Guide: Sådan siger du nej
Hvis du er typen, der synes det er lettere at sige ja end nej, kan det være fordi du ikke kan bære at skuffe dine omgivelser og har et stort 'pleaser-gen'. Heldigvis kan du sagtens være imødekommende som menneske, selvom du siger fra over bestemte ting. Se præcist hvordan her...
1.
Regel nummer et er: Sørg for at lytte ordentligt til den person, der spørger, inden du siger nej. Et nej virker mest legitimt, når den, der spørger, har haft mulighed for at fremlægge sin sag.
2.
Sørg for at tale i et så almindeligt toneleje som muligt. Hvis du ryger op i en falset eller hæver stemmen, kan det virke defensivt, utroværdigt eller hysterisk. Bliver du stadig plaget, skal du bestemt, men stadig roligt og venligt, holde fast i dit nej. Det er meget mere effektivt end at lade en stemning blive pisket op.
3.
Husk: Du har ret til at sige nej, når du bliver spurgt, så du skylder ikke nogen en særlig forklaring. Et simpelt "Nej tak, det har jeg desværre ikke mulighed for," er nok.
4.
Undgå at bruge en masse ressourcer på at fabrikere en historie. Det bedste er kommunikere dit nej så direkte og reelt som muligt. Desuden er det en udmattende aktivitet at skulle undgå at blive afsløret samt at have dårlig samvittighed.
5.
Hav styr på dine prioriteter. Et nej bliver meget lettere, mår du er bevidst om, at det skal til, fordi du rent faktisk har sagt JA til så mange andre ting (herunder er dig selv - i form af 'ego-tid' også en helt legal grund, for ellers kan du jo ikke lade op!).
6.
Et nej på jobbet kan være ekstra svært. Her bør du huske på, at dit nej ikke er ensbetydende med, at du ikke gør dit arbejde godt nok.
Det er fx bedst at gøre din arbejdsgiver/kollega opmærksom på de situationer, hvor du ikke har mulighed for at udføre ekstraopgaver. Ellers kan du ende med at drukne i overarbejde eller levere en lavere kvalitet end vanligt, fordi tiden ikke tillod andet.
For at undgå disse situationer, kan du svare, at du gerne vil sige ja, hvis han/hun hjælpe med nogle af de ting, der står på din presserende to do liste - eller med at finde andre kræfter til at overtage disse pligter. På den måde får du kommunikeret, at du har nok at se til, at du ikke kan skabe mere tid, end der rent faktisk er - samtidig med, at du rent faktisk er åben og imødekommende.
7.
Mange anbefaler, at du køber dig selv tid tid ved at sige "Lad mig tænke over det..." Men hvis du i virkeligheden rent instinktivt kan mærke i dig selv, at du hælder til et nej, så er det bedre at få det sagt så hurtigt som muligt. Den person, der spørger, vil nemlig blot bygge sine forventninger op, mens han/hun afventer dit svar, og skuffelsen kan således være endnu større, end hvis vedkommende havde fået klar besked til at starte med.