Pommes frites
Foto: Getty Vi sætter fokus på forskellige fødevarer.

Er transfedtsyrer farlige?

Vi har spurgt eksperterne og se, hvor du finder transfedtsyre i din kost i dag.

Er transfedtsyrer farlige?

Ja. Transfedtsyrer er en metabolisk gift, der fremmer hjertekarsygdomme. Det beviste et dansk forskerhold i 90’erne, hvilket i 2004 førte til et dansk forbud mod industrielt produceret transfedt i
kosten. Tidligere udgjorde transfedt helt op til 50 procent af fedtet i for eksempel kager og fastfood.
Amerikanske forskere har påvist, at forbuddet i Danmark nedsatte hjertedødeligheden med cirka
800 tilfælde om året.

Verdenssundhedsorganisationen WHO påbegyndte i 2018 arbejdet med at fjerne industrielt transfedt fra kosten i alle verdens lande. Det er pt. forbudt i blandt andet USA og Rusland, EU er på vej med et forbud, mens en række østeuropæiske lande fortsat bruger store mængder.

Du finder i øvrigt naturlige transfedtsyrer i fedt fra for eksempel okse- og fårekød samt mælkefedt. Her er indholdet dog nede i en størrelsesorden på 3-6 procent, og det kan kroppen godt tåle.

(Ekspert: Lars Klingenberg, Cand.scient i humanfysiologi og Ph.d. i ernæring. Studieadjunkt i sektion for klinisk og forebyggende ernæring på Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitetet.)

Læs også: Sætter chokolade gang i forbrændingen?

Er de populære chiafrø virkelig så sunde, som de har ry for?

Du kan bruge chiafrø til mange ting for eksempel i grød, brød og smoothies. Frøene har et naturligt højt indhold af kostfibre, som mætter godt og holder gang i fordøjelsen. Derudover er de rige på plantebaserede omega-3 fedtsyrer, som vi danskere får for lidt af. Så gå bare ombord i frøene, men husk at kombinere med anden sund kost.

(Ekspert Sofie Bentzen, Cand.scient i Human ernæring og kvinden bag bloggen Healthjunkie.com.)

Hvilke frugter høster jeg mest sundhed fra?

Du kan ikke på den måde fremhæve én fødevare frem for andre. De forskellige frugter indeholder forskellige vitaminer og mineraler, som din krop har brug for. Vil du være god ved din krop, så tænk i stedet i at spise efter regnbuens farver. Farver dækker ofte over forskellige vitaminer og mineraler,
så spiser du lidt af alle farver i løbet af ugen, er der større chance for, at du får de forskellige vitaminer og mineraler kroppen har brug for. Helt enkelt kan du sige, at du høster sundhed fra alle de frugter, som du spiser.

(Ekspert Sofie Bentzen, Cand.scient i Human ernæring og kvinden bag bloggen Healthjunkie.com.)

Se, hvad vi ellers skriver om: Kost og Sund livsstil