Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Foto: Getty Personlig træner og kostekspert Julie Kernan deler tips til, hvordan du kan spise og træne kroppen i form

Kostekspert: Sådan spiser du dig til bikinikroppen

Har din krop også brug for et lille gennemsyn, inden badetøjssæsonen går i gang, så får du her personlig træner og kostekspert Julie Kernan bedste tips til, hvordan du kan spise og træne kroppen i form.

Tænker du argh, når du ser, at der kun er to måneder til, at du skal på sommerferie og gerne vil se lidt slankere ud i din bikini, så fortvivl ej. Med en målrettet indsats kan du sagtens flytte dig virkelig meget.

Her kommer mine 9 bedste råd

• PLANLÆG!

Mit absolut bedste råd er og vil altid være planlægning. Har du en travl hverdag og rigeligt at se til, kan selv de bedste intentioner nemt ryge i vasken, når overskuddet forsvinder. Du kan allerede i weekenden gennemtænke, hvordan din næste uge vil se ud, og komme de ting i forkøbet, som du kan se vil udfordre dig i at gå efter dit mål. Du kan fx skære nogle lækre salater til frokost, så du kun skal tilføje protein og pesto/dressing. Du kan handle stort ind, så du har alle råvarerne, og lav evt en madplan, som gør det endnu nemmere at få en varieret og slankende aftensmad. Hav også altid nogle nødder i tasken, hvis du skulle have brug for noget mellem dine måltider.

• Gør det nemt og enkelt

Hav fokus på det, der virker, fremfor hvilke små justeringer man kan lave for at optimere et vægttab. Regelmæssighed og at få det gjort betyder 1000 gange mere end, om du spiser en peberfrugt eller gulerod, så længe du varierer.

• Spis masser af grønt, protein og sundt fedt tre gange om dagen

Det holder dit blodsukker stabilt og hjælper dig med at mindske/eliminere dine cravings.

Morgen: 1 knytnæve grønt, 1 knytnæve protein, 1 spsk sundt fedtstof.

Frokost og aften: 2-3 knytnæve grønt, 2 knytnæve protein, 2 spsk sundt fedtstof.

Varier dit sunde fedtstof mellem fx. Omega 3 olie (tages evt som olieshot) kokosolie (godt at stege i og kan fåes uden smag), olivenolie og valnøddekerneolie i en pesto, eller rigtigt smør over dine grøntsager).

I en vægttabsperiode anbefaler jeg, at du skærer kulhydraterne fra brød, pasta og sukker fra, og primært får dine kulhydrater fra grøntsager. Du kan dog stadig spise det til et måltid om ugen, hvis du ønsker.  

 Læs også: Flad mave: Sådan spiser du maven væk

• Hop over, hvor gærdet er lavest ...

... Så du kan bruge energien de rigtige steder. Få en måltidskasse leveret, handl ind online eller køb færdig hakkede grøntsager. Whatever it takes i en periode, så det er nemt at spise slankende for dig i en periode, og lur mig om nogle af dine sunde tiltag ikke begynder at sætte sig fast til vaner, så du bliver ved.

• Skriv kostdagbog

Det lyder måske ikke af så meget, men det hjælper dig virkelig til at få øjnene op for, hvad du reelt indtager, samt motiverer dig til at blive ved med at spise slankende.

• Træn dig flot

Kosten er måske den del, der flytter mest på vægten, men skal din krop også være flot at se på, kommer du ikke udenom træning. Og heldigvis for det, da træning er med til at give dig ekstra energi og overskud samt godt humør i din hverdag.

Jeg anbefaler styrketræning med en høj puls. Det vil sige en god opvarming,  cirkeltræning, der holder pulsen oppe, med styrkeøvelser for hele kroppen, da det hurtigst giver synlige resultater.

Cirkeltræningsprogram: Fit på 15 minutter

Pulstræning på 10, 20 eller 30 minutter

Styrketræning: 14 øvelser, der gør dig superfit

• Få træningen lagt i din kalender

Og prioriter den aftale! Hvis det kan lade sig gøre, så vælg faste ugedage, hvor du træner. Jeg anbefaler, at du træner to-tre gange om ugen af 30-45 minutters effektiv træning.

• Hav et MÅLTID, hvor du slår dig løs

Det er ikke en dag, men et måltid, hvor du slår dig løs med lige præcis det, du har lyst til, enten når du er ude socialt eller blot af lyst. Det provokerer både dit stofskifte og gør det hele lidt nemmere.

• Fejr de små skridt

Sidst men ikke mindst skal du vide og huske, at det VIL kræve noget tid, prioritering og energi af dig. Hvis man blot kunne ønske sig en slank og tonet krop, justere lidt i sin hverdag og så få den, ville der ikke være så mange, der ønskede at tabe sig.

Husk at du er i gang med at gøre noget godt for dig selv! Det skal hverken være en pinsel eller straf. Gør din mad lækker, og din træning kort og effektiv. Udover en slank og opstrammet krop, følger der også øget energi, overskud og velvære med. Dit humør vil sikkert også løftes, så husk at nyde processen! Fejr de små skridt og vær god ved dig selv.

Om eksperten

Julie Kernan har en prof. Bachelor i Ernæring og Sundhed, og hun er uddannet personlig træner. Hun er indehaver af Juliekernan.dk, der tilbyder personlig træning, kostvejledning og massage. Se mere på Juliekernan.dk

Julie er Fit Living ambassadør, og du kan følge hende på Instagram og facebook på @juliekernan.dk

Se, hvad vi ellers skriver om: Vægttab, Slankekur, Kost og Kostplan