Historien bag Reebok
SPONSORERET indhold

Reebok: Stærke kvinder og samarbejder har ført til de mest eftertragtede sneaks

Reeboks fokus på stærke kvinder har givet kommerciel pote, og med talskvinde Gigi Hadid i front og et samarbejde med modehuset Vetements leverer Reebok i dag nogle af markedets mest eftertragtede sneaks.

Af: Lise Ulrich Foto: Getty & PR
06. okt. 2017 | Sundhed | Fit living

Reebok så dagens lys i England i 1958, da brødrene Jeff og Joe Foster startede firmaet som en udspringer af familieforetagendet J.W. Foster and Sons. Navnet Reebok tog Fosterbrødrene fra det sydafrikanske ord for en særlig race antilope, men der skulle gå flere år, før mærket Reebok selv kom springende ud over stepperne.

I 1982 lancerede Reebok som det første sportsbrand en atletiksko særligt designet til kvinders aerobics i form af den nu klassiske Reebok Freestyle. Aerobic var tidens store fitness-craze, og på mindre end to år tidoblede Reebok deres skosalg.

Læs også: Historien om 5 af verdens største sportsbrands

På Sigourney Weaver i Aliens

Reebok ville være sportsmærket til seje, stærke kvinder og begik en markedsføringsgenistreg, da Sigourney Weavers Ripley-karakter bekæmpede ækle rumvæsner iført sneaker-modellen Reebok Alien Stomper i succesfilmen Aliens i 1986. Alien Stomper blev efterfølgende et samlerobjekt, og det vakte jubel blandt sneakerheads, da Reebok sidste år relancerede skoen i forbindelse med Aliens’ 30-års jubilæum.

I midt 80’erne kastede Reebok sig også over basket- og løbesko, og i begyndelsen af 90’erne gik så forskellige kendisser som purunge Macaulay Culkin, basketspiller og rapper Shaquille O’Neal og selveste Barbie i Reebok-sneaks.

Op igennem 00’erne cementerede Reebok sine bånd til hiphopkulturen igennem samarbejder med Jay-Z, 50 Cent og Pharrell, men havde også fokus på kendte frontkvinder. Scarlett Johansson designede i en årrække sin egen kollektion for mærket, og mens Bella Hadid er kampagneansigt for Nike er søster Gigi trukket i Reebok Classic Leather, der blev fejret med en større event på Coachella-festivalen i foråret.

Christopher som ambassadør

Kendiskvinderne Zoë Kravitz og Solange er ditto vilde med Reeboks retro-klassiker, og på herrefronten har Reeboks samarbejde med rapper Kendrick Lamar været en enorm kommerciel succes samt rettet fokus mod problemerne med bandevold i USA igennem rammende reklamevideoer.

Reebok har endog et stærkt dansk islæt i folden i form af sangeren Christopher, der i år blev brandambassadør for brandet. I 2016 indgik Reebok – der i dag er ejet af Adidas Group – et designsamarbejde med det gadesmarte parisiske modehus Vetements, der indtil videre blandt andet er resulteret i den stærkt debatterede, graffiti-overskrevne InstaPump Fury-sneaker til over 5.000 kroner. Men om denne limited editionmodel, der mest af alt ligner noget fra gymnasietiden, får samme kultstatus som Reeboks eviggrønne retro-styles er usikkert. Men hvis der er nogen, der formår at hype, er det Vetements.

Anbefalet til dig