Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Sara Bro
Foto: Petra Kleis, Dennis Stenild, PR Sara Bro startede med træningen for to år siden, da hun skulle være vært på Grøn Koncert.

Sara Bro: "Jeg er blevet bedre til alting"

Radioværten Sara Bro har aldrig været bidt af at træne, lige indtil hun fik en personlig træner. Han har fået hendes krop tilbage på ret køl efter et brystkræftforløb, og selv om musklerne værker flere dage efter, springer hun aldrig en træningstime over.

En gang om ugen. Mere behøver Sara Bro ikke at træne for at føle, at hun giver sin krop det, den har brug for. Til gengæld er der fuldt tempo og tårnhøj belastning på hele timen, der består af styrketræning primært med vægte sammen med en personlig træner. Efter at have trænet et par år kan hun dødløfte 75 kilo og skubbe en prowler (et stativ med vægte på, red.) på 95 kilo.

“Det er sindssygt hårdt, og jeg kan ikke gå op og ned ad trapper eller have stiletter på flere dage efter, men jeg har fundet ud af, at det ikke er farligt at have ondt. Det er et tegn på, at det har en effekt, og min oplevelse er, at mine små skavanker går væk, når jeg dyrker den hårde vægttræning,” fortæller Sara.

Hun startede med træningen for to år siden, da hun skulle være vært på Grøn Koncert. Udsigten til at stå på en scene i netstrømper fik hende til at booke en time hos en personlig træner.

“Jeg har aldrig prøvet nogen, der kunne presse mig så meget, og lynhurtigt kunne jeg mærke, hvor sindssygt effektivt, det er. Jeg er blevet bedre til alting. Jeg kan mærke det på mit energiniveau, på min styrke og på min kondition, når jeg cykler.”

LÆS OGSÅ: Kan du træne dig rask?

Stærke muskler efter operation

Træning har været en del af Saras liv i perioder, siden hun som lille dansede ballet og moderne dans. Senere har hun trænet i fitnesscenter og dyrket yoga og reformer, men da hun i 2001 fik brystkræft, gik hun efter vejledning fra lægen væk fra at træne hårdt. Da hun fik fjernet knuden i brystet, lød beskeden, at hun skulle være påpasselig med at løfte sin højre arm for meget for ikke at risikere at få lymfødem – en hævelse i armen, der skyldes ophobning af lymfevæske. Men siden operationen er der gået 15 år, og på den tid har holdningen til styrketræning efter en operation også ændret sig. Nu må hun gerne løfte tungt.

“Første styrketræningstime fik jeg nogle øvelser, der tog fat i muskulaturen omkring operationsarret, og da kunne jeg mærke, at jeg var helt stiv og psykisk låst i skulderen, fordi jeg altid har været nervøs for at overanstrenge min arm. Pludselig tvang Philip, min træner mig til at strække det område og hænge i armene, og det var så sindssygt grænseoverskridende. Jeg havde tillagt mig, at jeg skulle beskytte det område af kroppen, og jeg kunne slet ikke samme ting med højre side som med venstre side af kroppen,” fortæller Sara.

LÆS OGSÅ: Kan en daglig gåtur give dig det lys, din krop har brug for?

Kan bevæge sig frit

Med museskridt fik hun trænet området omkring armen op, så det i dag er lige så stærkt som resten af kroppen, og som bonus er hun sluppet af med sine smerter i lænden, som hun havde på grund af en forkert holdning.

I slutningen af 2016 viste en kontrolscanning, at hun havde et forstadie til kræft, og for ikke at risikere at sygdommen skulle udvikle sig igen, sagde hun ja til at få fjernet brystvævet i begge bryster. Efterfølgende var hun med i et forsøg på Rigshospitalet, der tilbød et genoptræningsforløb med en fysioterapeut de første 10 uger efter operationen, og derefter genoptog hun sin styrketræning med fokus på musklerne i operationsområdet.

“Jeg blev opereret i april, og fire måneder efter var alt okay igen. Det er så vildt. Jeg føler fuld bevægelighed og har ingen begrænsninger eller ømhed. Sådan har jeg aldrig følt det efter min første operation,” siger Sara, der udover den fysiske forandring også mærker en psykisk.

“Det betyder så meget, at jeg kan gøre alle de ting, jeg plejer, så jeg ikke hver dag bliver mindet om, at jeg har været igennem en voldsom operation. Fordi jeg er tilbage til at bevæge mig, som jeg vil, føler jeg ikke, at sygdommen begrænser mig fysisk i at leve mit liv.”

Og selv om hun kalder sig selv for alt andet end et træningsvidunder, mangler motivationen aldrig.

“Jeg ved, at det er effektivt og giver energi, og at jeg nærmest kan gøre lige, hvad der passer mig på grund af den ene træningstime om ugen. Det er fantastisk at have fundet noget, der er så effektivt på så kort tid. Jeg er alene med to børn, så der er ikke supermeget overskud til at kunne træne på alle mulige tidspunkter, og så er jeg lige så doven som alle andre. Jeg vil gerne have den letteste og mest effektive løsning, og jeg er rigtig god til at snyde udenom og tale mig ud af situationer, men den går ikke med min træner. Hvis jeg havde alle penge i verden, ville jeg træne meget mere.”

MIT MOTIVATIONSTIP

“Overskuddet og glæden ved at have fundet en træningsform, som jeg er vild med betyder, at jeg næsten aldrig springer en træningstime over, for så får jeg en dårlig uge. Jeg siger nej til andre ting for at prioritere min træning og insisterer på, at det skal gøres til en rutine, og så planlægger jeg træningen mindst tre uger frem.”

OM SARA

Sara Bro er 43 år og vært på radioprogrammet Go’ Morgen P3. Hun bor i København med sine to børn på syv og ni år.

Se, hvad vi ellers skriver om: Træning