Alice Louise Wedell-Neergaard

Jobsamtale: Sådan gør du

At få et nyt job er en kæmpe salgsopgave.

Når du skal i gang med at søge et nyt job, så er det derfor vigtigt, at du forinden gør sig klart, hvad det er du gerne vil.

Hvordan er virksomheden?

Så når det er på plads, og du begynder at kigge på jobopslag i den rigtige kategori. Så brug tid på at finde ud af, hvad virksomheden er for en. Hvad har de af værdier? Hvad har de af traditioner for at lære nye op. Hvor gamle er virksomhedens medarbejdere.... Det kan man nogen gange få en fornemmelse af, hvis der ligger billeder af de ansatte på hjemmesiden, og hvordan er fordelingen af mænd og kvinder?

Og hvis du tænker over spørgsmål om virksomheden, og ikke kan finde dem besvaret i jobopslag og på hjemmeside, så er det en fantastisk lejlighed til at ringe op og spørge.

Og tro mig, som virksomhed er det altid godt at mærke, at ansøgerne er i gang med at finde information om virksomheden. Det tæller i hverttilfælde positivt i min bog.

Inden jobsamtalen

Inden du går ind til samtalen, så forbered dig godt. Find ud af, hvordan du vil fremstå, hvad skal du have spurgt om og hvad er de vigtigste pointer, som virksomheden skal forstå ved dig.

Samtalen er en salgssituation, hvor du skal sælge dig selv og din kompetence. Det nytter derfor ikke at du holder dig tilbage, for virksomheden vælger den, som de kan se er bedst. Så giv virksomheden chancen for at se dig, så de kan vælge dig. Og hvis det kan være en hjælp for dig, så tænk på, at du hjælper virksomheden i deres ansættelse, hvis du er tydelig omkring, hvad du er for en.

Og ja – det er en konkurrence – bortset fra at i ansættelses samtaler er der kun en vinder. Så du bliver nød til at kridte skoene, kaste dig ud over kanten og fortælle de mange positive ting om dig selv og hvad du har præsteret i din karriere.

Til jobsamtalen

Det er lidt forskelligt, hvordan en samtale bliver kørt igennem.

Som virksomhed er det vigtigt at sørge for, at give ansøgeren et positivt indtryk af virksomheden og jobbet. Jeg kan bedst lide at starte med denne del, så man giver ansøgeren en fair chance for at høre om jobbet og falde lidt til ro.

Som ansøger er man som regel på dupperne, og fuldstændig klar til at gå i gang, når man går ind til samtalen.

Husk at trække vejret og vejre stemningen, før du går i gang. Det er virksomheden som har indbudt dig, så de må godt lægge ud.

Hvis du er tvivl om, hvordan forløbet i samtalen bliver, så spørg fra starten, om du kan få det at vide, så du kan holde fokus.

Når du er ansat og starter

Når du er ansat i dit nye job og har været der et par dage, så sørg for at få gennemgået både din kontrakt og personalehåndbogen med en fra HR-afdelingen eller en leder. Det siger rigtig meget om virksomheden.

Skulle du få et afslag, så husk at ring og hør, hvorfor du har fået afslag. Sørg for, at få spurgt godt ind, så du lærer af forløbet.

Rigtig god fornøjelse.

Alice Louise Wedell-Neergaard

Alice har været ansat i Tryg i 20 år - de sidste 11 år som topleder. I dag driver hun virksomheden HeartPerformance, hvor hun arbejder med forandringsledelse, ledelsesprocesser og lederudvikling.

Alice har desuden en bred erfaring med at kombinere karriere og familieliv. Fx har hun haft orlov fire gange, og hun var Trygs første kvinde med hjemmearbejdsplads. Privat er hun mor til tre børn på 18, 16 og 13 år. Læs mere om Alice her.