Dette er en klumme og repræsenterer forfatterens meninger.
”Jeg keder mig!”
Både et verbum og en følelse. Man gør det uden at gøre
noget. Noget, der er helt uforståeligt for børn.
Følelsen er bare dum. Frustrerende, irriterende og til sidst
fortvivlende, hvis man lader det stå på længe. Det er rastløst at kede sig, og
det er langt fra noget, der kun gælder for børn.
Det er også det samme for voksne. Forskellen er, at vi
håndterer følelsen bedre. Vi har stor erfaring og ved, at følelsen går over.
For et barn er følelsen uudholdelig.
”Jeg keder mig!”
"Ja, det er kedeligt at kede sig. Hvem tror du kan gøre
noget ved det?”
”Dig!"
Det fik jeg jævnligt smidt i hovedet på mit arbejde i
børnehaven.
Pigen var gnaven og havde en forventning om, at ”Ragnhild
ordner det”. Det gjorde jeg bestemt ikke. Hun var ikke så modtagelig, da jeg
fortalte hende, se dig omkring - der er lidt af hvert, du kan komme i tanke
om. Så må du bruge tænketanken eller hjernekontoret.
De ældre børn har en god idé om, hvad det er. Det tog et par
minutter, før hun sprang op fra vores sofa. Valget var faldet på skoleleg. Selv
om kreativitet og løsningsorientering kan være overraskende langt fremme hos
børn, er det ikke altid, at kreativiteten skinner igennem.
Den situation, jeg beskriver, er ikke usædvanlig. Selv med
et væld af aktiviteter og legetøj i afdelingen er der ingen, der er gode nok.
Nej, de skal sidde ned, indtil de ikke længere keder sig.
Jeg kan ikke gøre meget ved deres kedsomhed, og hvis jeg bliver ved med at
finde på alternativer, lærer de ikke at bruge hjernekontoret.
At kede sig
At kede sig ser ikke ud til at være så let nu om dage.
Folk har kedet sig i et par årtier (og glem ikke, at
kedsomhed også fandtes før det). Bare i forskellige grader.
Jeg kan huske, at når jeg kedede mig som barn for ca. 40 år
siden, satte jeg mig i den store lænestol. Enten sad jeg der bare, eller også
lyttede jeg til »Kardemommeby« og »Hobbitskoven« på vinyl. Så kom ideerne
tilbage.
Jeg kendte radiospillene som min egen bukselomme, og måske
var de også blevet lidt kedelige, så jeg tror, det handlede om en form for
afslapning.
Hvis jeg fortalte mine forældre, at jeg kedede mig, måtte
jeg tage en tur på hjernekontoret og selv finde ud af det. Der var ingen hjælp
eller service at hente der i gården.
Det er godt at kede sig
Det er godt for børn at kede sig fra tid til anden. Forskere
har undersøgt kedsomhed og konkluderet, at det faktisk kan fremme kreativiteten
at kede sig. Og det er i sig selv indlysende.
Det kræver eftertanke at finde ud af, hvad man skal gøre.
Hjernen får lov til at vandre, organisere indtryk og få overblik. Den rydder op i information, som allerede er
der, og organiserer fremtidige aktiviteter.
Man reflekterer og finder selv ud af, hvad man kan lide at
lave, og kan styrke sin evne til at udføre opgaver, som man finder både
uengagerende og, ja, kedelige.
Børn i dag er vant til et langt større antal indtryk i løbet
af en dag end for bare ti år siden. Med digitale værktøjer og gadgets, er det
ikke underligt, at når hjernen får en pause, opleves rastløshed hos børn. Måske
mest af alt fordi deres hjerner er i konstant udvikling? Det kan man læse i
mange forskningsrapporter.
Du vil sikkert straks tænke: "Ja. Men digitale
redskaber bruges jo også flittigt i børnehaverne." Jeg vil gerne påpege,
at det ikke gælder for alle, men at det varierer meget.
Et andet aspekt af fænomenet at kede sig er, at når
børn tilbydes alternativer og aktiveres derhjemme, så snart de klager over, at
de keder sig, er deres utålmodighed, når den rastløse kedsomhed sætter ind, så
meget desto større.
Forventningen om straks at blive tilbudt noget at lave
bliver høj, og risikoen for at fejle bliver større. Evnen til at være tålmodig
og tage en tørn kan blive saboteret. Det arbejde, der gøres i børnehaven for
målrettet at træne disse to færdigheder, er ikke til megen nytte, hvis
forældrene serverer og aktiverer børnene.
Vuggestuens indsats kan minimeres. Vi ser en støt stigning i
utålmodighed, kedsomhed og rastløshed med krav om hurtigere opfyldelse.
Antallet af afbrydelser er højere. Turtagning bliver en stor udfordring, og
børnenes tålmodighed sættes oftere på prøve.
Hvad tænker du som forælder eller anden voksen, der er en
del af dit barns hverdag? Rører jeg ved noget velkendt eller noget nyt? Hvad
oplever dit barn, når det handler om at kede sig? Kan du hjælpe, og i så fald
hvordan?
"Jeg keder mig" er både et verbum og en følelse. At ikke
have noget at lave og en følelse, der bare er fjollet. Det er også frustrerende
og irriterende.
Forståeligt nok kan børn ikke se fordelen ved det.
Indtil de i det lange løb føler, at de kan finde ud af det selv, og hvordan de
kan komme ud af det.
Denne artikel er først publiceret hos KLIKK.no. Dette er en redigeret udgave.