Idéen opstod ud af det blå for mere end tre år siden. I dag er designergerningen blevet 20-årige Cecilie Jørgensens levebrød, kvinder står i kø for at få fingre i de eftertragtede sæt og Mads Nørgaard har budt op til dans. Her fortæller Cecilie om succesen.
20-årige Cecilie Jørgensen har haft bragende succes med sine kollektioner af matchende sæt af shorts og tunikaer i partisanlingnende print, som hun for alvor slog i gennem med i sommeren. Så meget, at de i højere og højere grad bliver kopieret af andre designere og kæder.
Første design i stilen lavede hun for over tre år siden. To tørklæder blev til en tunika hjemme på pigeværelset og en prefesttøjkrise var afværget. Nu har hun indgået et kortvarigt samarbejde med Mads Nørgaard om at udstille i hans butik på Strøget i uge 44 og fredag og lørdag at sælge sine kollektioner. Det var den garvede designer selv, der tog fat i den unge designkomet.
Kopierne førte til samarbejde
Ifølge Cecilie havde Mads set, hvor mange der kopierede hendes design, og ville gerne være med til at anerkende det, hun har gjort:
- Først, tænkte jeg egentlig nej, men så tænkte jeg lidt over det og ombestemte mig, fordi jeg synes, at det er et virkelig fint vindue at få mulighed for at udstille i, og fordi Nørgaard på Strøget for mig er en butik med rigtig meget historie" siger Cecilie Jørgensen, da Eurowoman.dk møder hende i studiet i Indre by i København. Hævet langt over det københavnske shoppemekka på gadeplan har hun skabt sit eget. Hver gang hun slår dørene op til salg et par dage ad gangen bliver kollektionerne revet væk.
Til at begynde med var det ikke en bevidst strategi, men resultatet er Cecilie egentlig ret glad for:
- Vi (hende og partneren Jakob, der står for det hele selv, red.) har hele tiden følt, at for hver gang vi skulle sælge og havde øget kollektionen, skulle vi passe lidt på. Men hver gang har det vist sig at være for lidt. Og det er jo med til at skabe noget hype. Der har vi bare været heldige. Det er bevidst, at jeg gerne vil sælge ud af studiet for at vise folk, hvilken stemning jeg arbejder med, og fordi jeg hurtigt tror, designet ville dø, hvis det hang i butikkerne ved Strandvejen, siger hun.
Kampagnebilleder fra samarbejdet med Mads Nørgaard.
Cecilie Copenhagens design har kun tidligere været solgt uden for atelieret i luksusbutikken FF2 i Aarhus. Ellers ikke.
- Det marked, der er i København er forholdsvist lille og tingene spredes hurtigt, og markedet vil hurtigt blive mættet. Derfor vil jeg også hellere lave 10 af én ting og så bevæge mig videre til noget nyt, så det ikke bliver udvandet, forklarer Cecilie, der sidder ved det brede designbord med blå prøver af det stof, der er med til at udgøre hendes succes og nuværende kollektion.
Annonse
Kollektionen, du lige nu finder i panoramavinduet på Strøget, består af udvalgte farver fra den nye kollektion. I anledning af årstiden er det denne gang især jordfarver og grå og blå nuancer. Og så et par styles i lyserød og blomme som en farverig klat over i'et. Stadig i samme velkendte mønster, men med helt nye designmæssige indslag.
- Jeg designede for to år siden de første bukser med elastik i taljen, men har arbejdet med at gøre mine design mere sofistikerede. Jeg har for første gang lavet bukser med hægter og lynlås som er mere "fittede", siger Cecilie Jørgensen.
Sætter pris på det primitive
Hun forsøger at appellere til en ældre målgruppe med sine nye designs, der kommer i to størrelser i modsætning til de tidligere varer, der altid har været onesize.
- Jeg vil stadig gerne undgå, at det kommer til at handle om, hvilken størrelse man bruger, men vi kan ikke helt komme uden om det, når det bliver mere fittet, så nu kan bukserne fås i størrelse 1 og 2, forklarer hun.
Fremover vil Cecilie sidde på kontoret på tredje sal og videreudvikle sin gode ideer. Til december kommer den første kollektion, der skal have et navn og en mere begrænset farvepallet, og så vil en del af salget ende på nettet, så der er mere tid til det kreative.
- Jeg kan godt lide, at det hele er lidt primitivt. Jeg har hænderne nede i alt det kreative som photoshoots og design, og det vil jeg også have tid til fremover, så vi sælger fra studiet et par gange om året fremover og resten på nettet. Og så håber jeg på, at vi også kan åbne mere op for udlandet. Jeg har lige været i London," siger Cecilie.