Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

hovedpine undgå

hovedpine undgå

10 ting, du skal vide om hovedpine

Ondt i hovedet lidt for tit? Hovedpine kan komme pludseligt eller ligge som en irriterende smerte. Men er det muligt at træne eller spise sig smertefri? Få svaret her.

1. Hvilke slags hovedpiner findes der?
Vi ved kun meget lidt om, hvad det er, som gør ondt i hjernen, men der findes ca. 200 forskellige slags hovedpiner, hvoraf migræne og spændingshovedpine er de mest almindelige. Omkring en halv million danskere lider af migræne, som kan være arvelig for nogen. Derudover er der den såkaldte Hortons hovedpine, som også kaldes selvmordshovedpinen, fordi den er så slem, at folk kan overveje selvmord. Det er der flest mænd, som har, hvor der for migræne gælder fordelingen ⅔ kvinder og resten mænd.

2. Hvilke fysiske faktorer kan være skyld i hovedpine?
Vi får typisk ondt i hovedet, når vi er stressede, har sovet for lidt, har været til fest og drukket for meget eller måske har glemt at spise og drikke nok i dagens løb. Men flere daglige vaner kan også give hovedpine. Det kan være dårlige arbejdsstillinger som f.eks. at sidde med skuldrene helt oppe ved ørene ved dit arbejdsbord, der kan være med til at give muskelinfiltrationer, eller at der ikke bliver luftet nok ud på kontoret, så luften er tæt og tung.

3. Hvilke psykiske faktorer kan være skyld i hovedpine?

Spændingshovedpine og migræne kan fremkaldes ved stress, for din psyke spiller også ind på hovedpine. Er du i en periode særligt presset på dit job, bliver du fyret eller udsættes for sorg, kan det udløse spændingshovedpine og migræneanfald, fordi du i sådanne situationer ikke får sovet nok, spiser usundt eller spænder meget i hele kroppen. Har du forhøjet blodtryk, lavt blodsukker eller feber, kan det også give hovedpine. Og endelig kan hormoner udløse hovedpine, og derfor er der flere kvinder, der oplever, at hovedpine kan komme før eller lige efter menstruation.

4. Hvilke fødevarer skal man undgå?

Vores medlemmer oplever, at visse fødevarer kan give hovedpine og migræne, men der er ikke videnskabeligt belæg for dette, og det er meget individuelt. Men røgede og modnede fødevarer, det tredje krydderi, aspatan og visse farve- og tilsætningsstoffer, vin, øl og spiritus, mørk chokolade, hvidt sukker m.m. kan fremkalde hovedpine hos nogle.

5. Vi spiser flere og flere smertestillende piller. Hvad betyder det for sundheden?
Der findes en medicinfremkaldt hovedpine, som kommer hos dem, der spiser for mange hovedpinetabletter i en længere periode. Ifølge Dansk Hovedpinecenter vil det sige, hvis man tager smertestillende medicin i 15 dage eller mere pr. måned i minimum tre sammenhængende måneder. For migrænemedicin gælder det 10 dage. Danskerne er generelt begyndt at spise piller uden at tænke på, at de kan fremkalde det næste anfald. Vores opfordring er derfor, at man forsøger sig med en lang gåtur i den friske luft, en god omgang massage, at drikke vand eller tage en lur, hvis det er muligt, før man bare tager to piller.

6. Er der særlige signaler, som skal tilses af læge?

Generelt er det ikke farligt at have hovedpine. Men hvis der er tale om, at man pludelig ofte får hovedpiner, og man for eksempel er nødt til at sygemelde sig, eller at man samtidig med hovedpinen oplever tale- eller synsforstyrrelser, skal man tale med sin læge om det.

7. Hvad kan jeg gøre for at forebygge?

Sund kost, søvn og motion er vigtige barometre for, hvordan vi har det. Skær også ned på stimulanser som tobak, kaffe og alkohol, og undgå så vidt muligt mange stressede arbejdsdage. Hvile og afspænding er også altid godt især for dem, der lider af spændingshovedpine efter mange timer ved en computer, og i den forbindelse kan man evt. bruge mindfulness og meditation til at koble fra.

8. Kan jeg sove hovedpinen væk?

Er man overanstrengt, er hvile en god ting og mange oplever ofte, at hovedpinen forsvinder efter en lur eller en god nats søvn. For migrænefolk er det vigtigt at spise og sove regelmæssigt, men du skal ikke sove for meget, som f.eks til langt op af formiddagen en søndag, for det kan også udløse migræne. Sørg derfor for så vidt muligt at have en regelmæssig søvn på mellem syv og otte timer hver nat.

9. Kan jeg træne det væk?

Det er godt for alle med hovedpiner at dyrke yoga eller lignende former for afspændingsgymnastik, fordi man får rørt sine muskler, især nakkemusklerne, hvor man ofte har mange spændinger, som er med til at give hovedpine. At det er vigtigt at få rørt sine nakke- og armmuskler, viser en ny dansk undersøgelse, som Videnskab.dk har omtalt. Undersøgelsen er lavet af forskere fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA), og resultatet viste, at deltagerne fik færre smerter i nakke og skuldre ved at træne dagligt med elastik, og effekten var nogenlunde den samme, når deltagerne trænede henholdsvis to minutter og tolv minutter om dagen. Gåture i frisk luft kan også hjælpe mange, især hvis hovedpinen skyldes lidt for festlig aktivitet.

10. Kan jeg spise mig fra hovedpine?

Man kan ikke spise sig fra en hovedpine, men man kan undgå de fødevarer, som kan udløse en hovedpine. Det kan være en god ide at føre en hovedpinekalender og finde ud af, hvilke madvarer man skal holde sig fra. En sådan kalender kan hentes fra www.hovedpineforeningen.dk. Et stabilt blodsukker kan også mindske risikoen for hovedpine, så undgå for mange søde sager og at springe måltider over.

Eksperten

Hanne Johannsen. Formand for Migræne & Hovedpineforeningen, der beskæftiger sig med formidling af informationer om hovedpineformer samt rådgivning af hovedpinepatienter.
Se, hvad vi ellers skriver om: Sund livsstil og Hovedpine