Jørn Knudsen foran marcipanbrødet, som han elsker at køre med. Som barn boede han selv ved banen.

Jørn har pustet liv i en ældgammel tradition: ”Vi sælger oplevelser”

Efteråret er den perfekte sæson til veterantogskørsel, og mange af de gamle baner har kørsler lige nu. Hop ombord, og tag toget gennem det gyldne efterårslandskab.

hjemmet logo farve

Vi starter to meter over havets overflade fra Faaborg Station, og så går den 12 kilometer lange tur langs Faaborg Fjord ind i skoven og ud igen gennem et landbrugsområde, som leder tankerne tilbage til Danmark i midten af sidste århundrede. 

Så går turen igen ind i skoven, inden toget til sidst stopper på Korinth Station, hvor vi er 60 meter over havet, og hvor der er kiosk og ventesal.

Det er ikke småting, man oplever med den Syd Fyenske Veteranjernbane, som på trods af sin høje alder lever i bedste velgående. Det er der en god grund til.

"Vi sælger oplevelser. Man får en tur fra 1950’erne gennem naturen, og den er vi altså heldige med på Sydfyn," siger Jørn Knudsen, som er formand for den forening, der får toget til at trille.

En af de gamle togvogne, som Jørn Knudsen husker at sidde i, mens hans barndoms sydfynske landskab flimrede forbi.
En af de gamle togvogne, som Jørn Knudsen husker at sidde i, mens hans barndoms sydfynske landskab flimrede forbi.

Tog på bøhlandet

Han er måske også selv en af årsagerne til, at toget ruller på Sydfyn, for han husker tydeligt toget fra sin barndom og kunne ikke nænne, hvis det skulle stoppe en dag.

"Jeg er barnefødt på denne strækning, og da toget stoppede med at køre i 1962, var jeg ni år gammel. Så købte min far en bil, for ellers kunne vi jo ikke komme rundt ude på bøhlandet," husker han med et grin.

I 1980 begyndte man at tale om at fjerne de gamle spor, som alligevel ikke blev brugt til noget.

"Det syntes jeg var synd, så vi var nogle stykker, der startede en forening og begyndte at køre med tog igen," siger Jørn Knudsen, som havde arbejdet som blandt andet radiomekaniker, men siden har uddannet sig til at køre med lokomotiv på sin barndoms strækning.

Dengang kørte han på strækningen Faaborg-Ringe, idet han boede lige ved trinbrættet i Grønderup.

I dag kører han med noget så sjældent som "marcipanbrødet" som er et lokomotiv fra 1952.

"Det hedder marcipanbrødet på grund af både farve og form, og så blev det berømt i 'Olsen-banden i Jylland', så der kommer indimellem Olsen-banden-fans forbi os," siger Jørn Knudsen, som blandt andet har haft en busfuld af tyske fans på besøg, som alle skulle se det berømte tog.

Jørn Knudsen og veteranjernbanen i Fåborg.
I toget billeteres der med gode gammeldags pap-billetter. Det synes børnene er sjovt.

Derudover er der OMKJC9, som er en tredjeklasses passagervogn, som kørte på Odense-Martofte-Kertemindebanen, fra den blev leveret i 1911, til banen blev nedlagt i 1966.

"Det er en vogn fra 1911 med træsæder og åbne endeperroner, som passagererne nyder at stå på om sommeren. Den har også en udvendig kakkelovn, som vi kan varme den op med til vores efterårs- og vinterkørsler. Det fungerer fint. Men vi har faktisk tre passagervogne i alt, så vi kan transportere omkring 200 gæster ad gangen," siger Jørn Knudsen, der selv husker de gamle tog.

"Jeg kan tydeligt huske telegraftrådene, der gik uden for togets vinduer, når man susede af sted, og den nøgne elpære, som lyste vognen op om aftenen, når man skulle hjem," siger Jørn Knudsen nostalgisk.

Jørn Knudsen nyder stadig turen på Sydfyn.

"Det er en dejlig tur. En fortsættelse af drømmen fra 1988, da vi grundlagde foreningen. 

Jeg nyder den hver gang uanset, om det er gennem en lysegrøn skov om foråret eller millioner af farver her om efteråret," siger den 71-årige togveteran.