Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Timm Vladimir, Sisse Fisker og Stephanie Surrugue

12 skønne kvinder & mænd giver deres bedste sunde tips

Nyd livet. Snup en fastedag. Gør din motion realistisk. Dyrk mere sex. Vil du være lidt sundere og have det meget sjovere, så pluk i de bedste sundhedstips fra 12 skønne kvinder og mænd, og find dine egne favoritter, som passer helt perfekt til dig.

SISSE FISKER, tv-vært
1. Drik frisk citronsaft om morgenen. Syren renser maven og giver vitaminer. Bagefter laver jeg urtete af frisk mynte og timian fra haven, som jeg hælder kogende vand over i en tekande og blander med forskellige urter.
2. Vær bevidst om at bevæge dig meget, og integrer det i din hverdag. Ud over at jeg cykler, går jeg også ture med veninder i stedet for at sidde på en café og husker at hoppe i trampolin med drengene eller spille fodbold i stedet for at se tv.
3. Nyd livet. På Sardinien har jeg lært, hvor essentielt det er. Hvem gider sidde og være sund i en lejlighed på 9. sal helt alene. Man skal ud og møde mennesker, holde en fest indimellem og drikke vin.

ADAM AAMANN, kok
1. Lav din mad selv. Forarbejdet mad fra ­industrien er i langt de fleste tilfælde fyldt med tilsætningsstoffer, dårligt fedt og salt, der skal skjule smagen af ringe råvarer og sikre en lang holdbarhed.
2. Spis masser af fisk. Frisk fisk smager fantastisk og er det sundeste kød, der findes. Spis den rå, rimmet, bagt, dampet eller stegt. Forsøg dig frem − alle kan tilberede fisk, hvis de gider.
3. Slap af med de sunde råd. Lad være med at spilde livet på de medieskabte sundhedsidealer. Mental sundhed kan man ikke spise eller styrketræne sig til.

JAKOB SØNDERGAARD, personlig træner
1. Drik rigeligt vand. Det er den første forudsætning for mere sundhed. Når du er dehydreret, sover du dårligere og træffer ikke optimale beslutninger.
2. Vær fysisk aktiv. Du skal øge din fysiske aktivitet, før du ­ændrer på din kost. Fyld på med grønsager, og husk, at du skal have kulhydrater efter træning, fordi det sænker mængden af stresshormoner, som produceres under hård, fysisk aktivitet.
3. Gør motion overskuelig og realistisk. Hvis du vurderer, at du kan bruge en time hver dag, så start med 20 minutters gåtur eller løb plus nogle kropsøvelser, hvor du fx squatter, kravler eller kryber. Lad være med at begynde med intervaller, hvis du ikke er vant til at træne.

LÆS OGSÅ: Michelle Kristensen: Sådan sætter du dig et mål - og når det

STÉPHANIE SURRUGUE, tv-korrespondent
1. Start dagen med en halv liter vand. Det lægger en god bund og gør, at jeg lettere drikker vand i løbet af dagen.
2. Spis salat og kød eller fisk. Jeg har fjernet stivelsen, og det har gjort mit liv lettere. Jeg kan godt lide den rene madoplevelse i en god salat og et godt stykke fisk eller kød.
3. Undgå stress. Jeg bliver både træt, tyk, ked af det og får dårlig hud af det. Jeg holder helt fri, når jeg har fri, rationerer mine kræfter og prioriterer min søvn i højere grad end før.

MICHELLE KRISTENSEN, sundhedsekspert
1. Spis en god, mættende morgenmad med proteiner, frugt og ­grønsager, så du får lagt godt fra land − så er der også større chance for, at du tager de sunde valg resten af dagen.
2. Gør træningen til noget sjovt, som du ser frem til. Hvis du ikke kan løbe, kan du måske cykle eller gå. Træn for at holde dig slank − men også som et værn mod smerter og stress og for at få energi og et bedre humør.
3. Tag en fastedag nu og da. Jeg har selv været totalt imod faste, men nu faster jeg 22-24 timer en gang om ugen i de perioder, hvor jeg ikke har for travlt. Faste gør dig bevidst om, hvorfor du spiser − er det, fordi munden keder sig, eller fordi du er sulten? − og bevidst om, at du ikke dør af at føle sult. Det giver en stor frihed til ikke at tænke på måltider hele tiden.

TIMM VLADIMIR, køkkenchef
1. Prøv noget nyt, så du spiser varieret. Beslut dig for at lære én ny ret om måneden. På et år har du pludselig 12 nye retter, du kan lege med.
2. Nyd din mad. Lad være med at tænke så meget i fedt og kalorier. Tænk hellere i smag og nydelse. Når du nyder din mad, har du ikke brug for slik, når du er træt eller keder dig.
3. Hellere en god kage end syntetisk slik. Hvis du har lyst til noget sødt, så bag en god hjemmelavet kage, eller lav pandekager sammen med børnene.

ELLEN HILLINGSØ. skuespiller
1. Intens sukkertrang kan skyldes, at du ikke har fået nok protein fra ­morgenen. Hvis du har tendens til at falde i de søde sager sidst på eftermiddagen, så prøv at fylde godt op med fx æg eller kylling til din morgenmad. 
2. Sov nok. Gå tidligt i seng, når der er pres på i dit liv. Uanset om du bare har travlt, eller der er følelsesmæssige konflikter, der trækker tænder ud, så har du langt større modstandskraft, når du er udhvilet. Den bedste søvn får du tidligt på natten. Jeg kan sagtens finde på at gå i seng kl. 21. 
3. Mærk kroppen med meditation eller motion − eller endnu bedre: begge dele. Det handler om at få kontakt til din krop, og få en pause fra dine tanker og følelser. Tag en morfar på sofaen eller en hård omgang med vægtene i fitnesscentret. Tag en pause fra det store hoved.

LÆS OGSÅ: Per Brændgaard: Jeg er holdt op med at være sund

PER BRÆNDGAARD, sundhedsekspert
1. Nyd det! Drop den dårlige samvittighed. Nyd det, du spiser − uanset hvor ­sundhedsmæssigt ukorrekt du tror, det er. Der er en grund til, at du har lyst til netop det. Ret hele din opmærksomhed mod smagen og nydelsen.
2. Beslut, at du har været på dit livs sidste slankekur. En slankekur er en voldelig vaneændring, hvor du gør vold på din krop og psyke med regler og ulyst. Beslut dig i stedet for med små skridt at indføre flere og flere sunde vaner, der passer til din ­hverdag og derfor kan holde livet igennem.
3. Bevæg dig, fordi du kan lide det. Sex er den eneste form for fysisk aktivitet, som mennesket oplever som nydelse. Vi er dovne af natur. Derfor er det en udfordring i vores moderne liv, at vi ikke har nogen praktisk grund til at bevæge os. For fysisk aktivitet er sundt og giver større velvære. Find ud af, hvornår du bevæger dig og kan lide det.

IBEN HJEJLE, skuespiller
1. Skift franskbrød ud med rugbrød. Det er stadig brød, og det smager godt.
2. Slå dig sammen med venner, og træk på det, de kan. Du kender garanteret mindst én, der har styr på intervaltræning eller pilatesbold eller sunde fedtstoffer. Brug og lær af hinanden.
3. Dyrk den frie dans. Og gør det bare for nedrullede gardiner, hvis dine børn har det svært pinligt med det.

MARTIN KREUTZER, ernæringsekspert
1. Spis dig stærkere. Det er fedt at mærke, når kroppen ­bliver stivet af gennem sund mad. Antiinflammatorisk kost gør det let for dig at holde fast i et sundt liv hele vejen rundt.
2. Husk, at sundhed er andet end vægt. Mange kvinder er så ulykkelige over tre-fem kilo for meget, og i virkeligheden er det helt ubetydeligt i forhold til din sundhed.
3. Prioriter tid til motion. Sæt tid og sted på. En ambition om at løbe et par ture i løbet af ugen er for vag en målsætning. Gør dit mål konkret.

LÆS OGSÅ: 7 tips til en sund, stærk & glad krop

MIKKEL KRYGER, tv-vært
1. Drop lightprodukter. Hvis du vil have noget lækkert, så køb det bedste, og nyd det.
2. Dyrk mere sex. Det er verdens bedste form for motion – og så er det sjovt.
3. Hav fokus på de gode ting. Slut hver dag af med at fortælle dig selv noget godt, det kan vende din dag til noget positivt, selvom det har været en dårlig dag.

ANJA FONSECA, vejrvært
1. Træn, men aldrig fanatisk. Og sørg for, at du har det sjovt, imens du gør det.
2. Tal med dine nære om det, der nager dig, og om din følelse af, at du ikke er god nok. På den måde undgår du, at følelserne kommer til at fylde alt for meget og konstant ­ligger og ulmer inden i dig.
3. Få en mere gavmild og altruistisk tilgang til folk omkring dig. Hvis du ser en, som ikke trives, så ræk ud efter vedkommende. Man får det simpelthen så godt af at give – ikke kun materielle ting, men også på det åndelige plan.

LÆS OGSÅ: 3 eksperter: Så meget koster vores sundhed

LÆS OGSÅ: 7 tips til en sund, stærk & glad krop

LÆS OGSÅ: Sund morgenmad: Dét spiser sundhedseksperterne

Se, hvad vi ellers skriver om: Per Brændgaard, Michelle Kristensen, Ellen Hillingsø og Træning