Efter DR har
bragt dokumentarserien ”Skolens tabte børn”, er der for alvor blevet sat skub i
debatten om den stigende mistrivsel, der er blandt landets skolebørn. En problematik,
der understreges i en ny opgørelse, som Børne- og Undervisningsministeriet har
lavet for fagbladet Folkeskolen. Her viser tal, at andelen af elever med mere
end 50 og 75 pct. fravær er fordoblet de seneste 10 år.
I DR’s dokumentarserie
stiller flere familier sig frem for at vise, hvordan det er at have et barn med
skolevægring. En af de familier er Mariah Westerling og hendes to døtre.
Da vi møder familien
i dokumentaren, har Mariah Westerlings yngste datter, 8-årige Mikkeline, ikke været
i skole i 11 måneder.
Efter en svær
start på skolelivet har Mikkeline udviklet abnorm separationsangst. I dokumentaren
kommer seeren helt tæt på, når Mikkeline får nedsmeltninger, fordi hun føler, at
verden er sur på hende, og når hun hjerteskærende fortæller om, hvordan det
føltes at blive holdt fast af lærerne, når hun hellere ville med sin mor hjem
end at blive i skolen, fordi hun var bange for, at hendes mor ville forsvinde.
Og man ser, hvordan Mariah Westerling gør alt for at gribe sin datter, mens hun
ihærdigt forsøger at få godkendt tabt arbejdsfortjeneste fra Kommunen, fordi
hun ikke kan arbejde mere end fem timer om ugen.
Mariah
Westerling får meget lidt hjælp, og gennem alle fem afsnit ser man tydeligt,
hvor afmægtig hun føler sig.
– Jeg har
altid tænkt, at hvis man kæmper nok for noget, så skal det nok lykkes, og jeg
har altid troet, at vi havde et system, som, hvis man virkelig var i
vanskeligheder, ville hjælpe én – at der altid var et sted, man kunne gå hen,
hvis man havde brug for hjælp, og så ville man få det. Pludseligt stod jeg dér
og oplevede bare gang på gang, at der ingen steder var at gå hen. Jeg søgte
hjælp over alt, hvor jeg tænkte, der var nogen, som kunne hjælpe, men der var
ingen hjælp at hente. Jeg stod helt alene med det, fortæller hun til alt.dk.
Behovet
for at blive hørt
Det er blandt
andet den nagende ensomhedsfølelse, som får Mariah Westerling til at takke ja
til at medvirke i dokumentaren.
– I første
omgang kunne jeg slet ikke overskue det, for vi stod midt i orkanens øje.
Omvendt havde jeg ikke tidligere talt med nogen, som var i samme situation som
os, og pludseligt kunne jeg fornemme, at der var et helt netværk, fortæller
Mariah Westerling, som ender med at takke ja til at mødes med de andre
medvirkende.
– Da vi stod
i en rundkreds hjemme i Jens og Louises have (forældreparret, som står bag dokumentaren,
red.), alle os fremmede mennesker, og havde en eller anden samhørighed af, at
vide, hvilken smerte vi hver især gik igennem, og hvilken sorg vi stod med, var
det som om, den ensomhed, jeg havde følt, på en måde blev ophævet. Jeg havde
følelsen af, at det her er større end os.
Inden hun
siger endeligt ja, taler Mariah Westerling med en børnepsykolog, for at sikre
sig, at hun kender til alle de faldgruber og bagsider, der kan være ved at deltage.
Og så taler hun naturligvis med sin datter om det, fortæller hun.
– Mikkeline
var ikke i tvivl. Hun ville gerne være med. Og det vigtigste for mig i alt det
her var faktisk, at hun blev hørt. I de tre-fire år, hvor hun begyndte at få
det svært, var der ingen, der lyttede eller forsøgte at forstå hende. Nu var
der en mulighed for, at hun kunne få en stemme og blive hørt, og det var det,
der drev mig.
Onde
tunger
Efter
dokumentaren er kommet ud, er emnet blevet diskuteret mange steder. Mens flere debatfora
emmer af kærlighed og lettelse over, at man nu lader til at have forstået
alvoren på Christiansborg, mener andre, at problemet skyldes for blød opdragelse eller manglende grænsesætning i
hjemmet.
Mariah
Westerling har helt bevidst valgt at styre udenom alle debatfora, for hun ved,
at de kritiske holdninger, hun møder der, ikke er andet end et udtryk for
uvidenhed.
– Jeg forstår
godt, hvis folk kan have svært ved at forstå, hvad der sker med et barn, der
ikke vil i skole, det havde jeg også selv. Men det er virkelig, virkelig
kompliceret – og har intet med opdragelse at gøre.
– Jeg er selv
blevet opdraget med konsekvens, og det er derfor også den form for opdragelse,
jeg selv har praktiseret. Og jeg er jo lykkes rigtig godt med Mikkelines
storesøster. Det har bare ikke fungeret med Mikkeline. I starten kørte jeg også
hårdt mod hårdt – det var bl.a. derfor, jeg fandt mig i de fastholdelser, der
blev foreslået på skolen – men jo hårdere jeg var, jo voldsommere var hendes
nedsmeltninger og hendes råb om hjælp. Hun har jo ligget under en seng og råbt,
at hun ville dø. Og ikke bare i et vredesudbrud, men i afmagt.
– Én ting er,
at skolen ikke forstod hende. Men vores venner, vores familie, vores
allernærmeste forstod heller ikke noget. Og jeg vil vove at påstå, at de
faktisk først nu, hvor de har set dokumentaren, forstår, at problemerne ikke
har været, fordi Mikkeline har fået lov til at bestemme, konstaterer Mariah
Westerling.
Stor
kærlighed
Den primære
tilbagemelding om programmerne har været fuld af omsorg og spejling fra
forældre i samme situation som Mariah Westerling.
– Jeg er
rystet over, hvor mange der sidder rundt omkring i Danmark og har været igennem
det samme som mig. Men jeg ved jo også godt, hvorfor det først kommer frem nu.
Det er, fordi det er så skamfuldt at stå i som forælder. Jeg stoppede selv med
at snakke om det, fordi det hurtigt pegede i retningen af, at jeg er en dårlig
mor, når jeg fortalte om det. Og så tier man stille. Men dokumentaren har
gjort, at folk nu kontakter mig for at fortælle, at de selv har befundet sig i
en lignende situation – eller stadig står midt i den, siger hun og fortsætter:
– Forleden
var der en far, der skrev og fortalte mig om sin datters oplevelse, som minder
om Mikkelines. Han skrev, at hun var ude på den anden side og havde et virkelig
dejligt børneliv. Jeg troede, det var mig, der skulle hjælpe nogen ved at være
med i den her dokumentar, men jeg finder lige så stille ud af, at folk også hjælper
mig. Jeg får sat nogle ord på, som jeg finder heling i.
Et vigtigt
opråb
Også på
Christiansborg har dokumentarens fokus på børns ufrivillige fravær i den danske
folkeskole vakt genklang, og nu har både undervisningsminister Mattias Tesfaye
og folketingsmedlem Lotte Rod inviteret familierne fra DR-dokumentaren ind til
en snak, fortæller Mariah Westerling.
– Jeg har
lagt mit allerinderste og allersværeste derud. Og mens jeg var helt nede, var
der kun en enkelt veninde, der besøgte mig, fordi det var så privat og skamfuldt
for mig. Nu har jeg vist det til hele Danmark. Derfor håber jeg, at det kommer
til at gøre en forskel.
– I første
omgang var mit håb at nå ud til de forældre, der sad i samme situation, og følte
sig lige så ensomme, som jeg gjorde. Men at den har skabt grobund for så mange
gode debatter og måske endda kan rykke ved noget hos politikerne, havde jeg
knap nok turdet drømme om.
Selvom Mariah
Westerling har været i tvivl flere gange undervejs, er hun alligevel meget glad
for, at hun og Mikkeline endte med at takke ja til at være med i dokumentaren.
For selvom hendes datter stadig kæmper for at få det bedre, kan hun se, at deres
medvirken har gjort en forskel.
– Hver dag er
stadig en kamp. Ikke en krig, men en kamp. Og det er ikke noget, der er løst på
kort tid. Mikkeline går glip af rigtig meget barndom. Hun slår sig stadig meget
på verden, og især på voksne. Og det gør voksne også på hende, fordi hun ingen
tillid har. Men den nye skole, hun går på, er supergod, og lærerne er dygtige. Her
oplever hun også, at selvom hun viser den grimme side af sig selv, hvor hun normalt
bliver gjort forkert, så bliver hun nu omfavnet, og det håber jeg jo med årene
kan gøre, at hun genvinder noget tillid, forklarer Mariah Westerling og
fortsætter:
– Derudover
er Mikkeline stolt over at være med i dokumentaren. Hun har ikke tidligere opnået
særlig meget kærlighed og omsorg fra voksne, der har skullet passe på hende, fordi
de har syntes, hun var irriterende og ikke forstod hende eller kunne komme ind
på livet af hende. Men nu oplever hun, at voksne kommer hen til hende og siger,
’hvor er du sej’, og det er ret uvant for hende, og jeg er ikke i tvivl om, at
det kan være med til at rykke ved en grundfølelse i hende.
Har du et
godt råd til de forældre, som måtte stå i samme situation som dig?
– Lyt til dit barn. Lyt til dit barn. Lyt til dit barn. Og så må folk synes
om dig, hvad de vil. Jeg er selv indbegrebet af at være en flinke-pige med stor
autoritetstro, så hvis lærerne fx siger, at det her er det rigtige, så gør jeg,
hvad de siger. Men jeg ville ønske, at jeg havde lyttet mere til Mikkeline, når
hun råbte, at hun ikke ville i skole, mens hun blev holdt. Hun forsøgte jo at
vise mig med alt, hvad hun havde i sig, at noget var galt. Hun skreg, hun bed,
hun sparkede, hun slog, for at prøve at holde fast i mig, når jeg gik. Men jeg
lyttede ikke, før det var for sent.
Du kan se DR-dokumentaren, "Skolens tabte børn", her.