Se stjernerne i kulissen

Se stjernerne i kulissen

Bag internationalt kendte danskere som sangerinden Medina, modellen Freja Beha og skuespilleren Nikolaj Coster-Waldau står managere og bookere, der har knoklet lige så hårdt som stjernerne selv for at sikre, at deres klienters karrieredrømme går i opfyldelse. Vi præsenterer dig her for fire af de stærkeste backstage-kræfter i Danmark, hvis målrettede arbejde dagligt drysser stjernestøv over showbiz og catwalken. 

Thomas og Søs Børresen

42 og 36 år. Thomas er musikmanager på SC Entertainment, der bl.a. har Medina og Outlandish, som Søs er stylist for. Sammen har de en datter på fire og to delebørn på ni og 17.

Hvori består jeres job?

Søs: “Jeg sørger primært for alt, der har med Medinas ydre at gøre: tøjaftaler, smykkeaftaler, styling af videoer og pressebilleder. Medina og jeg brainstormer tit på hendes stil, hvis hun fx skal på turné.”

Thomas: “Det gør de på alle tider af døgnet. Gerne søndag morgen, når Medina har været ude at lufte sine hunde. Så kan hun lige pludselig komme forbi til brunch.”

Søs: “Jeg har også stylet Outlandish, men jeg må indrømme, at jeg ikke synes, det er helt så spændende som at finde tøj til Medina. Jeg har ikke nogen baggrund i mode andet end en interesse for det. Jeg har stået i butik i mange år, og før det arbejdede jeg med børn. Det her job opstod, fordi Medina og jeg snakkede meget sammen, og så er Thomas jo hendes manager, så han kastede ting over til mig.”

Thomas: “Mit job starter der, hvor jeg finder et menneske, som jeg synes har noget. Det er ikke kun stemmen eller det ydre, det hele skal gå op i en højere enhed. Det allervigtigste for mig er, at jeg kan lide personen. Senere går vi i gang med at snakke om, hvilken retning musikken skal gå i. Det er også mig, der laver alle plade- og branding-aftaler. Hvis man fx ser Medina i USA, så er det, fordi jeg er fløjet derover og holdt møder, hvor jeg har præsenteret hendes musik. Efter at have taget nogle økonomiske uddannelser rykkede jeg til London i 90’erne. Her flyttede jeg sammen med en god ven i en nedlagt kirke, som musikerne Annie Lennox og David Stuwart havde indrettet til folk i musikbranchen. Jeg havde tidligere været dj og havde et øre for musik og begyndte at arbejde i London, hvor jeg mødtes med flere musikmanagere. Da jeg kom hjem til Danmark igen, startede jeg så selv op som manager.”

Hvad er de største udfordringer i jeres arbejde?

Søs: “Når man har familie, er det de skæve tider og de mange rejser. Jeg synes nogle gange, der er meget, jeg går glip af derhjemme, og kan godt tænke, at det ville være rart, hvis ikke Thomas fx skulle være ude fredag og lørdag nat, fordi en af hans artister spiller koncert.”

Thomas: “Forholdet til artisterne er også en udfordring, for man skal prøve at få det bedste frem i dem, samtidig med at man skal beskytte dem. Det sværeste kan være at håndtere pressen. Det er enormt hårdt at se, når der bliver skrevet usandheder om mennesker, man holder af.”

Hvilke tanker gør I jer om det ansvar, det er at styre et andet menneskes karriere?

Søs: “Som Medina tit siger, så er vi lidt en familie, og det kan mærkes. Medina, Burhan og Outlandish kommer tit forbi, og børnene kender dem, så arbejde og privatliv er smeltet sammen. Det sammenhold, vi har med vores artister, synes jeg er ret unikt.”

Thomas: “Det er en sjov ting, for de har jo set mine børn vokse op og har været med i deres liv, ligesom jeg har været med i deres familiers. Vi ser hinanden som nære venner frem for kolleger.”

Interviewene fortsætter på de følgende sider...

Hvordan har I det med backstage-rollen?

Søs: “Godt! Jeg har aldrig haft et ønske om at stå på en scene – jeg blev nærmest helt dårlig, da Thomas og jeg skulle medvirke på Medinas dvd (For altid, 2011). Men tit kan de mennesker, der plejer at optræde, så til gengæld ikke stille sig op i et lokale og bare tale til folk. De bliver generte, når de ikke kan være den person, de er på scenen.”

Thomas: “Dem i branchen, der har brug for at vide, hvem jeg er, de ved det. Jeg er blevet spurgt rigtig mange gange, om jeg ville være dommer i de der tv-shows, hvor man skal sidde og bedømme andre, men jeg har sagt nej hver gang. Jeg synes, det er rigtig rart, at vi kan være på Louisiana eller i Netto og bare være en almindelig familie.”

Hvad har været det mærkeligste, I har oplevet i jeres job?

Thomas: “Lige efter 9/11 skulle jeg flyve til USA med Outlandish. Vi står i lufthavnen i New York, og jeg afleverer drengenes pas til inspektion – der var et marokkansk, et pakistansk og et cubansk. Grænsevagten kigger bare på mig og siger: “Are you fucking kidding me?” Vi fortæller, at vi skal mødes med den kendte producer L.A. Reid. Vagten spørger, hvad slags musik vi laver, og Outlandish svarer hiphop. “There is no good hiphop,” siger vagten tørt. Hvorefter en af drengene faktisk bliver hevet til side til kontrol. Det var en lidt spændt situation, men vi kunne ikke lade være med at grine af det bagefter.”

Søs: “Man oplever så meget, at nogle ting ikke engang er mærkelige mere. I går da jeg var sammen med Medina, kom der fx lige pludselig en mand hen og udbrød: “Jeg er så forelsket i dig, Medina!””

Thomas: “Ja, og jeg så en fyr ,der havde tatoveret ‘Burhan G’ ned ad armen.”

Hvad er fordelene og ulemperne ved at færdes i den samme branche?

Søs: “Man får en anden forståelse for hinanden, når man er i samme branche. Det kan godt være, jeg ville blive lidt sur over at sidde derhjemme, mens Thomas rejste og var til fester, hvis jeg ikke selv kendte branchen og menneskene.”

Thomas: “Der er rigtig mange fordele. Vi har fx lige været i Dubai sammen i forbindelse med arbejdet, hvor vi havde vores lille datter med. Det er skønt, at vi kan gøre den slags.”

Søs: “Der er vel ikke rigtig andre muligheder?”

Thomas: “Næ, men jeg er også så vild med dig, at jeg ikke har noget imod at være sammen med dig 24 timer i døgnet.”

Anne Lindberg

43 år. Ejer af agentbureauet Lindberg Management, der bl.a. har skuespillerne Nikolaj Lie Kaas, Nicolas Bro, Nikolaj Coster-Waldau og Sara Hjort i stald.

Hvori består dit job?

“Jeg skaber de karriererammer for mine klienter, som de gerne vil have. Derudover forhandler jeg alle deres kontrakter og sørger for det rent økonomiske, fx at de får afleveret deres skatteregnskaber og den slags. Jeg er selvfølgelig også meget inde over, hvordan de profilerer sig selv i pressen, men der handler det også om, hvad de selv ønsker. Det er meget vigtigt for mig, at alting foregår på den måde, som skuespillerne vil have. Det, jeg bruger allermest tid på, er nok at prøve at få placeret dem i udenlandske produktioner. Der er jo stor interesse for skandinaviske skuespillere i udlandet lige nu, og det er virkelig vigtigt at rykke, når sådan en tendens opstår. Inden jeg startede firmaet, var jeg på et andet agentbureau. Jeg stoppede der i 2006, fordi jeg havde arbejdet mig selv op til et punkt, hvor jeg nærmest var syg af stress. Jeg var helt på bar bund med, hvad jeg skulle lave, og var rigtig trist over at skulle sige farvel til mine klienter, som jeg holdt meget af. Jeg tog ned til en veninde i Frankrig, da Nicolas Bro pludselig ringede til mig. Han sagde, at jeg skulle komme hjem, for han havde mødtes med et par af sine skuespillerkolleger, og de syntes, at jeg skulle starte mit eget. Jeg nåede ikke rigtig at sige noget, så lagde han på. Jeg tror, han vidste, at jeg havde brug for tid til at tænke over det for mig selv. Uden ham og de andre skuespillere havde jeg ikke siddet her i dag. Oprindeligt er jeg faktisk uddannet speditør og arbejdede i mange år med at planlægge godstransporter overalt i Europa.”

Hvordan får du nye klienter?

“Nogle gange henvender folk sig selv, andre gange henvender jeg mig til dem. En af mine nye klienter er Mikkel Boe Følsgaard, som spiller kong Christian VII i En kongelig affære, og ham har jeg faktisk selv henvendt mig til, fordi jeg synes, at han er fuldstændig fantastisk. Han har bare det der glimt i øjet.”

Hvad er de største udfordringer i dit job?

“At få fat i de store muligheder til klienterne. Vedligeholdelsen af ens netværk, især i udlandet, er utrolig vigtig, for det er derigennem, dørene åbner sig. Det er guld værd for mig, når en udenlandsk castingagent sender mig et nyt manuskript, hun endnu ikke har vist til andre. Så får jeg mulighed for at komme med mine bud på, hvem jeg synes passer til rollerne. Herhjemme kender instruktørerne jo som oftest skuespillerne i forvejen, så der foregår det lidt anderledes.”

Hvilke tanker gør du dig omkring det ansvar, det er at styre et andet menneskes karriere?

“Det er vigtigt, at mine klienter forstår, at vores arbejde er et samarbejde. Jeg kan ikke love nogen noget, jeg kan kun gøre det allerbedste, jeg kan, for at skabe den karriere, de ønsker.

Hvordan har du det med backstage-rollen?

“Den passer mig rigtig godt! Jeg har overhovedet ikke behov for at være den, der står på den røde løber og er i spotlyset. Men jeg vil gerne være der – man vil jo gerne følge sine klienter og er nærmest lige så stolt som deres forældre, når det går dem godt.”

Hvad er det største, du har oplevet i dit job?

“Da Nikolaj Lie Kaas fik sin rolle i Engle og dæmoner (2009, red.), var det første gang, jeg prøvede den slags i mit eget firma. Den her caster, som jeg havde et godt forhold til, ringede og sagde: “Vil du sørge for en flybillet til London i morgen – du ved, hvem jeg taler om.” Og jeg vidste bare på en eller anden underlig måde, at det var Nikolaj, hun mente. Han mødtes med instruktøren Ron Howard, og det er tit netop den slags indgange, der er allermest frugtbare. Tre måneder senere lavede Nikolaj en casting, der blev sendt til L.A., og derefter gik der yderligere to måneder, før vi hørte fra casteren i USA. Han sagde, at Ron Howard slet ikke ville overveje andre end Nikolaj til rollen – han ville bare have ham. Det var stort. Derudover er det jo også fantastisk, af Nicolas Bro og David Dencik fx i år er med i Steven Spielbergs Warhorse, og David endog også i spionfilmen Dame, konge, es, spion.”

Jesper Thomsen

33 år. Modelbooker på Unique Models, der bl.a. repræsenterer de danske topmodeller Freja Beha og Gertrud Hegelund.

Hvori består dit job?

“I grove træk består mit job i at finde modeller og så skabe og forvalte deres karriere. Men da det jo er mennesker, jeg har med at gøre, er der ikke to modeller og karrierer, der er ens. Jeg taler dagligt med alt fra helt nye 15-årige piger og deres forældre til den 45-årige herremodel og den internationale topmodel, der bor i New York. Og kunderne er jo lige så forskellige. Der er den unge nye danske designer, der ingen penge har, dagligvarekæder, modeblade, Prada og Balenciaga. Og man skal kunne behandle alle ens, for de har alle deres plads i branchens fødekæde.”

Hvad er de største udfordringer i dit arbejde?

“Når man arbejder med internationale topmodeller, er det timingen. I de første mange sæsoner af en ny international models karriere er det lige så vigtigt, hvad hun ikke skyder, som hvad hun skyder. Fx har jeg prøvet at sige nej til en kunde, der var parat til at betale 50.000 euro for en af mine piger, fordi jeg vidste, at hvis hun på så tidligt et tidspunkt i karrieren skød med lige netop den fotograf og den kunde, ville hun ikke efterfølgende blive booket af en anden fotograf, som skyder for en anden kunde. Der er virkelig meget politik i denne branche. Det gør selvfølgelig, at jeg ikke altid er skide populær hos alle, men det kan jeg nu sagtens leve med, for jeg arbejder først og fremmest for modellen.”

Hvad har været den største oplevelse i forbindelse med dit job?

“Det er klart altid fedt at lande en stor international kampagne til en model. Som fx når jeg har booket Prada-, H&M- og Calvin Klein-kampagner. Men jeg får mindst lige så stor tilfredsstillelse ud af at ringe til en af de unge piger og fortælle hende, at hun lige har booket sit første job og får 5.000 kr., og så høre hendes jubelråb. Faktisk vil jeg sige, at en af de fedeste ting ved mit job er at følge modellernes professionelle, men i høj grad også personlige udvikling.”

Når man arbejder så tæt på nogle af verdens smukkeste mennesker, kan man så blive lidt jaloux på modellerne?

“Jaloux kunne jeg aldrig blive – det er noget, jeg bliver på mine kærester. Men det er da klart, at man kan blive en smule indebrændt over, at de fleste af modeldrengene kan leve af McDonald’s, bajere og Matadormix, hvis de ville, når jeg selv ikke har kunnet gå forbi en sukkerknald uden at tage tre kilo på, siden jeg fyldte 25 …”

Hvordan passer rollen som backstage-person dig?

“Jeg er faktisk i virkeligheden overhovedet ikke et tålmodigt menneske, men når man til modeugerne flere gange om året er blevet bedt om at flytte sig fra den eneste ledige klapstol 15 gange om dagen eller har siddet på et koldt marmorgulv og spist alt for meget dårlig backstage-mad, udvikler man en helt ny form for tolerance, som jeg ved gud ikke troede, jeg havde i mig. Og desuden er det jo også lidt som et stort omrejsende cirkus: Det er de samme modeller, agenter, mødre, stylister og makeupartister, der er med hele vejen rundt, fra New York til Milano. Det er specielt fedt hvert år til Miu Miu i Paris, hvor euforien efter showet ingen ende vil tage, da det er sæsonens sidste show. Alle er på det tidspunkt udmattede. Mange tænker ikke over, at pigerne har været til utallige castings, fittings og hår- og makeuptest, som alt sammen ofte trækker ud til tidlig morgen. En af mine piger og jeg fik sidste sæson i gennemsnit to timers søvn tre dage i træk i Milano. Den trak tænder ud.” 

Læs også: Læs om Mads Mikkelsen: Danmarks største stjerne »

Læs også: 10 kvinder gør status over livet, døden og alt imellem  »