Maria Møller.

Maria lever af sin hobby: "Jeg laver det hele på mit værelse på Nørrebro"

En influencer er en person, der har mange følgere på de sociale medier og eventuelt betales for at reklamere (indirekte) for et produkt eller et budskab i sine opslag. Sådan lyder ordbogens definition af en influencer. Men hvem står bag de flotte profiler? Og hvordan gør de?

Hendes verden logo farv

I niende klasse begyndte jeg at dele billeder af perler og ting, jeg havde syet. 

Det var i 2012, og der kom også interesse fra folk, jeg ikke kendte. Jeg solgte lidt hjemmelavede øreringe, men jeg kedede mig med det, og så viste jeg i stedet på en video, hvordan jeg lavede øreringene. 

Fra 2019 tog det fart, og i dag handler min profil om gør-detselv projekter og håndarbejde. Især bløde projekter som strik, syning og linoleumstryk, men de seneste år også større projekter som at renovere en stol og bygge en lampe. 

Jeg laver det hele på mit værelse på Nørrebro. Og så har jeg et depot i byen til alle mine materialer, gryder til plantefarve og den slags. Jeg er uddannet bachelor i kommunikation og it, men det var ikke indhold til sociale medier, vi lærte om på studiet, så det har jeg lært mig selv. 

Nu består mit arbejde i at være influencer og drive en webshop, hvor jeg sælger blandt andet opskrifter og guides til for eksempel at sy gamle herreskjorter om til feminine bluser. 

I 2020 lavede jeg sammen med Stof & Stil nogle syvejledninger. Det var vejledninger til, hvordan man syr begyndervenlige kjoler, og de landede, et par uger efter at Danmark lukkede ned. 

Der steg jeg fra 18.000 følgere til omkring 40.000 på et halvt år. Især danske kvinder på min egen alder. De fleste af mine følgere er 25-34 år, men jeg ved, at jeg blandt andet har tre generationer fra samme familie som følgere, fordi de alle interesserer sig for strik og perler. 

Mine følgere har mange spørgsmål til kreative projekter. Det kan tage lang tid at svare, så jeg prioriterer det, så ofte jeg kan, men korte spørgsmål om et link og et hurtigt tip svarer jeg dagligt på, for jeg vil gerne hjælpe. 

Nogle gange skriver folk, at de har haft kvalitetstid med en perleopskrift, jeg har lavet, eller at et barnebarn og en bedstemor har fået et fællesskab ud af det. 

Det er så rørende, at andre kan få det samme ud af krea som mig. 

7 gode råd til dig, der vil være influencer

– fra Henrik Akselbo, direktør og medstifter af Represented, som matcher influencere med virksomheder. 

  1. Opret en profil på Instagram, og indstil den som professionel konto, så du får statistisk indsigt i, hvem dine følgere er, og hvor langt dit indhold kommer ud.
  2. Tænk både ikke kun over, hvad modtageren får værdi af, men også hvad du selv brænder for. Du skal kunne bevare motivationen i det lange løb. 
  3. Start ikke for at tjene penge. Det kan komme. Som tommelfingerregel kan du begynde at tage penge for indhold, når du runder 10-15.000 følgere. 
  4. Hvis nogen skal betale dig, går de op i, hvor mange følgere du har. Det er mindre væsentligt, hvor længe du har været i gang.
  5. Er du influencer på et nicheområde, kan du levere noget unikt, men dem, der tjener mest, er brede profiler, som udgiver indhold inden for både mad, skønhed, bolig og familieliv.
  6. En agent giver mening for nogle, men først efter at du har nået en vis størrelse, for agenten skal også have penge. 
  7. Følgerne spejler sig i det autentiske, så vær dig selv.

Hvis folk føler, at de kender én, er det nemmere at sælge noget. Og jeg ved, at folk gerne vil følge med i, hvad der sker i mit hjem, for så kan de bedre spejle sig i mig. Jeg viser da også glimtvis, hvem jeg er. 

Jeg deler dog ikke noget fra mit privatliv, for det skal handle om håndværk; ikke hvad jeg går af til familiesammenkomster. Jeg er ikke afvisende over for at dele mit privatliv, men det skal give mening i forhold til indholdet. 

I 2019 fik jeg et betalt samarbejder med Panduro Hobby. Andre influencere havde foreslået mig at snakke med nogle firmaer og vise mine følgere, hvordan jeg brugte deres produkter. For Panduro Hobby viste jeg, hvordan man broderer et par bryster på en mulepose. 

Jeg fik omkring 2.000 kroner for det. Da corona ramte, tænkte jeg for første gang, at jeg måske kunne leve af det. Men hvis jeg skulle skalere yderligere, skulle jeg tænke mere udland og være mere strategisk. Forretningsstrategi har jeg dog ikke brugt meget tid på.

Hvad angår indtægten, har jeg det udmærket, men branchen går op og ned, og jeg ved ikke, hvad jeg tjener næste måned. 

Lige nu lever jeg af min hobby, og det værdsætter jeg enormt – jeg får jo min indtægt ved at sidde og lave perler og strikke.

Om Maria Møller, 27 år

  • Bachelor i kommunikation og it samt fuldtidsinfluencer.
  • Bor sammen med to roommates. 
  • Find Maria på @mariamollerdk