Mød søskende-trioen bag Forrest & Bob

Mød søskende-trioen bag Forrest & Bob

Søskende-trioen bag mærket Forrest & Bob bor i Los Angeles på andet år, hvor de forsøder deres arbejdsliv med pool, palmer og kendis-fester. De har satset stort, for drømmen om økonomisk frihed og selvstændighed er større end nogen andet.

"Hvis det kører rigtig godt for dig i Danmark, kan du få dine design på et par danske popstjerner, og så er det det. Det rykker ikke rigtig noget. Vi vil simpelthen mere.”

Ordene falder benhårdt, åbenhjertigt og med en anelse sydsjællandsk dialekt fra 26-årige Joachim Wichmann, der udgør en tredjedel af drivkræfterne bag det danske mærke Forrest & Bob. Sammen med sin 22-årige søster, modellen Amalie Wichmann, og broderen Adam på 24, har han slået sig ned i Los Angeles for at lancere Forrest & Bobs tøj, smykker og accessories på det internationale marked. Til trods for deres unge alder startede søskende-trioen deres mærke allerede for fire år siden. Da de i 2010 tog en uge til Los Angeles for at fotografere deres første store kampagne, blev Amalie hængende og fik hurtigt etableret et netværk lidt ud over det sædvanlige.

“Hun ringede en dag, hvor det øsregnede i København, og det virkelig bare var en lortedag. Hun sad til gengæld og så Super Bowl sammen med Ryan Seacrest og Lionel Richie. I det øjeblik tænkte jeg, at vi også måtte af sted,” fortæller Joachim, og Adam uddyber de perspektiver, L.A. bød på:

“Der var forbindelser herovre, vi aldrig ville få adgang til, hvis vi blev siddende i Danmark. Hvis du kun sælger til et marked på fem millioner mennesker, når du ikke i nærheden af de drømme, vi går rundt med.”

Ung iværksætter-lyst

Drømmene er store, for økonomisk frihed er det ultimative mål for Amalie, Adam og Joachim. Amalie har arbejdet som model, siden hun var 15 år, men bortset fra gymnasiet har ingen af dem nogen uddannelse. Adam og Joachim har kun formået at være tilmeldt Copenhagen Business School i ganske få dage, men til gengæld har de haft iværksætterlyst, lige så længe de kan huske.

“Det ligger bare ikke til os at arbejde under andre,” siger Joachim, som allerede i teenageårene startede adskillige virksomheder op med sin to år yngre bror. Første projekt var et modelbureau, der godt nok fik en kort levetid, men Adam og Joachim nåede at glæde sig over ansøgninger og bikinibilleder fra adskillige håbefulde piger med modeldrømme. Senere udviklede de driftige brødre en sms-applikation, der skulle sende gourmetopskrifter ud til sultne studerende, og efterfølgende stod de bag et fodbold-internet-projekt og import af dyre sportsvogne og motorcykler. 

“Vi har lavet så mange lorteprojekter, men vi har lært af dem alle sammen,” griner Adam. Ideen til at starte en designvirksomhed kom en aften, da han, Amalie og Joachim diskuterede fremtiden over en middag med deres tandlægeforældre. De tre søskende var enige om, at de ikke passede ind i uddannelsessystemet, at de ville være selvstændige og styrtende rige – gerne hurtigst muligt. Snakken faldt på det danske smykkefirma Pandora og deres eksplosive succes, og i det lys blev Forrest & Bob født.

Bare en måned efter havde Amalie, Adam og Joachim produceret Forrest & Bobs første produkt – en simpel stjernehalskæde lavet af metal og læder, der endte med at blive solgt i mere end 80 butikker i Danmark. Snart kunne de spotte deres design i bybilledet, og Amalie husker tydeligt første gang:

“Vi var nede at købe frokost i Netto, da vi så en pige komme gående med vores halskæde. Det var så vildt. Tænk, at der virkelig var nogle, der købte vores ting og gik med dem.”

Men hvorfor lige smykker – hvorfor ikke sutsko, cykelhjelme eller ankelsokker?

“Vi har en meget kapitalistisk indgang til alt, hvad vi gør. Vi vil gerne have succes, og vi havde en fornemmelse af, at vi ville være gode til at skabe et brand ud fra vores egen stil. Man bliver ikke lykkeligere af at tjene masser af penge, men det bliver nemmere, og man kan prøve nogle sjove ting i livet med penge,” forklarer Joachim.

Hinandens bedste venner

I dag bor trekløveret sammen i en lejlighed i Beverly Hills, hvorfra de også knokler på med at mobilisere Forrest & Bobs vokseværk i den rigtige retning. Med et salg i 14 lande og fire årlige kollektioner er der knald på, og passionen for selve designprocessen er vokset.

“I begyndelsen anede vi jo ikke, hvad vi lavede, og tvivlede måske lidt på, om vi kunne tillade os at kalde os for designere. Men nu er det sgu det, vi er, og efter at have været i Kina to gange årligt fire år i træk kender vi trådtyper, ved, hvad der holder, og hvordan det skal syes.”

Adam bryder tørt ind: “Ja, vi drømmer i bomuld.”

Den lille søskendeflok holder en længerevarende seance, hvor de spinder videre på, hvilke materialer man ellers kan drømme i. Det er i det hele taget lidt svært ikke at ønske, at man kunne blive adopteret medlem af familien. Ikke bare er Amalie, Adam og Joachim veltrænede og velformulerede og ligner modeller fra en international reklamekampagne. Også samhørigheden er tydelig. Selv om der kan flyve spydige bemærkninger igennem luften, er de varme og fulde af næsten kvalmende kærlighed.

“Ja, det er klamt og lidt kvalmeagtigt, men det er virkelig et rosenrødt forhold, vi har til hinanden. Vi er og bliver hinandens bedste venner,” siger Joachim.

“Vi kender hinanden til hudløshed og er samtidig forskellige. Amalie har psyko-temperament, og jeg har psyko-psyko-temperament, så hvis bølgerne endelig går højt, er det Adam, der er lynafleder.”

Resten af rollefordelingen i treenigheden er også ganske klar. Amalie beskæftiger sig med tekstil og networking, Joachim er den slagfærdige købmand, der også står bag præsentationer, mens Adam står for alt, når det gælder Forrest & Bobs omfattende hjemmeside og internethandel. Selve designdelen deltager alle tre aktivt i.

“Vi trækker udelukkende på, hvad vi selv vil gå i, og hvad vi synes er lækkert. Det skal være meget basic, lidt råt og uden for meget hurlumhej,” siger Amalie.

Artiklen fortsætter på næste side...Stjerneglitter

Det uforudsigelige liv i Los Angeles er efterhånden blevet dagligdag for både hende og brødrene.

“Solen skinner, vi kan arbejde ved poolen, og vi har været heldige at støde ind i nogle gode folk, som inviterer os med til alt muligt, så der sker altid noget nyt,” siger Joachim og fremhæver en fest, hvor Al Pacino, Marilyn Manson og Mick Jagger deltog. Sidstnævnte tog sig en svingom med Amalie, der også har hængt ud med Donald Trump og Sean Penn og et par gange har givet hånd til tidligere præsident Clinton. Hun tager stjernestunderne med sindsro, men måtte alligevel knibe sig selv i armen, da hun blev inviteret med til et privat arrangement hos Eddie Murphy.

“Han sad bare der i hvide bukser, hvid skjorte, diamantringe, diamantur, diamantøreringe – alt var fuldkommen diamantet. Det er helt sindssygt. Den mand lever i sin egen by. Han har sin egen bowlingbane, biograf, diskotek, spillehal, elevator og frisørsalon. I virkeligheden behøver han ikke forlade sit hus. Han er skidesød, men hold kæft, et mærkeligt liv.”

De tre søskende er helt på det rene med, at Amalies job som model og aspirerende skuespiller – og ikke mindst hendes smukke udseende – har skaffet adgang til et solidt netværk i underholdningsindustrien.

“Men når folk hører, hvad hun laver, eller hun begynder at tale distribution og bundlinjetal, får hun en helt anden form for respekt,” siger Adam, og Amalie tilføjer grinende:

“De ved efterhånden, at hvis jeg kommer i et par Louis Vuitton-sko, har jeg sgu selv købt dem.”

Har satset alt

For det meste står dagligdagen nu hverken på høje hæle og champagne-fester, men benhårdt arbejde i døgndrift. Godt nok pool-side, men alligevel …

“Selvfølgelig er det sjovt at være her, omgivelserne er anderledes, og der er en masse muligheder, så jeg kan godt forstå, at der umiddelbart er aspekter af vores liv, der lyder misundelsesværdige. Men der er sgu også situationer, hvor jeg tænker: “Hold kæft, hvorfor har jeg sat mig selv i den her saks? Bare jeg levede et straight liv med et solidt job og en fast løn,”” siger Adam.

“Lige nu lever vi jo fuldkommen uden sikkerhedsnet, vi har satset alt på én ting, og hvis det går ned, går det ned big time.”

Joachim overtager ordstrømmen:

“Men det er sådan, det er med os. Det er enten-eller. Go big or go home. Vi er ikke til at lave noget halvt eller på hobbyniveau. Vi vil hellere satse stort og risikere meget. Heldigvis går det godt, og kurven går opad, men hvis vi ryger på røven, har vi ingenting. Ingen uddannelse, intet job, ingen penge på kontoen. Det er det, der er vores drivkraft – ikke at ende der.”

Deres største ambition er, at Forrest & Bob lever om fem år, men ikke nødvendigvis med dem selv ved roret.

“Det må gerne vokse ad helvede til, og så slipper vi gerne styringen, for der er en enorm stress forbundet med at have det ansvar, vi har. Der er altid nogen eller noget, du skal forholde dig til, en bank eller en kreditor, der lige ringer. Så jeg ville nyde bare at trække mig tilbage og leve et dejligt liv med min familie,” siger Joachim, alt imens Amalie nikker, og Adam stemmer i:

“Alle siger, at hvis man får stor succes, vil man nok bare starte noget nyt op. Men rammer vi den store jackpot for real, tror jeg også bare, jeg vil trække mig tilbage, ligge på en strand og have det rart.”

Adam (24), Joachim (26) og Amalie Wichmann (22) er født og opvokset på Falster, men flyttede efter et kort pitstop i København til Los Angeles. Her bor de nu på andet år og arbejder på at få etableret deres fire år gamle mærke Forrest & Bob på det internationale marked. Shop hele kollektionen på Forrestandbob.com

Se også: 5 danske kunstnere, du skal kende »