Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Lisa Aiken Street Style
Lisa Aiken.

Lisa Aiken: Disse tre trends kommer danskerne til at elske

Hvilke trends tror Net-a-Porter på fra den danske modescene? Vi spurgte kvinden med en prestigefyldt titel og et stort ansvar, Lisa Aiken.

Selvom vi er nogle, der ikke tænker yderligt over, hvor dejligt et land, det danske land rent faktisk er, så er beviserne mange. Se bare, hvor mange danske designklassikere, der er elsket i hele verden, hvordan Bjarke Ingels har indtaget både USA, Canada og Kina og hvor mange skuespillere, der snart har to modersmål med alle de roller, de spiller, hvor replikkerne er på et andet sprog.

LÆS OGSÅ: Det siger formen på din læbestift om dig

Det er et faktum, som mange industrier nyder godt af, og én af dem er modeindustrien. Copenhagen Fashion Week, som den københavnske modeuge så smart hedder, er i dag blevet et samlingspunkt for hele verden og tiltrækker både udenlandske medier, kendte mennesker og betydningsfulde indkøbere – heriblandt New York Times, Naomi Campbell og indkøber for NET-A-PORTER, Lisa Aiken.

Sidstnævnte, den 32-årige Lisa Aiken, har en hverdag som Retail Fashion Director hos webshoppen NET-A-PORTER, er opvokset i Newcastle og bor nu i det nordlige London med sin mand. En kvinde, der har en helt særlig næse for, hvilke trends der kan gå hen og blive helt store på et internationalt plan.

Vi fik mulighed for at stille den stærke karrierekvinde fem spørgsmål om dansk mode, de nye stil-ikoner og ikke mindst hvilke trends, hun tror på til foråret og sommeren.

Hvilke danske mærker vil blive solgt på NET-A-PORTER?

”Vi sælger 20 skandinaviske mærker på NET-A-PORTER, og det tal fortsætter med at vokse. Med hensyn til danske mærker har vi for tiden otte, blandt andet Ganni, Stine Goya, Cecilie Bahnsen, Carcel og By Malene Birger,” siger Lisa Aiken.

Hvad leder du efter, når du indkøber tøj til webshoppen?

”Vi ser efter noget nyt og uventet – efter noget, vi ikke har set andre steder før, og vigtigst af alt ser vi efter en beklædningsgenstand, som vi ved, at vores kunder globalt vil elske”.

Hvem er den næste danske it-pige?

”Jeg tør ikke gætte på, hvem som bliver den næste danske, men jeg elsker Jeanette Madsen og Mie Juels stil. De er begge meget velklædte kvinder med en sjov og let tilgang til mode – og det samme med Alexandra Carl. Hun er så ubesværet sej i sin måde at klæde sig på, og jeg vil gerne have alt, hvad hun har på.”.

Hvilket dansk mærke bliver den næste store ting?

”Jeanette Madsen og Thora Valdimars' nyligt lancerede samarbejde med Birger Christensen, der går under navnet Rotate Birger Christensen. Ingen tvivl dér. Dette er deres første sæson, og NET-A-PORTER lancerer det eksklusivt om ikke så længe, så hold øje med os,” siger Lisa Aiken.

3 trends, du elsker fra den danske modeuge?

”På mange måder er Copenhagen Fashion Week dagsordensættende, og især på trendsiden, hvor danskerne ofte er et skridt foran alle andre,” siger Lisa Aiken og fortsætter om sine tre favorittrends:

”Jeg elskede alle 90’er-referencerne, som vi så hos Ganni i form af batik-farvede sager, militærbukser og bøllehatte, men også de skønne shorts med sportsreferencer, som vi også så hos Holzweiler sat sammen med en vindjakke og de mange vintage-inspirerede kjoler i enten print eller smukke nuancer af citrongul og lilla, som var overalt. Også de danske kvinders egen stil er trendsættende – her så vi masser af smalle nederdele, der kanaliserede en 90'er Prada-stemning,” siger Lisa Aiken.

90’erne, sportsreferencer og florlette farver – det er tre ting, vi godt kan overskue!

Se, hvad vi ellers skriver om: Trends, Modeuge, Shopping og København