Træn lykkemusklen - hver dag
Foto: Christine Clemmensen

Træn lykkemusklen - hver dag

Husker du at træne din lykkemuskel?

Er der noget, der gnaver inde i dig? Noget der nager, først i det små, men vedholdende, så du til sidst bare ikke er grundglad? Så er det højst sandsynligt tegn på, at du trænger til at træne din lykkemuskel. Gør du det, er du til gengæld på vej mod et liv med indre tilfredshed.

Går du også og venter på lykken, der sikkert lurer lige om hjørnet, hvis bare du får et nyt job, møder den perfekte mand, taber fem kilo...? Så er det tid til at gå i træningslejr, for ny forskning viser, at lykken kræver arbejde. Hårdt arbejde. Af dig.
– Vores lykkemuskel er lig med vores lykketilstand. Helt enkelt, hvordan vi har det. De fleste tænker, at når det og det er overstået, eller når vi har opnået det og det, så kommer lykken, men den nyeste forskning viser, at det ikke er tilfældet. Vi skal selv opbygge vores lykkemuskel, og vi skal være bevidste om, at vi skal gøre det hver eneste dag. Det kan sammenlignes med at gå i motionscenter. Vi skal ikke springe over ret mange gange, før musklerne bliver mindre, og konditionen falder. Sådan er det også med lykken. Den forsvinder, hvis ikke vi hele tiden arbejder på den, siger coach og journalist Gitte Jørgensen.

Hun har netop udgivet bogen "Når sjælen kalder – skab det liv, du længes efter", der tager udgangspunkt i en nedtursperiode i hendes eget liv. Hun blev ramt af det, hun selv kalder tohundredeårstrætheden, hvor hun ikke kunne gøre andet end at kigge ind i sig selv og prøve at løse det garnnøgle af problemer, der filtrede så kraftigt, at både handlekraft og livsglæde blev sat ud af spil. I bogen vejleder hun til at komme videre. Men mest af alt til at reagere på den indre stemme – eller sjælen, som Gitte Jørgensen også kalder den – som ofte prøver at nå os, men som lige så ofte ikke kan trænge igennem, fordi vi ikke har tid til eller orker at lytte.
– Er der bestemte tanker, følelser, sætninger eller billeder, der bliver ved med at dukke op i dit baghoved og skurre, så tag det alvorligt. At lytte til sin indre stemme kræver en vis intuition og sanselighed, men hvis vi ræser og har meget travlt, mister vi evnen. Det kræver stilhed, hvis man skal fornemme sine sanser. Det betyder ikke, at vi ikke kan have travlt og leve et spændende og hektisk liv, der skal bare være nogle perioder, hvor der bliver sat rum af til den indre stemme, siger Gitte Jørgensen.

LÆS OGSÅ: 6 ting, du tror, er sunde for dig – men som kan gøre dig syg

Lyt nu efter
For at finde frem til det rum, hvor din indre stemme pipper dig noget, kræver det ikke kun ro og tid. Det kræver også, at du kender dig selv så godt, at du ved, hvor det rum findes hos netop dig. Og det er helt individuelt. For Gitte Jørgensen er hendes indre stemme mest tydelig, når hun vågner om morgenen i sin seng. For andre kan det være, når de befinder sig i den stille natur, lige inden de falder i søvn, eller når de bare kigger ud i luften.
– Jeg kan have en fornemmelse af, at vi ikke altid forstår dybden af vores egne indre budskaber, og derfor tager vi dem ikke alvorligt. Men hvis vi gav os tid til at lytte en ekstra gang til vores indre stemme, ville vi ikke gå rundt og være konstant utilfredse og til sidst fare vild i livet, fordi vi hele tiden prøver os frem med nye tiltag i håb om at opnå lykke. En ny bolig, en ny måde at arbejde på, en ny mand. Vi vil prøve og prøve, men lykken vil ikke følge med, fordi vi kun tænker på det ydre og ikke det indre.

Men hvordan ved man, om den indre stemme egentlig vil os noget? Hvornår skal vi stoppe op og lytte rigtigt efter?
– Når man slæber sig igennem dagene. Når man mister sin energi. Når man mistrives. Så skal man reagere. Og det lyder jo nemt nok, for det burde vi vel kunne mærke, men sagen er, at vi kan vænne os til at mistrives. Vænne os til at leve på et vist niveau, hvor vi så glemmer, at livet kan være anderledes. Tilvænning er det gode ved mennesket, men det er også det dårlige. Samtidig sammenligner vi os meget med hinanden og kigger på, hvordan andre lever og har det. Og så glemmer vi at indrette os efter det liv, der passer til vores egen personlighed. Det lyder igen rigtig enkelt, men det kræver nogle gange nogle radikale valg og en meget stor ærlighed over for en selv. Man skal virkelig turde for at følge sin indre stemme, fastslår Gitte Jørgensen.

LÆS OGSÅ: Ole Henriksen frygter én ting mere end noget andet

Ros dig selv
Men en ting er, at vi har fornemmet og hørt, at den indre stemme prøver at nå os. Noget andet er at forstå, hvad den så vil sige – og handle derefter.
– Hvis dine problemer virkelig er et garnnøgle, hvor tingene bider sig i halen, er det godt at starte med det, som er mest nærliggende, og som er lettest for dig. Nogle gange er det at komme i gang med en konkret handling det vigtigste. Er det en tur i svømmehallen? En aften ud af danse med din veninde? En stille time med en bog? Gør det. På den måde opbygger du en tro på, at du rent faktisk kan begynde at skabe en forandring. For kan du få en ting til at ske, kan du også få den næste til at ske, påpeger Gitte Jørgensen og fremhæver noget af det allervigtigst: at vi skal være gode til at værdsætte os selv. Vi skal finde vores indre venlighed.
– Hver gang du tager et lille skridt, så ros dig selv. Det hjælper ikke noget, at du løber en tur, men bagefter slår dig selv oven i hovedet med, at du ikke løb hurtigt eller langt nok. Roser du ikke dig selv, vil du blive ved med at føle, at der aldrig er noget, der er godt nok, og så er det næsten lige meget, hvad du gør. Du vil aldrig få opbygget den psykiske energi, der er så vigtig for en dyb og vedvarende forandring. Vi kan ikke forandre os og få det godt med os selv, medmindre vi har en venlig indre dialog i vores hoved.

Gitte Jørgensen pakkede selv den indre kritiker væk en tilfældig lørdag aften, hvor hun var alene hjemme med sin søn. Pludselig var der en tanke, der slog hende. Var det egentlig rigtigt alt det, hun gik og sagde om sig selv? At hun var en fiasko, fordi hun var skilt? At alle de andre havde det meget sjovere? At hendes hjem ikke var godt nok?
– Jeg besluttede mig for, at jeg også kunne fortælle en anden historie om mig selv. Nemlig den positive og konstruktive. Og den historie har jeg trænet mig op i at fortælle mig selv inde i mit eget hoved, og det har gjort en verden til forskel. Vi bliver nødt til at stoppe op og blive opmærksomme på, at vi kan fortælle os selv noget andet end alt det, vi føler, er forkert ved os. Mit liv blev meget bedre fra den dag, jeg begyndte at holde med mig selv.

Når den venlige stemme har fået overtaget gælder det om at gøre den vedholdende. Vil vi gøre os selv lykkelige, kræver det en daglig indsats hele livet. I starten vil det måske føles, som om du har lektier for, når du – ud over alt det andet i din hverdag – også skal huske på at fortælle den gode historie om dig selv, men til sidst vil det blive en indgroet del af dig. For at holde fast til du når så langt, er det en god ide at variere de lykkeøvelser, du skaber for dig selv.
– Mange, der sætter sig nye mål om for eksempel at blive mere sunde, bestemmer sig for, at nu vil de løbe hver eftermiddag eller drikke friskpresset juice hver morgen. Men årsagen, til at mange ofte ikke holder ved, er, at man begynder at kede sig, og så bliver det den indre slavepisker, der vil have, at man gør det. Skab i stedet variation i dine mål, så du har forskellige fokuspunkter i forskellige måneder. De handler alle om det samme, men de gør, at du ikke keder dig, og til sidst kan det ende med at blive en leg, forklarer Gitte Jørgensen, der i sin egen jagt på en mere inspirerende hverdag dyrker havbad den ene måned, Zumba den anden og Yin yoga den tredje.

LÆS OGSÅ: Annamette og hendes mand gik fra hinanden - og fandt sammen igen

Lykkens små dryp
Og så er vi tilbage ved lykkemusklen. Bliver den først styrket, vil du bemærke en forandring henimod et liv med en større indre tilfredshed. Du vil stadig møde udfordringer, og livet vil sandsynligvis ikke være perfekt, men din indre tilstand vil føles anderledes. Når du lytter til din indre stemme, tager små skridt og kontinuerligt roser dig selv for din indsats, er der stor chance for, at der vil lægge sig en ro over din person. Og med den ro, kan du for alvor åbne op for den dybe følelse af lykke.

– Det, der tæller i det store lykkeregnskab, er de små dryp af lykke i dagligdagen, som kan opstå, når vi drikker en god kop kaffe med en ven, smiler til hinanden i bussen eller ser vores børn i øjnene. Det er "frekvensen" af små øjeblikke, og ikke intensiteten af oplevelserne der i længden afgør, hvor lykkelige vi kan gøre os selv. Derfor er det bedre, at du bruger dine penge og tid på små dryp af hverdagslykke end et luksuriøst spaophold hver tredje måned, siger Gitte Jørgensen.
Hun lægger vægt på, at vi ikke skal være bange, når den indre stemme begynder at kalde.
– Sjælen vil altid guide os i retning af mere liv, lykke og kærlighed. Den vil aldrig vise os hen til et kedeligere liv. Det kan godt være, at der vil komme en omstillingsperiode med noget bøvl, men i længden siger alle, der lyttede til deres sjæls kalden, at de endte med at komme et bedre sted hen. Et sted, hvor der var mere lykke og tilfredshed. Og når sjælen først begynder at kalde, holder den ikke op, så du kan lige så godt komme i gang. Det vigtigste er at dyrke det og tage det alvorligt, så kan vi hente guld inde i os selv.

LÆS OGSÅ: Hvornår bliver angst unormalt?
LÆS OGSÅ: 11 genveje til et sundere liv
LÆS OGSÅ: Sådan undgår du at tage på i weekenden

Fem gode øvelser til din lykkemuskel

Du vågner og dit trætte ansigt skuler tilbage i spejlet.
– Smil og sig til dig selv, at du godt kan skabe en god dag. Print opbyggende sætninger ud, som du sætter op i dit soveværelse eller på dit spejl, som minder dig om at holde med dig selv og være din egen bedste ven.

Du prøver tøj og synes, du ser forkert ud i det hele.
– Glem det, og ros i stedet de ting, du er mest glad for ved din krop. Din smalle talje, dine slanke ben eller dine høje kindben.

Du træder ind ad døren til et selskab, du ikke helt orker.
– Omprogrammer tankerne til, at det nok skal blive en god aften. Måske får du nogle gode grin eller møder nogle nye mennesker, der inspirerer dig.

Dit arbejde hænger dig ud af halsen. Du kommer træt hjem.
– Slå det ud af hovedet, og fokuser i stedet på den hyggelige aften, der venter. Få lavet aftensmaden, nyd den, og brug dagens sidste timer på noget, der giver dig fornyet energi. Anskaf dig en notesbog, hvor du hver aften skriver tre ting ned, som du har været god til i løbet af dagen. Det hjælper dig til at fokusere på lykken.

Lav en taknemmelighedscollage med mennesker, begivenheder, rejser, drømme – alt det, du elsker og er taknemmelig for. Stil dig foran den morgen og aften. Kig på billederne, og sug den gode følelse af taknemmelighed ind. Den bedste medicin mod ulykkelighed er at værdsætte de små ting i livet, vi ellers let kan tage for givet.

Om eksperten

Gitte Jørgensen er freelancejournalist og forfatter til blandt andet bøgerne ”Pippi Power” og to bøger om Simple Living. Hun er uddannet coach og holder mange kurser og foredrag om lykke, livsformål og indre ro. Hendes seneste bog ”Når sjælen kalder – skab det liv, du længes efter” er netop udkommet på Nyt Nordisk Forlag. Se mere på Gittejoergensen.dk.

Se, hvad vi ellers skriver om: Psykologi