Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Ryggen & sund kost
Foto: Getty Se her, hvad du kan sætte på menuen og mindske smerterne i ryggen.

Ryggen & sund kost

Ondt i ryggen? Spis dig fra rygsmerterne

De fleste tror, at rygsmerter og ømme led kun kan trænes væk eller holdes i skak med medicin. Men det, du spiser, kan også have betydning for, hvor ondt du har. Få forklaringen her.

Rygsmerter skal trænes væk! Sådan lyder det ofte, men ernæringsterapeut Thorbjörg Hafsteinsdottir er ikke enig. Gennem 25 år har hun nemlig haft et hav af klienter, som har fået færre smerter ved at lægge kosten om.

– Min erfaring er, at omlægning af kosten kan give lindring af smerter i led og ryg. Jeg har selv en form for gigt, som jeg kan fremprovokere, hvis jeg vælger at spise mig til det. Nogle fødevarer kan underbygge og andre dæmpe den inflammation i kroppen, som giver ubehag og smerter, forklarer Thorbjörg.

Læs også: Stærk ryg på 10 minutter. 7 nemme øvelser 

 

Har du inflammation?

Inflammation er en betændelseslignende tilstand, uden infektion, men hvor der er hævelse, varme og ofte smerte. Inflammation er stort set en del af alle sygdomme, og gør ikke altid ondt, men det vil det typisk gøre, når det sidder i bevægeapparatet og altså også i led og muskler.

– Du kan mindske inflammation ved at undgå de fødevarer, der trigger eller underbygger den, og det er typisk tilsat sukker, slik, mælk, gluten og alkohol. Allergi og intolerance over for bestemte fødevarer vil også kunne aktivere inflammation, siger Thorbjörg, som råder til, at man prøver at udelukke de typiske syndere i tre-fire uger.

Husk antioxidanterne

Du kan også mindske inflammation ved at få flere gode fedtstoffer som fx omega-3 fra fede fisk som laks og makrel, masser af antioxidanter fra de mørkegrønne grøntsager som grønkål, spinat, broccoli og persille og antiinflammatoriske bomber i form af shots med f.eks. ingefær og gurkemeje.

– Jeg har god erfaring med at undlade de typiske provokatører, men samtidig også yde kroppen masser af omsorg i form af god næring, sundt fedt og masser af antioxidanter. Du kan sætte ekstra power på den gode effekt med yoga og massage med varme olier, råder Thorbjörg, der godt kan forstå, hvis det virker uoverskueligt at skulle ændre det hele på én gang, men du kan sagtens gå forsigtigt frem.

– Start med at justere en enkelt ting ad gangen i din kost og vær opmærksom på, hvordan din krop reagerer på det. Så går du videre til den næste ting. Du kan få stor effekt med små ændringer.

5 gode madvarer

  1. Ingefær
  2. Hvidløg
  3. Frisk mynte
  4. Omega 3-fedtsyrer fra fede fisk, hør- og hampefrø samt omega 9 fra ekstra jomfruolivenolie
  5. Kål i alle afskygninger

Om eksperten

Thorbjörg Hafsteinsdottir er ernæringsekspert og forfatter til flere bøger. Hun er aktuel med ”Min yoga – Næring til krop og sjæl”. Se thorbjorg.dk.

Se, hvad vi ellers skriver om: Rygøvelser og Kost