Sophie Bille Brahe
SPONSORERET indhold

Her er efterårets mest eftertragtede samarbejde

Hvad får du, når du kombinerer en af Danmarks mest hypede smykkedesignere med det hæderskronede og traditionsrige smykkehus Georg Jensen?

Af: Pernille Rosenkilde Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann
26. sep. 2018 | Mode | Eurowoman

Vi møder smykkedesigner Sophie Bille Brahe i Georg Jensens arkiv, hvor smykker, design og sølvværker fra husets historie fylder hylder, skabe, kasser og montrer side om side med gamle sølvindbundne bøger med tegninger og skitser. Rummet minder mere end noget andet om en stor skattekiste.

Sophie Bille Brahe-kontoret

Alle på Sophie Bille Brahe-kontoret bruger opslagstavlen i værkstedet til at samle inspirationsbilleder. Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann.

Sophie Bille Brahe er klædt i klipklappere, en lang bomuldskjole og selvfølgelig et par øreringe fra sit nye designsamarbejde. Hun lever op til sit eget designdogme, nemlig at hendes smykker skal kunne bruges til alt og have et afslappet designsprog, der skinner uden at råbe "Se mig, se mig!" Men hvordan griber man det an, når man skal designe en kollektion for et smykkehus med så meget historie og samtidig vil være tro mod sin egen æstetik?

Halo-kollektionen

Halo-kollektionen er i butikkerne fra 3. september. Priser 5.475-75.000 kr. Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann.

Hvordan kom det her samarbejdet i stand?

– Georg Jensen har en stærk tradition for designsamarbejder med både danske og udenlandske designere og kontaktede mig for et år siden, fordi de havde et ønske om at tilføje en 18 karat guld- og diamantkollektion til deres sortiment.

LÆS OGSÅ: Lisa Aiken: Disse tre trends kommer danskerne til at elske

Hvad tænkte du om Georg Jensen inden?

– Alle danskere har et forhold til Georg Jensen, som har haft stor betydning for kunsthåndværk i Danmark. Jeg synes, at jeg som dansk designer har et ansvar for at være med til at føre arven videre.

Hvordan greb du opgaven an?

– Jeg lukkede mig inde i arkivet en hel dag og gennemgik alle smykkerne. Der er ikke navne eller årstal på noget, kun numre. Men det skinnede tydeligt igennem, at alle, der har designet smykker for Georg Jensen, har haft noget på hjerte. Det var vigtigt for mig at finde ud af, hvad der var i arkivet, hvor jeg kunne passe ind, og hvor der manglede noget, som jeg kunne tilføje med min æstetik.

Georg Jensen, 45.000 kr. for et sæt. Foto: Georg Jensen.

Hvordan forener du dit design med Georg Jensens designtraditioner?

– Udfordringen var at kombinere Georg Jensens organiske og voluminøse formsprog med mit mindre og mere stramme design. Jeg faldt for nogle øreringe med mange ringe og opdagede, at det var det tætteste, Georg Jensen var på et par hoops i deres kollektioner. Cirklerne gav mig mulighed for at bruge de organiske former og samtidig tilføje et mere stringent udtryk.

Inspiration til samarbejdet

Sophie lukkede sig inde i Georg Jensens arkiver en hel dag for at samle inspiration til samarbejdet. Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann.

LÆS OGSÅ: 7 kvinder, de danske designere bliver inspireret af

Hvad er din inspirationskilde?

– Det var vigtigt, at kollektionen skulle være forankret i noget dansk. Det skandinaviske lys var en inspirationskilde, og den måde den danske maler Vilhelm Hammershøi brugte lys har været med til at forme designet. Der er også noget med de hammerhøiske kvinder, der har påvirket processen. De er ikke sådan "Se mig, se mig," men vender ofte ansigterne væk og hviler på en eller anden måde i sig selv. Det samme skal mine smykker. De skal ikke skinne om kap og være bling bling, men være afdæmpede i deres udtryk.

Hvordan arbejder du?

– Alle mine kollektioner har en reference til himlen og stjernerne. Det er sjovt, at noget så jordbundet som guld og diamanter minder mig om himlen, men hver gang jeg ser en diamant, tænker jeg på stjernerne. Når jeg designer, starter jeg altid med en idé, som man ikke kan røre ved. Det er lidt ligesom at komme ind i et køkken og ikke kunne placere en duft. Er det spidskommen, rosmarin eller...? Så må man stille og roligt kredse sig ind på det. Det er det samme, jeg gør, når jeg starter en ny designproces.

Sophie Bille Brahes værksted

Sophies værskted er fyldt med kreativt rod og redskaber. Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann.

Er der noget, du aldrig lukker ind i dit designunivers?

– Nej, nærmere tværtimod. Et af mine faste dogmer er at lukke noget ind, jeg ikke kan lide og gøre det til et princip at få det til at fungere og blive noget, jeg elsker i sidste ende. Da jeg designede min første perlekollektion, startede jeg ud med at tvinge mig selv til at bruge perler, som jeg aldrig har været vild med. I denne kollektion blev det den flydende diamant, der har irritereret mig i lang tid. Nu var det tid til at give den nyt liv. Det er blevet til en nyfortolkning af en klassisk cocktailring.

LÆS OGSÅ: Her er hvad 7 danske designere selv vil gå med i denne sæson

Hvad er dit yndlingssmykke fra kollektionen?

– De dobbelte hoops med dobbelt pavé og armbåndet. Det er klassisk, men ikke kedeligt. Og så cocktailringen. Den kan altså noget.

Frederikke Sofie for smykkekollektionen Halo

Kampagnemodel Frederikke Sofie i guldhoops med diamanter. Foto: Georg Jensen.

Hvilken kvinde havde du i tankerne, da du designede kollektionen?

– Jeg ville gerne have, at det blev en kollektion, som klæder alle kvinder. Jeg forsøger altid at designe smykker, der er ubesværede. Det skal være nemt at have smykker på om dagen i klipklappere, om aftenen i høje hæle og en tur i bølgen.

Hvem er din muse... er det noget med Beyoncé?

– Kollektionen hedder Halo, fordi den med sine konturer og pavé-diamanter giver associationer til himlens stjerner og det bløde lysskær, halo, bag en stjerne. Beyoncés sang minder mig om de mennesker, der har en særlig glød og aura og skinner med deres nærvær, og som du bare gerne vil være i nærheden af. Baby, I can feel your halo.

Anbefalet til dig