Mette Juncker Nielsen

Foto: Søren Jansby Mette oplevede, at når hun gik, kom der ro på tankerne.

Mette har tabt sig over 40 kilo ved at gå, men vægttabet er ikke den eneste gevinst

Da Mette begyndte at gå, oplevede hun, at det ikke kun gav ro i hovedet. Hun tabte sig også, og det var noget, hun ellers tidligere havde haft svært ved. I dag prioriterer hun gåturene så højt, at hverken regn, sne eller blæst kan holde hende indenfor.

Mette Juncker Nielsen havde længe gerne villet tabe sig, men først da hun begyndte at gå ture på daglig basis tilbage i september sidste år, knækkede hun koden.

"Jeg begyndte egentlig at gå, fordi jeg gerne ville have mere aktivitet ind i hverdagen og som et led i min selvudvikling. Jeg er sådan én, der tænker meget over tingene og kan have svært ved at beslutte mig. Jeg oplevede, at når jeg gik, kom der ro på tankerne", forklarer hun.

Med det mentale overskud kom også et vægttab. Mette kunne se på vægten, at hun tabte sig, endda hurtigt. Selvom hun i starten ikke følte, man kunne se det på hende, spurgte folk omkring hende: ”Har du ikke tabt dig?” Hun lagde også mærke til, at hendes tøj pludselig sad løsere.

LÆS OGSÅ: 9 grunde til at sætte farten op på gåturen

Det inspirerede hende til at fortsætte, og pludselig vidste hun bare, at denne gang ville det lykkes. Ikke bare at tabe sig, men også at holde vægttabet efterfølgende.

"I starten satte jeg 10.000 skridt som et dagligt mål, men jeg fandt hurtigt ud af, at jeg sagtens kunne gå 13.000. I dag går jeg omkring 14.000-17.000 skridt om dagen", siger Mette, der siden september har tabt sig over 30 kilo hovedsageligt ved at gå.

Døtrene er med

Den 32-årige kvinde har ellers umiddelbart nok at se til. Ikke alene er hun det meste af tiden alene med døtrene Nola, fire år, og Celina på ni, som hun hjemmepasser og hjemmeskoler. Hun læser også en HF.

"Men det er faktisk slet ikke så uoverskueligt at få gået de her skridt, som det måske kunne lyde. For eksempel tager jeg Nola og Celina med på min gåtur om dagen. De cykler ved siden af, så det ikke går alt for langsomt. De nyder turene i lige så høj grad, som jeg gør, og siger aldrig nej, når jeg spørger, om de vil med.

LÆS OGSÅ: Tine gik sig 15 kilo lettere: "Jeg har aldrig fortrudt en gåtur"

Nogle gange giver jeg dem lov til at bestemme ruten, det har de meget sjov ud af. I stedet for at se børnene som en hindring for at komme af sted, har jeg valgt at inddrage dem. På den måde håber jeg også, at de bliver glade for at komme ud og bevæge sig", forklarer hun.

Hvis Mettes kæreste er der om aftenen og kan se efter børnene, går hun også en tur der. Måske snakker hun i telefon undervejs for eksempel med sin mor.

"Hun er en kæmpe støtte og fortæller mig ofte, hvor sej jeg er og roser mig for det, jeg har opnået. Det motiverer mig virkelig til at fortsætte," siger Mette, der generelt har fået mange positive kommentarer omkring sit vægttab. Dog er der også nogen, som spørger, om hun ikke snart skal i gang med at dyrke noget rigtig motion som løb."

"Men hvorfor skulle jeg dog det? Jeg belaster kroppen meget mindre ved at gå, end jeg ville gøre ved at løbe. Turene tager godt nok lidt mere tid, når jeg går dem, men jeg nyder det", fortæller hun.

Mettes bedste gå-tip

1. Sæt realistiske mål

Du behøver ikke gå 10.000 skridt til at begynde med. Det vigtigste er, at du kommer af sted. Ofte er det dog sådan, at når du først har gået to kilometer, så har du højst sandsynligt lyst til at gå lidt længere.

2. Hvis du har børn, så inddrag dem

Se dem ikke som en hindring for, at du kan komme af sted. I stedet kan gåturene blive til gode oplevelser, I har sammen.

3. Bevar motivationen ved at tælle skridt og kalorier med et akivititetsur eller en sundheds-app

Det kan også være en idé at inddrage andre i dit projekt, så du har nogen omkring dig, der kan heppe på dig.

4. Øg forbrændingen ved at gå i bakket terræn

Det er også en måde at spare tid på, fordi du forbrænder det samme ved at gå færre skridt.

For Mette er gåturene også stadig et mentalt frirum, der samtidig bevirker, at hun sover meget bedre om natten. I det hele taget er vægttabet langt fra den eneste positive gevinst. Før i tiden døjede hun med rygsmerter og hovedpine dagligt. Begge dele er stort set forsvundet.

"Min kropsholdning har også ændret sig. Først troede jeg, det bare var en følelse, jeg havde, men da jeg nævnte det for min kæreste, sagde han, at han havde lagt mærke til, at jeg var blevet rankere. Før ville jeg helst ikke sidde på en spisestuestol, men hellere hænge i sofaen. Sådan har jeg det ikke længere", fortæller Mette, der også har fået meget mere styrke og energi.

"Det kommer mine piger til gode. Jeg har meget nemmere ved at springe op og deltage i en leg med dem."

I al slags vejr

Gåturene supplerer Mette med styrketræning i fitnesscentret, når det ellers ikke er lukket på grund af corona. Hun tæller også kalorier, så hun er sikker på, at hun ikke spiser for meget. Men der er bestemt ikke tale om en streng diæt, for hun kan sagtens spise lagkage til fødselsdage eller pizza fredag aften.

Så skærer hun bare ned et andet sted eller går en ekstra lang tur. Hun kan også finde på at bruge løbebåndet i fitnesscentret til en gåtur.

"Når jeg går på løbebåndet, kan jeg se på mit aktivitets-ur, at jeg får mit skridtantal op og forbrænder kalorier, og det motiverer mig. Men jeg mangler dog den friske luft. Jeg er blevet god til at komme ud i al slags vejr. Sne, storm eller regn – der er ikke noget, der holder mig tilbage. Og det er så skønt at komme indenfor i varmen igen, når jeg har været en tur ude i det dårlige vejr. Maden smager ligesom bedre efter sådan en gåtur", forklarer Mette, der går cirka 477.000 skridt på fire uger.

LÆS OGSÅ: Gåprogram: Sådan går du dig slank på 16 uger

Normalt går hun rundt i hjembyen Borup. Her er hun blevet opmærksom på, hvor forskellig årstiderne tager sig ud, og hvor lidt hun faktisk kom udenfor om vinteren førhen. Men hun er også begyndt at tage døtrene med på længere ture.

"I weekenden kørte vi til Møns Klint for at tage trapperne op og ned. Det, at jeg er begyndt at gå så meget, giver os nogle andre oplevelser sammen", lyder det med glad stemme fra Mette.

I dag siger vægten 97 kilo, og hun har dermed nået et af sine store mål om at komme under 100 kilo. Hun vil dog gerne længere ned. Men hun pointerer også, at vægt bare er et tal, som hun ikke vil hænge sig alt for meget i. Vigtigst er det, at hun kan se og mærke på sin krop, at der sker fremskridt. Og det gør der, ligesom hun har fået energien, overskuddet og selvtilliden tilbage.

"Der er sket meget med mig på et halvt år både fysisk og psykisk. Det har været en proces, hvor jeg også har skullet lære at tage imod komplimenter og se mig selv i et mere positivt lys. I dag kan jeg da godt sige til mig selv: ”Hold kæft, hvor er du egentlig sej, at du har klaret det her!"

Siden artiklen blev lavet, har Mette tabt sig yderligere 13 kilo. Du kan følge hende på instagram under @sunderemette.

Se, hvad vi ellers skriver om: Gåture, Vægttab og Interview