Ellen Hillingsø ALT for damerne scroll-down
Foto: Franne Voigt Fra februar 2022 er Ellen Hillingsø aktuel i Fra regnormenes liv på Folketeatret.

Ellen Hillingsø: "Det er super hårdt, lad os tale om det"

Skuespiller Ellen Hillingsø ser tilbage på årets store oplevelser efter nedlukningerne, på de bedste bøger, hun har læst, og på en særlig type stress, som mest rammer kvinder.

Af Katrine Krøjby
Livsstil ALT for damerne

Ellen Hillingsø kommer ind ad døren og fortæller begejstret om en udstilling, hun har været på. Hun fortæller med så stor indlevelse, at det føles som om, man selv har været der. Kunst og kultur er hendes liv, og det er ikke til at overse. Derfor var det også dér, hun led størst afsavn under nedlukningen i starten af året.

"Det var hårdt i den periode, hvor vi intet måtte. Jeg suger energi og inspiration til mit arbejde ved at gå ud i teatret, i biografen, på udstillinger og se og opleve kunst. Det savnede jeg helt vildt meget."

Selvom hun ligesom mange andre danskere led afsavn, så synes hun generelt, at corona er blevet håndteret rigtig godt i Danmark. Ikke mindst af danskerne selv.

"Det har været med livrem og seler, og det kan man mene om, hvad man vil, men vi står jo nu et helt andet sted, end de gør i mange andre lande. Vi er et lille homogent samfund, som kan se logikken i at lade sig vaccinere og tage én for hinanden. Det, synes jeg, er fedt. Vi har jo i virkeligheden en tro på, at myndig- hederne vil os det bedste. Så når der bliver tilbudt os en vaccine, er vi med på den. Der har vi været ret fede som danskere."

Hun mindes genåbningen.

"En af de første store ting, jeg var til, var en fuldstændig udsolgt forestilling på Østre Gasværk Teater, der hed København Danser. Og der sad jeg pludselig sammen med mange hundrede mennesker for første gang længe, og det var så vildt. Meget kan vi klare online, men det er altså ikke alt, og det var virkelig fedt at mærke."

En kærkommen pause

Selvom hun synes, at corona er blevet godt håndteret, så var der dog lige én enkelt, stor misser i løbet af sommeren.

"Jeg elsker vores herrelandshold, men jeg synes, at det var helt sindssygt, at vi måtte stå og kaste med fadøl, men ikke gå i kirke eller på museum. Det siger noget om, hvad man definerer som kultur i Danmark. Det var forstemmende, grotesk."

Og det er altså ikke, fordi hun har noget imod landsholdet.

"Det var vidunderligt med landsholdet. Det var et chok, at Christian Eriksen faldt om, men det var ekstremt bevægende med al den solidaritet. Og så er de jo bare dygtige, der var en rus, og vejret var fantastisk. Nu skal vi så til det der mystiske VM i Qatar næste år. Det er gyseligt med folk, der falder døde om for at bygge stadion. Det viser jo bare, at penge korrumperer. Man skal være varsom."

Nedlukningen, der dominerede det første halve år af 2021, betød lukkede teatre, biografer og museer. Noget man skulle tro havde stor indvirkning på en skuespillers liv. Men Ellen Hillingsø beskriver selv sin arbejdssituation som ret uberørt.

"Sidste år, under den første nedlukning, blev der lagt to teaterforestillinger ned, som jeg skulle have lavet. Sidste efterår lavede jeg en monolog, hvor vi også mistede to dage på grund af nedlukning. Det var trist, men det var på en måde også en kærkommen pause for mit vedkommende."

Hun kigger kort på sin telefon, hvor hun har fået en sms om en aflysning, og der lyder et "yes". Hun har nemlig for meget i kalenderen. Det vender vi tilbage til.

Ellen Hillingsøs mor var uddannet boghandler, og begge hendes forældre læste meget. Derfor er det ikke overraskende, at litteratur betyder meget for skuespilleren. Én af de forfattere, der står tydeligt for hende i hendes ungdom, er den danske forfatter Vita Andersen, som døde i sommer, 71 år gammel.

"Jeg er opvokset med Vita Andersen i 70’erne. Jeg husker tydeligt hendes digtsamling, Tryghedsnarkomaner. Jeg kan huske det der med, så gik vi ned til bageren, købte nogle kager, det var søndag, gik hjem, bollede på sofaen, spiste vores kager. Hun italesatte hele det der med at være kvinde og tomheden ved at være forbruger, som jo stadigvæk er meget aktuelt."

Litteratur er også en stor del af hendes arbejdsliv. Både som skuespiller og indtaler af lydbøger.

"Jeg læser anytime, når jeg kan komme til det. Jeg læser altid, inden jeg skal sove, men også når jeg indlæser bøger eller researcher på kommende roller. Du kan sige, det er en del af mit arbejde at læse og orientere mig. Jeg læser også aviser hver dag. Det er vigtigt, at man ved, hvad der foregår. Mange mennesker har svært ved at finde tid til at læse, fordi det jo ikke er bydende nødvendigt, og man har så meget andet, man skal. Og der har jeg det privilegium, at det er en del af mit arbejde."

Hun fortæller om årets læseoplevelser.

"Jeg har læst Leoparden af Giuseppe Tomasi di Lampedusa, som var en helt vidunderlig bog. Jeg har også læst Aftenens ubehag af Marieke Lucas Rijneveld, en ung, hollandsk forfatter. Og så har jeg læst Susanne Brøggers Dagbogsnotater og Henrik Pontoppidans De dødes rige. Lige nu læser jeg Johanne Luise Heibergs selvbiografi, fordi jeg skal spille hende i starten af næste år. Og så er det bare virkelig interessant at læse om faget, og hvad der har optaget hende som skuespiller."

Om Ellen Hillingsø

  • Født i 1967.
  • Skuespiller kendt for en lang række af film, teaterforestillinger og tv-serier som Rita, Advokaten og Broen.
  • Fra februar 2022 er hun aktuel i Fra regnormenes liv på Folketeatret.
  • Privat er hun gift med Christoffer Casten-skiold, som hun har to store teenagere med.
  • Følg hende på @ellenhillingsoe.

Unge kvinder er stressede

Selvom Ellen Hillingsø elsker bøger, er hun også glad for sociale medier. Især Instagram bruger hun tid på.

"Mit sociale medie er Instagram. Jeg nyder det, og jeg synes, at det er et sjovt medie. Der er kunst, kultur, litteratur, mode og venner. Men jeg prøver at begrænse det, og jeg siger ofte til mig selv, du kan vælge at læse avis eller gå på Instagram. Det er jo en kamp om opmærksomhed, men så er jeg selv opmærksom på, at mit valg skal være bevidst."

Hun taler også meget med sine to teenagebørn om sociale medier.

"Der er en masse fantastiske ting, som internettet har båret med sig. Der er ting, der er blevet demokratiseret, der er en større repræsentation. Hele Metoo kunne aldrig være sket uden de sociale medier. Vi har åbnet dørene for noget, but there ain’t no such thing as a free lunch. Hvor meget tid bruger du på det? Hvem ejer appen? Hvem sælger du informationer til? Virksomhederne ved alt om dig, og du bliver slave af det. Er det virkeligheden, du lægger op? Det taler jeg meget med mine børn om."

"Jeg taler også om, at vi er underlagt nogle strukturer, som spiller på afhængighed og skaber ekkokamre. Ligesom vi taler om vigtigheden i, at vi har en ordentlig tone og passer på hinanden."

At passe på hinanden ligger skuespilleren meget på sinde.

"Jeg ved, at mange unge kvinder er stressede. Jeg har talt med en ung kollega, som havde svært ved at amme, og hun følte sig forkert, og der var ingen søstersolidaritet. Der er en perfekthedskultur, også på Instagram. Der var det anderledes, da jeg blev mor."

"Jeg havde altså nogle veninder, der sagde, prøv at høre her, du sover ikke igennem før, at barnet er 10, get over it. Dit sexliv er et mareridt, hold fast, hold ud. Hjælper vi hinanden i dag i de svære tider? Er vi solidariske som kvinder? Vi har et ansvar overfor hinanden. Man kan ikke opretholde illusionen om perfektion, når man får børn, alt sejler jo. Jeg fik børn med 20 måneder mellem, og jeg er nærmest først blevet menneske igen i går, ikke? Det er super hårdt, lad os tale det."

Ellen Hillingsø

Hun synes dog, at der er nogle litterære stemmer, som sætter fokus på det uperfekte moderskab.

"Det er godt, at der er kommet en stemme som forfatteren Olga Raun. Hendes bog Mit arbejde er en bibel for nutidens mødre. Susanne Brøgger skriver også meget om moderskabet og om, at den vestlige kvinde er så optaget af moderskabet. Tag den med ro, moderskabet er ikke ens fulde identitet. Jeg siger det også til mine kvindelige kollegaer, der er bange for at miste deres karrierer, fordi de får børn. Tror du, Mads Mikkelsen tænkte sådan?"

Det er tydeligt, at det er et område, som ligger Hillingsø på sinde.

"Det handler også om, at presset er så hårdt. Hvornår tør vi få børn? Bliver jeg glemt? Og man tør heller ikke vente for længe. Vi er nødt til at tale om det for at kunne omfavne det. Jeg siger til mine kollegaer, få dog de børn. Men vi skal være solidariske og hjælpe hinanden."

"Det er helt uhyggeligt, at der ikke er plads til det. Jeg kan huske, at jeg talte med en forsker engang, som havde tre børn, og hun havde ikke kunnet udgive samme antal artikler som sine mandlige kollegaer, for hun var primær omsorgsperson. Det er et kæmpe problem."

Derfor er hun også positiv over for det EU-direktiv, som kræver mere øremærket barsel, og den aftale, som arbejdsgiverne og lønmodtagerne er blevet enige om herhjemme, og som øremærker 11 ugers barsel til fædre og medforældre.

"Den her øremærkede barsel er så vigtig. Det er jo noget af det, der forhindrer kvinder i at få job og i at komme til tops. Det kræver noget, hvis du vil det, og det betyder også, at der måske er noget andet, som du ikke kan. Det her er en anerkendelse af det. Det er ikke mændene mod kvinderne. Det er os alle sammen med hinanden."

Hvorfor må vi ikke have alder?

Ellen Hillingsø mener, at der helt generelt er en type stress, som kun rammer kvinder. Og det er især udtalt i hendes eget fag som skuespiller.

"Mange kvinder må ikke have alder, hvorfor må de ikke det? Hvem definerer det? Jeg tænker også meget på det i forbindelse med kvinderoller i mit fag. Hvem får roller? Hvordan ser de ud? Hvad er deres alder? Hvorfor må mænd have rynker i panden? Hvorfor må kvinder ikke? Hvad er det, vi viser med det? Vi skal virkelig være vågne. Lad være med at kritisere Nicole Kidman for, hvordan hun ser ud. Hun er et symptom på et kvindebillede. Det er ikke hende, der er noget galt med. Hugh Grant har ikke fået fugtighedscreme på, siden han var nul år. Jeg er en kvinde over 50, som har en karriere. Det er sjældent i mit fag. Jeg er endda en kvinde med rynker."

Rynker eller ej, Ellen Hillingsø har i den grad en karriere. Næste år skal hun fortsat indtale lydbøger, lave en stor tv-serie, og så skal hun spille rollen som skuespiller og forfatter Johanne Luise Heiberg i ”Fra regnormenes liv” på Folketeatret sammen med Preben Kristensen og Ole Lemmeke, som skal spille henholdsvis Johan Ludvig Heiberg og H.C. Andersen.

"Jeg skal spille Johanne Luise Heiberg, som var 1800-tallets store skuespillerinde. Hun kom fra trange kår, men endte med at blive båret i guldstol i gaderne. Nogle kan måske huske hende fra Tom Buk-Swientys bøger eller Ole Bornedals tv-serie 1964. Hun var en stor kunstner og meget sammensat."

Johanne Luise Heiberg var en dygtig skuespiller med et omfattende repertoire, og lige den del er ikke langt fra Ellen Hillingsø. Selv er hun også tilfreds med sin karriere.

Ellen Hillingsø

"Jeg synes, at jeg har skabt mig et arbejdsliv, der udvikler mig, fryder mig og bringer mig interessante steder hen. Så jeg er et taknemmeligt sted."

På trods af, at der ifølge Ellen Hillingsø er mere plads til mandlige skuespillere med rynker end kvindelige, så elsker hun at blive ældre.

"Jeg bliver 55, og det kan jeg anbefale, man skal ikke være bange for det. Der sker så meget fedt. Jeg havde slet ikke set det komme, hvor glad man bliver for den gave, det er at være i live."

Hun erkender samtidig, at hun skal blive bedre til at passe på sig selv.

"Jeg skal styre min kalender bedre, end jeg gør. Jeg har været alt for dårlig til at passe på mig selv."

Derfor har hun også en drøm for næste år.

"Jeg elsker at lave yoga, og jeg skal på yogaretreat med min kusine. Det er godt, det må jeg bare sige. Jeg må se i øjnene, at jeg må rejse ud af landet. Det lyder perverst, og det er ikke bæredygtigt, men jeg må væk."

Og så er hun klar til at få skudt billeder, inden hun skal videre til en oplæsning.    

Se, hvad vi ellers skriver om: Kvinder du skal kende, Karriere og Jul
Tilbage til toppen