mindfulness
Foto: Getty | Bliv klogere på mindfulness og dens mange fordele
Hendes Verden

mindfulness øvelser

Mindfulness for begyndere: Bliv klogere på den meditative træningsform

Foregår din dagligdag i et hæsblæsende tempo? Og kører du ofte på autopilot uden rigtig at være til stede? Så læs med her og få styr på, hvordan mindfulness kan give dig masser af overskud og ny energi.

Af Pernille Lewinsky Kofoed 17.nov.2016 Sundhed

Arbejde, madlavning, vasketøj, regninger, der skal betales og mails, der skal besvares. Mange af os har en hverdag med to do-lister og en evig strøm af onlineinformationer, som vi skal forholde os til. Vi bliver vi mødt med forventninger eller krav – enten fra os selv eller omgivelserne, som kan skabe forvirring og stress, og vi er tilbøjelige til at køre på autopilot, hvor vi er optaget af tanker og bekymringer om fortiden eller forventninger til fremtiden, mens nuet bare passerer ubemærket forbi. 
– Nogle tænker måske, at mindfulness enten er spirituelt, mystisk eller svært at lære, men faktisk oplever vi alle noget, der minder om mindfulness og en tilstand af nærvær, når vi f.eks. er dybt koncentrerede om hverdagsting som at luge ukrudt, tegne eller nørkle med forskellige former for håndarbejde, fortæller Bjarne Nybo og understreger, at mindfulnessfaktisk er simpelt og nemt at lære. 

HVAD ER MINDFULNESS?
Mindfulness er en meditationsform, som kan oversættes til ”bevidst nærvær”. Filosofien bag mindfulness har sin oprindelse i Østen og har været anvendt i flere tusinde år.
Grundlæggende er mindfulnessmeditation en form for opmærksomhedstræning, hvor du styrker din evne til at være til stede i nuet på en ikke-vurderende måde. Du er opmærksom på en særlig måde: bevidst i nuet og uden at dømme nuet som godt eller dårligt.
Forskning viser, at mindfulness har en positiv effekt på bl.a. kræftpatienter, stress, angst og depression.

KOM NEMT I GANG
• Du finder et hav af mindfulnessmeditationer på f.eks. YouTube
• Tilmeld dig et kursus eller workshop i mindfulness. Gå på biblioteket. Du kan låne en række bøger, cd’er og indtalte mindfulnessmeditationer
• Download en mindfulnessapp til din iPad eller smartphone

HVAD SKER DER I KROPPEN?
Omfattende forskning bekræfter, at mindfulness bl.a.:
• Beroliger kroppen og sindet
• Reducerer stresshormonet kortisol og forbedrer evnen til at håndtere stress
• Nedsætter blodtryk, hjertefrekvens og kolesteroltal
• Styrker immunforsvaret og forebygger sygdomme
• Forbedrer din søvn
• Booster hukommelsen og koncentrationsevnen
• Stimulerer produktionen af HGH (human growth hormone), der hæmmer ældningsprocesser
• Dæmper angst og depression

EKSPERTEN

Bjarne Nybo er Certificeret meditationsinstruktør, direktør for Mental Workout og grundlægger af Center for Mindfulness & Meditation. Han afholder jævnligt foredrag, weekendkurser og workshops om mindfulness og har bl.a. skrevet bøgerne ”7 lette veje til mindfulness” og ”Mindfulness – nærvær i nuet”. Læs mere på cfmm.dk

Mindfulness: Øvelser, der giver indre ro og mere overskud

Henter...