilerne og truede ad mig. Og andre kom op til mig og troede, at jeg var blevet overfaldet.

Blå bog

Anders Wodskou Berthelsen, 41 år.

Skuespiller. Uddannet fra Statens Teaterskole i 1994. 

Fik sit gennembrud som René i tv-serien 'Taxa' (1997-99) og er desuden kendt fra bl.a. 'Mifunes sidste sang', 'Krøniken' og 'Kongekabale'.

Aktuel i den danske film 'Rosa Morena'.


Se de skønne billeder fra filmen »'Rosa Morena'.