Mode a la møbler

Mode a la møbler

Den danske designarv og moderne hollandsk møbelkunst har inspireret næste års forårs- og sommerkollektion fra Bruuns Bazaar. I alt fra overraskende detaljer til formsprog, finish og de smukkeste farver. Mød kvinden bag, designeren Rebekka Bay, og hør, hvad bl.a. Arne Jacobsens stole og lamper kan tilføre moden anno 2013.

Hvorfor er I inspireret af møbeldesign i sommerkollektionen 2013?

Det unikke ved dansk møbeldesign er udgangspunktet: håndværk og funktion. Et møbel er ikke ret meget uden det, og det afsæt ville vi gerne prøve at arbejde med i forhold til tøj. Generelt har jeg altid selv været inspireret af den danske designarv, og efter at jeg er flyttet hjem fra London, er min begejstring blevet større. Danmark føles måske mere eksotisk, og jeg kan se, at dansk design er i dialog med internationalt design. Herhjemme er vi jo privilegerede ved at være omringet af godt design, også i det offentlige rum, lige fra det demokratiske FDB-design skabt af store danske møbelarkitekter til Friis og Moltkes sommerhuse. Og det klassiske design i Danmark bliver blandet på en dejlig, respektløs måde, som gør det interessant og relevant.

Kollektionen hedder ‘A modern version of a very traditional piece’. Hvad var idéen?

– Vi ville skabe noget, som var genkendeligt, men alligevel ikke ligner noget, man har set før. Jeg opdagede i min research, at Arne Jacobsen havde en meget intuitiv måde at arbejde på og først senere i processen fik den meget strukturerede, matematiske tilgang, som jeg altid har forbundet ham med. Så derfor har processen og idéen været lige så interessant som resultatet. – Vi har bl.a. arbejdet med at give en kendt form en lidt ny drejning eller overraskende proportioner, og nogle gange skal der ikke så meget til for at skifte stemning og udtryk. Tag fx Arne Jacobsens lampe AJ-lampen, som er super kendt og er blevet reproduceret i nye farver, som har givet den et helt nyt udtryk. Ud over danske Arne Jacobsens møbler er vi også inspireret af borde designet af den hollandske duo Scholten & Baijings, som har den samme tilgang til design.

Klik videre og læs hele interviewet - og se Rebekka Bays egne designfavoritterHvordan oversætter man møbler til tøj?

– Man oversætter ikke et lampedesign direkte til et kjoledesign, det er mere på et konceptplan. Inspirationen fra møblerne går igen mange steder i kollektionen, men blot som en antydning. For inspiration skal ikke kontrollere, men åbne op for noget nyt. – I forhold til farverne var vi fx inspireret af Scholten & Baijings’ Colour Woodsideborde, som er designet for ‘Karimoku New Standard’ Japan i 2009. De har et flot spænd af farver. Lige fra helt sarte toner til næsten fluorescerende nuancer. Det samme gælder nogle af Arne Jacobsens farver, fx som den grågrønne og petroleumsblå. Farvestriberne fra de hollandske borde har vi bl.a. brugt som overraskende striber på undersiden af noget ensfarvet jersey eller som kanter. – Vi har også ladet os inspirere af Arne Jacobsens formsprog og finish. Fx i designet af en top, der er klippet ud som en cirkel eller oval form, hvor huller til arme og hovedet bare er skåret ud, så stoffet nærmest kollapser rundt om kroppen. Hans lampeskærm i hør til standerlampen, der blev designet til SAS Royal-hotellet i 1957, har også inspireret til at lege med silhuetter og kvaliteter.

Er det vigtigt for dig, at man kan se, at kollektionen er inspireret af møbeldesign? – Nej, det betyder ikke så meget. Jeg vil hellere have, at der er fokus på en detalje, en slids eller en lynlås, end at du kan se, om Arne Jacobsen eller Kaare Klint er inspirationskilden. Jo mere underspillet design, jo vigtigere er kvalitet og håndværk – hvilket også gælder i forhold til mange danske møbler: De er enkle med stærke detaljer, konstruktionen og håndværket er det bærende, og derfor er de tidløse. – Jeg vil gerne designe tøj med en længere holdbarhed, men samtidig er jeg også bevidst om, at mode kræver foranderlighed og fornyelse. Derfor vil jeg gerne skabe tidløst design, der er anvendeligt på mange måder for mange forskellige mennesker. Populære møbelklassikere som Myren og PH-lampen kan have mange forskellige udtryk alt efter den sammenhæng, de indgår i, og min ambition er en stram, redigeret kollektion, hvor hvert enkelt stykke tøj gerne skal kunne forskellige ting.

Er der en sammenhæng mellem mode og møbeldesign? – Uanset om man arbejder med tøj eller møbler, så lever vi jo i den samme tid og reagerer på de samme ting. Lige nu handler det om at skabe ro og om bæredygtighed, noget mere tidløst og rent.

Hvad bliver du ellers inspireret af? – Hele byrummet. Tag fx fra Langelinie til det gamle Frederiksstaden og det gamle København, hvor man oplever et fantastisk møde mellem nyt og gammelt. Ud over møbler og arkitektur er dansk kunst også et frisk pust. Lige fra Vilhelm Hammershøjs malerier til kunstfotograf Trine Søndergaards interiørfotografier. Selv om der er mere end 100 år mellem de to kunstnere, gør de noget af det samme. Der er en linje, og jeg prøver altid at trække linjer – hvor kom vi fra, og hvor er vi på vej hen?.

Klik videre og se Rebekka Bays egne designfavoritter


1. Poul Volthers FDB-stol Den trebenede stol, som lige er blevet reproduceret af HAY. Jeg elsker idéen om demokratisk design skabt for de mange.

2. Københavnerbord i ask fra Københavns Møbelsnedkeri Fordi det er et super smukt spisebord, der ikke er andet, end det giver sig ud for.

3. Margrethe-skålen Den er et godt bevis på, at selv ned til den mindste brugsgenstand har dansk design en høj standard. Den fungerer i alle størrelser. Jeg vil gerne omgive mig med lækre ting. Jeg gider fx heller ikke have en dårligt designet kartoffelskræller, der irriterer mig hver gang, jeg bruger den.

4. Myren af Arne Jacobsen Den skal med, for den fungerer i mange sammenhænge. Jeg har også selv et par stykker og har blandet dem med nogle gamle amerikanske Eames-stole og engelske Ercol-stole.

5. Finn Juhls design Jeg er vild med Finn Juhls brug af detaljer og materialer og med møblernes finish. Fx den måde et bordben ændrer materiale lige på de sidste centimeter. Eller at det er næsten primitivt som afslutningerne på Høvdingestolen. Hvis jeg skal vælge et møbel, vil jeg sige bænken med de næsten skjulte messingkanter.