Intelligente dameblade

Klumme: Drop myten om dumme dameblade

Når det seneste initiativ for at skabe ”et intelligent dameblad” er slået fejl, skyldes det, at det allerede eksisterer, skriver ALT’s artikelredaktør Kathe Japp.

Facebookgruppen ’Intelligent Dameblad’ opgiver sit forsøg på at skabe et nyt magasin til kvinder, skriver Berlingske. I samme artikel udtaler en magasinforsker, at artiklerne i ALT for damerne er blevet kortere og mindre intellektuelle med årene.

Men når det er svært at finde en ny forretningsmodel for det såkaldt ”intelligente kvindeblad” er det sikkert, fordi bladet findes i forvejen.

Dybdegående interview og magtfulde kvinder

ALT for damerne nr. 40 indeholder eksempelvis: Interview med skuespilleren Mia Lyhne om at blive enlig mor til tvillinger med sæddonor. Artikel om verdens ti mest magfulde kvinder. En selvoplevet beretning af forfatteren Anne Sofie Allarp om som dansk kvinde at være gravid og mor i Spanien. Interview med forfatteren Peter Øvig Knudsen. Dertil kommer vores aktuelle kultursider og et mini-interview med forfatteren Leonora Christina Skov om hendes yndlingssteder i Berlin. 28 siders seriøs og intelligent underholdning  –  ALT for damernes særkende.

Nu er det selvfølgelig en smagssag, hvad ”intelligent” vil sige. Det er derimod konkret målbart, at der ikke – som en udbredt myte siger – var flere og længere ”intelligente” artikler i fortidens blade. I ”oprørsåret” 1968 indeholdt ALT for damerne nr. 40 følgende artikler: Skuespilleren Clara Pontoppidan fortæller (4 sider). Haven i oktober (4 sider). Det er blevet lettere at være ugift mor (3 sider). Hvorfor har dr. Barnard så travlt (2 sider) Man må have lov at fortryde et køb (2 sider). Og Vi må lære at forstå manden bag rattet (2 sider).

En myte bliver ikke mere sand, fordi den bliver gentaget

Uden tvivl gode artikler til den tid, men måske ikke helt så intellektuelle, som erindringsforskydninger vil gøre dem til. Der blev i det nummer brugt 11 sider på føljetoner og noveller, som generelt fyldte meget i den tids kvinde- og familieblade.

En myte bliver ikke mere sand, fordi den bliver gentaget mange gange. ALT for damernes artikelstof har gennem årene fået en stadig større plads i bladet og har samtidig fået øget aktualitet og journalistisk vinkling. Vi ER nutidens intelligente kvindeblad og ville ønske, at debatten om kvindebladene var baseret på fakta og ikke på sejlivede myter.

Læs også Journalisten.dk, som citerer Kathe Japps opråb:

ALT for damerne svarer igen: Vi ER nutidens intelligente dameblad

Læs også: Bonderøvens kæreste: Forbløffet over folks frækhed

Debatten om dameblade

Debatten om de såkaldte fordummende dameblade er på det seneste blusset op igen. Blandt andet med en artikel i Berlingske.

I artiklen kan man læse, at Facebookgruppen 'Intelligent Dameblad' har nedlagt sig selv på grund af interne uoverensstemmelser. Desuden står der, at ALT for damerne tidligere har haft en mere intellektuel profil, og magasinforsker Karen Klitgaard Povlsen udtaler, at:

”Når man laver indholdsanalyser af dameblade, hvor man tæller artiklerne og måler længden, kan man se, at det gennemsnitlige indlæg i bladene er blevet kortere over tid.” 

Forskeren er ikke imponeret over niveauet i de eksisterende dameblade og fortsætter til Berlingske:

”Hvis man ser historisk på det, kan man vel godt sige, at der i dag mangler et lidt mere elitært kvindeblad”.

Men det er faktuelt forkert, at artiklerne er blevet kortere og mindre intellektuelle, ifølge Kathe Japp, der har arbejdet på ALT for damernes redaktion i 26 år.