slankekur
Foto: getty | Vi har fundet de hyppigste årsager til, at du ikke taber dig på din slankekur
fit living

Derfor taber du dig ikke

Diet dos & don'ts: 9 grunde til, at du ikke taber dig

Omkring 90 procent af dem, der taber sig tager på igen. Hvorfor? Vi har fundet nogle af de hyppigste årsager til, at din kur ikke dur.

Af Sara Jin Smidt 17.okt.2017 Sundhed

1. EFFEKTIVT, MEN FOR EKSTREMT
At tabe sig er udelukkende et spørgsmål om at forbrænde flere kalorier, end du indtager. Din vægt siger derfor ikke nødvendigvis noget om, hvad du spiser, men i højere grad hvor meget du spiser. Derfor kan pulverkure, juicekure, suppekure, fastekure og sultekure være uhyggeligt effektive, men ofte uholdbare. Du kan leve af juice, supper eller luftfrikadeller i en begrænset periode, men på et tidspunkt får du nok, og hvad har du så at vende tilbage til? Dine gamle vaner, der gav dig den gamle krop. Ønsker du et varigt vægttab, skal du ændre dine grundlæggende trænings- og spisevaner, så du får balance i dit energiindtag og -forbrug.

2. FOR ENSFORMIGT
Hvis du også har levet af kogt kylling og dampet broccoli eller har prøvet kræfter med en suppe- eller kålkur, ved du sandsynligvis, hvorfor det er så vigtigt ikke at spise for ensformigt. Bliver din mad for kedelig, er det nemlig et spørgsmål om tid, før du kaster håndklædet i ringen. Desuden er der større risiko for at mangle vigtige mikro- og makronæringsstoffer, hvis du spiser det samme. Find i stedet fem nemme og sunde retter, du altid har i baghånden de dage, hvor det hele sejler, eller opfindsomheden mangler.

3. SNACKARMEN
Kører din hånd i pendulfart fra nøddeskålen til munden i løbet af dagen? Eller skal du altid lige have et stykke frugt med til skrivebordet, når du passerer frugtskålen? Den usynlige snackarm kan lynhurtigt koste dig et kilo eller to. Hold dig i stedet til kun at spise planlagte måltider, og tak nej til resten. Du vil blive overrasket over, hvor mange næsten hele måltider det løber op i fordelt på en uge.

4. JEG TRÆNER, SÅ JEG KAN SPISE, SOM JEG VIL
Træner du for at kunne spise, som du vil, har du desværre tabt på forhånd – medmindre “hvad du vil” dækker over broccoli og kylling. Der er et udtryk inden for fitnessverdenen, der hedder “you can’t outrun a doughnut”, som er kommet til verden på baggrund af teorien om at træne sig til et vægttab. Det er nemlig langt nemmere at spise 600 kalorier, end det er at forbrænde dem. Ved løb i højt tempo en hel klokketime uden pause forbrænder en gennemsnitskvinde omkring 600 kalorier. Det svarer til en flaske vin, en rugbrødsmad med en mellemstor avocado, æg og lidt chiliolie eller to små cheeseburgere fra McDonald’s.

5. SULTEKUREN
Det er fristende at skippe et par måltider for at se hurtige resultater, men det kan sjældent betale sig. Det ender ofte med, at du tømmer køleskabet, fordi du ikke kan styre din sult. Lav i stedet en plan for, hvad du skal spise. Hav altid et sundt mellemmåltid i tasken, og GÅ ALDRIG SULTEN I SUPERMARKEDET. Det er ikke tilfældigt, at slik- og snackhylderne er placeret ved kassen! Tag kampen op mod fristelserne, og skru op for broccoli, kål og grove grøntsager. De lægger en god bund og giver kroppen næring og energi for få kalorier.

6. DEN SVÆRE BALANCE
At holde vægten stabil kræver, at du er i energi­balance og over en uge indtager lige så meget, som du forbrænder. Rigtig mange misforstår balancebegrebet og tænker det som, at det er nok blot at spise sundt og i balance til hverdag og så spise lidt ekstra i weekenden, til fødselsdage, højtider og andet. Men det er jo i virkeligheden ikke balance, men mere et begrænset kalorieoverskud. Har du derfor dage, hvor du spiser i kalorieoverskud, kræver det, at du har tilsvarende dage, hvor du ligger i kalorieunderskud, så du ender i balance.

7. TRØSTE­SPISNING
Belønner du dig selv med en kage eller trøsterspiser en plade Marabou efter en dårlig dag på arbejde eller et skænderi med kæresten? Selvfølgelig skal du kunne spise chokolade, kage og slik, men det bør være et aktivt valg og ikke en belønning. Samtidig kræver et vægttab, at du ligger i kalorieunderskud, og derfor bør du bruge de kalorier, du indtager, på rigtig mad frem for slik, chips og kage. Du bliver næppe gladere af at drukne din kur i chokolade.
Find i stedet på andre ting, når det er lidt synd for dig. For eksempel være en tur i træningscenteret, en løbetur med din yndlingsmusik i ørene eller en rask gåtur med en kop te eller kaffe i hånden og et headset på, så kan du læsse af på din veninde, mor eller kæreste, mens du får rørt dig. Det er måske langtfra motion, du har mest lyst til, men du får det 1.000 gange bedre bagefter sammenlignet med at sidde helt forspist i sofaen og stirre tomt på tv’et.

8. BLAND SELV-KUREN
Har du også været på utallige slankekure? Så vær ekstra opmærksom på ikke at komme til at tage det bedste fra dem alle, så du ender med at spise det fede palæobrød, rawcake, den koldpressede juice og kokosolien. Det kan nemlig hurtigt blive til rigtig mange kalorier og derved en kur, der ikke dur.

9. NÅR NU JEG ER FALDET I, KAN JEG LIGE SÅ GODT
… ikke noget! Det er uundgåeligt at have dage, hvor det hele går galt, og du ikke kan holde din slankekur, livsstilsændring eller hvad du nu kalder det. Men selv om det er fristende at tænke ‘så kan det hele også være lige meget’, så stop tanken. For det er det ikke! Det er megasurt, at du er faldet i, men der er ingen grund til at gøre ondt værre. Stop i stedet op, og tænk over, hvorfor det gik galt, så du ved, hvad du skal gøre anderledes næste gang, og kom så op på hesten igen. Det er ikke det ene tilbagefald, der gør en forskel, men hvordan du tackler dine nederlag. Dét er fundamentet for en langvarig og holdbar livsstilsændring.

LÆS OGSÅ: Healthy Skinny Bitch: 10 tips til at slippe af med sukkertrangen

LÆS OGSÅ: Fokus på tørret frugt: Sundt slik eller sukkerbombe?

LÆS OGSÅ: Healthy Skinny Bitch: 10 sunde opskrifter + tips, der slanker


Henter...