3 kvinder tester: Hvem er sundest som 50-årig?
Foto: Peter Nørby

3 kvinder tester: Hvem er sundest som 50-årig?

Træning hver dag, grønsager i lange baner eller et liv med lidt af hvert? Hvad kan egentlig bedst betale sig på sigt? Vi fik tre seje damer til at sende deres livsstil til test hos et dommerpanel af sundhedseksperter.

Teresa: “Jeg træner to timer hver dag”

Teresas liv kredser om træning og har altid gjort det. Hun er i bevægelse morgen, middag og aften. Men kan hendes krop holde til det i det lange løb?

MOTION
“Jeg har sved på panden 12-14 timer hver uge, hvor jeg cykler, svømmer og løber og har kvalificeret mig til VM i triatlon. Det har altid været en del af mit liv at være aktiv. Som barn dyrkede jeg springgymnastik og senere karate, hvor jeg fik det sorte bælte som 15-årig og blev danmarksmester. Motion betyder energi og godt humør for mig, men selvfølgelig vil jeg også gerne vedligeholde min krop i forhold til sundhed og udseende. Jeg tænker altid over at bevæge mig. Hvis jeg sidder i flere timer foran computeren, er jeg oppe og gå ti minutter en gang i timen. Selv om jeg ikke er så gammel endnu, kan jeg allerede mærke, at der er forskel på at være 20 og 30 år, når man dyrker sport på eliteniveau.”  



KOST

“Jeg spiser konsekvent hver tredje time for at holde et stabilt blodsukker. Jeg gør meget ud af min morgenmad, hvor jeg fx får chiafrø, bær, grapefrugt og kaffe. Vi spiser altid mange grønsager og ikke forfærdeligt meget kød. Jeg lyder måske ret frelst? Men det er vigtigt for mig at være en god rollemodel, fordi jeg arbejder med at lave træningsprogrammer for andre, og min kæreste dyrker også elitesport, så vi er enige om at prioritere bønner i ovnen til middagsmad og begrænse slik til fredag aften. Der giver vi den til gengæld fuld gas med masser af bland-selv-slik og flødeboller.  

ALT DET ANDET
“Jeg får 8-9 timers søvn hver nat. Jeg ryger og drikker aldrig, og jeg føler mig ikke stresset, men det at jeg er selvstændig, betyder, at jeg aldrig holder rigtig fri. Jeg tjekker også min mail fra Mallorca. Jeg arbejder nok omkring 45 timer om ugen − men det er fordelt over hele ugen, fordi jeg ofte har opgaver både lørdag og søndag.”

EKSPERTERNES DOM
“Teresas mål og vægt er i den slanke ende af skalaen og bestemt indenfor normalområdet. Hun tænker meget over sin sundhed og kommer ikke til at belaste samfundet med livsstilssygdomme som 50-årig. Når det er sagt, skal Teresa være opmærksom på, at hvis hun fortsætter med samme intensitet i sin træning og i sit arbejdsliv, vil hun som 50-årig være slidt. Selv om hun ikke føler sig stresset nu, er hendes krop i konstant forhøjet alarmberedskab, og fysisk og psykisk stress hænger altså sammen. Det går måske fint, så længe hun kører på ungdommens energi, men vores vurdering er, at hun har en risiko for ledslitage på sigt. Det hjælper, at hun sørger for at restituere godt, især med god søvn. Endnu et plus vil være, hvis hun varierer sin træning bedre med noget andet end pulstræning. Et godt råd til Teresa vil være at flette noget lavintensiv styrketræning ind: tunge løft med få gentagelser.”  

TERESAS KOMMENTAR
“Jeg tror, at det er meget individuelt, hvilke krav og udfordringer vi mennesker oplever som stressende. Når det er sagt, så er mit stressniveau absolut noget, jeg er opmærksom på. For det er altid nemmere at mærke fysisk stress end psykisk stress. Jeg er glad for, at jeg nok ikke kommer til at belaste samfundet med livsstilssygdomme − også for min egen skyld, selvfølgelig. Jeg tænker, at ‘alt med måde’ er en sætning, jeg skal huske mig selv på. Det er vigtigt at have ro nok til at bakke lidt ud af træningen og skeje ud en gang imellem, hvilket jeg faktisk også synes, jeg er rigtig god til.”

GODE RÅD, HVIS DU TRÆNER MEGET:
Sørg for god restitution: stabil søvn og træningsfri dage.
Spis en kost, der underbygger din træning: protein i form af en masse grønt, fibre og nogle gode olier plus evt. et kosttilskud.
Vær opmærksom på, at det kan være nødvendigt at træne mindre, hvis du fx gerne vil være gravid.

Eline: “Jeg lever sundt − uden at være fanatisk”

For Eline er løbeturene et pusterum mere end målrettet træning, og hun gider ikke strenge kostregler. Gør det hende sund på sigt?

KOST
“Jeg har ikke lyst til at leve asketisk, og derfor spiser jeg både brød, kage, pasta med kødsovs, morgenmad fra bageren i weekenden, fredagsslik og frikadeller. Jeg tænker over ikke at tage for store portioner, jeg spiser altid salat til frokost, og jeg undgår helt at spise efter aftensmaden, men ellers forsøger jeg at have det naturlige forhold til mad, jeg gerne vil give videre til mine børn. Mad skal være forbundet med nydelse og hygge, ikke forbud.”  

MOTION
“Det fungerer for mig at løbe 3-4 gange om ugen. Jeg løber 5-10 kilometer hver gang og når dermed op på 20-25 kilometer om ugen. Det er nok til at holde vægten, selv om jeg godt kan mærke, at det er blevet sværere efter min tredje fødsel. Men løbeturene handler heller ikke kun om min vægt. Jeg løber, fordi det giver ro i min krop, der er trykket ned i en kontorstol i cirka seks timer hver dag. I et travlt familieliv er det desuden befriende der ved femtiden at sige: ‘Jeg løber lige en times tid. Har du maden klar?’, og så ellers stikke af med en podcast i ørerne. Det er et pusterum, jeg ikke vil undvære.”  

ALT DET ANDET
“Jeg har aldrig røget. Jeg får et glas vin eller to til maden cirka tre gange om ugen. Med rødvin på bordet bliver min mand og jeg typisk siddende lidt længere og taler sammen, når børnene er færdige. Det er en vigtig prioritering. En anden form for sundhed! I øvrigt synes jeg, at vi har tilrettelagt vores liv, så vi ikke er stressede. Jeg er selvstændig, og jeg tager aldrig flere opgaver, end jeg kan nå. Men der er da dage, hvor min puls kommer op, fordi vi er en stor familie med et hav af aftaler, der skal nås til en bestemt tid. Indimellem har jeg perioder, hvor jeg ikke kan sove, og sådan har det altid været, men det er aldrig vedvarende.”  

EKSPERTERNES DOM
“Vi er enige om, at Eline har en god chance for at være den sundeste 50-årige. Hun har en fin balance mellem aktivitet og kost, og hun er ‘tilbagelænet bevidst’ om at prioritere at passe på sig selv − også ved at sørge for den vigtige alenetid. Hendes evne til at mærke efter, hvad hendes krop har brug for, virker god. Når det er sagt, så gælder det kun, hvis hun fremover bliver mere opmærksom på, hvad hun spiser. Hun er på vej ind i en alder, hvor kroppen forandrer sig, og dér har hun brug for at styrketræne og få en kost, der underbygger hendes træning. Eller med andre ord: Hun skal ikke løbe en tur lørdag morgen på frikadeller og fredagsslik. I stedet skal hun holde øje med, hvor meget sukker der egentlig ryger ind i løbet af en uge, for der kan let snige sig et kilo på om året, uden at man bemærker det, når man nærmer sig de 40. Det kan blive til en del, inden hun bliver 50, så vores dom forudsætter, at hun er opmærksom på sin kost og sin krops forandringer og justerer sin træning til også at omfatte styrketræning.”  

ELINES KOMMENTAR
“Jeg er godt tilfreds! Halleluja for, at et sundt liv ikke behøver at rotere omkring sundhed − og at ‘alenetid’ også er et parameter for sundhed. Helt enig. Det med at der ‘let kan snige sig et kilo på om året’… jeg vejer mig hver morgen og har en ret klar grænse for, hvor meget mere jeg kan veje, før det føles helt forkert. Så jeg vil aldrig være lasseiz faire omkring sådan en vægtstigning. Kommer den, må jeg i gang med håndvægtene. Og skære ned på sukkeret.”

GODE RÅD, HVIS DU NÆRMER DIG 40
Middage har en tendens til at blive dyrere og rødvinen mere rigelig med alderen. Vi bliver mere livsnydere, så hold øje med, at du ikke langsomt sniger dig en størrelse op.
Hvis du endnu ikke har fået styrketræning ind i dit motionsprogram, er det nu, du skal sætte ind, hvis du vil undgå problemer med ryg, led og knæ i fremtiden.
Dine hormoner forandrer sig i løbet af de næste ti år, og du kan blive mere træt. Se det som et tegn på at komme op af sofaen i stedet for ned i den. Energi avler energi.Mia:  “Vegansk kost giver mig energi”

Mia spiser ikke dyr og heller ikke produkter fra dyr, så både hakkebøf, æg og caffe latte er bandlyst. Er det nok til at sikre hende en sund fremtid?

KOST
“Jeg blev vegetar, da jeg var 12 år, fordi jeg syntes, det var synd for dyrene at slå dem ihjel. Da jeg blev 17 år, gik det op for mig, at små kalve bliver taget fra deres mødre, så vi kan få mælk, og så besluttede jeg at gå hele vejen og blive veganer. Det er et etisk og moralsk valg, men med tiden er det også blevet et valg, der handler om sundhed. Du er ikke automatisk sund som veganer, for du kan sagtens spise slik, kager, chips og drikke sodavand, men det er mit indtryk, at mange veganere går op i både mad og sundhed − og en god ting er i hvert fald, at vi i høj grad er nødt til at lave mad helt fra bunden. Min kost er sammensat af grønsager, bønner, linser og kornprodukter som rugbrød, havregryn, brune ris og fuldkornspasta, frugt og nødder. Jeg ved en masse om mineraler og vitaminer, men det behøver man ikke nødvendigvis. Det eneste, man skal tænke på, er at tage B12-vitamin og D-vitamin om vinteren. Ellers skal man spise varieret og glemme myten om, at man absolut skal fylde sig med protein for at blive mæt.”  


MOTION

“Jeg træner aldrig og har aldrig gjort det, men jeg bruger normalt min cykel som transportmiddel 12 kilometer hver dag. Lidt mindre lige nu, hvor jeg skriver speciale hjemme, men vi har ikke bil, så al transport er på cykel. ” 

ALT DET ANDET
“Min søvn er stabil, og jeg får typisk otte timer hver nat. Jeg ryger ikke og drikker kun et glas vin hvert halve år. Jeg har tre små børn, et hårdt studie, og jeg har lige skrevet en vegansk kogebog. Jeg har travlt, men jeg har også meget energi, og det hænger sammen med min kost, er jeg sikker på. Jeg oplever at have stærke negle, stærkt hår, en god fordøjelse, og jeg er aldrig syg. Selv om jeg er glad for kage, har jeg heller aldrig problemer med at holde vægten.”

EKSPERTERNES DOM
“Lad os begynde med Mias sidste sætning om, at hun let holder vægten. Det at man holder vægten, er jo ikke ensbetydende med, at man er sund. Mia har sat sig godt ind i vitaminer og mineraler og har fint styr på sin kost. Hun får flere grønsager end de fleste, og det er fint, at hun er veganer, så længe hun husker, at kost handler om mere end biokemi. Det vil sige, at hun løbende skal være opmærksom på, hvornår hendes krop har brug for små justeringer i kosten, fx hvis hun får mere travlt eller begynder at træne. Det vigtigste for Mia er dog at få noget motion ind i sin hverdag. Hun snyder sig selv en lille smule ved at tælle cykling som motion − og lige nu cykler hun heller ikke så meget, fordi hun skriver speciale. Hun er ung og lever højt på ungdommens energi, men hendes krop har brug for motion, så hun også er sund på sigt. Kroppen skal have styrketræning, så væv og kredsløb stimuleres.”

MIAS KOMMENTAR
“Jeg ved godt, at manglende træning er mit svage punkt. Jeg vil egentlig gerne træne, men jeg synes, at det kan være svært at få det presset ind i en hverdag med små børn og masser at se til. Men heldigvis er min hverdag naturligt aktiv, og jeg føler mig i god form, så det kunne nok være meget værre.” 

GODE RÅD, HVIS DU SPISER VEGANERKOST
Dine kostbehov ændrer sig over tid, så vær opmærksom på, hvad du har brug for af byggesten for at have energi nok.
Glem ikke motion. Det er lige så vigtigt som kosten, hvis du skal være sund på sigt.
Husk B12-vitamin og D-vitamin om vinteren.

Peter Willén, osteopat og fysio- terapeut.

Chaline Hyldgaard,
kostvejleder og akupunktør.

Britt Schou, personlig træner og psyko­motorisk terapeut.
Se, hvad vi ellers skriver om: Sund livsstil