Fire
muskuløse bodyguards banede vej for ham gennem menneskemængden ind til et lille
glasbur, der stod placeret midt i rummet til popkultur-eventet Comic Con i
Curitiba, Brasilien. Udenfor glasburet stod tusindvis af fans i vikingekostumer
og skreg, mens de ventede på at få et glimt af ham. Én efter én blev de lukket
ind til Alex Høgh Andersen – i dette rum nok bedre kendt som vikingen Ivar the
Boneless – for at få et billede og en autograf, som var han en attraktion.
–
Det var første gang, hvor jeg var sådan, hvad fanden sker der? Det var så
mærkværdigt og fremmedgørende for en fyr fra Skælskør pludselig at stå der og
opleve det for første gang. På et tidspunkt kom der en fan ind, som spurgte, om
jeg ikke ville skrive en autograf på hans arm. Det ville jeg selvfølgelig
gerne, men da han løftede op i sit ærme, fik jeg det største chok. På hans
skulder fik jeg nemlig øjenkontakt med mig selv. Han havde simpelthen fået
tatoveret et portræt
af mit ansigt på sin skulder. Jeg skrev oven på tatoveringen, og næste gang jeg
så ham, havde han også fået tatoveret autografen. Det var fandme surrealistisk,
men det er sket mange gange siden.
Måske
ved du endnu ikke, hvem Alex Høgh Andersen er. Måske elsker du ham allerede.
Måske ved du bare, at det er ham fra HBO-hitserien ”Vikings”. Men uanset hvor
du er på vi-elsker-Alex-spekteret, er der stor sandsynlighed for, at du endnu
ikke har mødt ham sådan her.
For
selvom hans kometkarriere og to millioner følgere på Instagram har gjort ham
til en verdensstjerne, er han typen, der helst springer sin fødselsdag over –
for opmærksomheden er slet ikke nødvendig.
Teaterdreng
med krudt i røven
I
Skælskør var det ikke teaterdrengene, der var de populære i klassen. Derfor gik
Alex til fodbold, håndbold, badminton, gymnastik, musik – ja, næsten alle
former for fritidsaktiviteter, som hans mor kunne få ham i nærheden af. Han
havde nemlig godt gammeldags ”krudt i røven”, og hans mors største mission var
at holde ham beskæftiget.
–
Jeg var virkelig en krudtugle, som kravlede på væggene, og der skulle meget til
at holde mig stimuleret. Det skal der egentlig stadig. Og så var jeg nok den
sidste generation af børn, som skulle
lære at håndtere at kede sig, når der ikke var skærme og tv. Det tror jeg helt
klart har gjort, at min kreativitet fik et kærligt skub, for jeg måtte selv
opfinde morskaben, når der intet var at lave ude på marken i baghaven. Tit var
det bare med en kæp i hånden, at jeg forestillede mig, jeg sloges med monstre i
flere timer.
Alex
fløj rundt fra håndboldhallen til fodboldbanen, indtil hans mor en dag
besluttede sig for også at melde sin 10-årige søn til lokalteater på Skælskør
Folkehøjskole. Og det var ikke ligefrem, fordi det faldt i god jord.
–
Jeg kan huske, at jeg i starten syntes, det var lidt pinligt og irriterende.
Det var ikke noget, jeg selv havde bedt om, og det var ret grænseoverskridende.
For der, hvor jeg kommer fra, spiller man håndbold og fodbold. Hvis man
stillede sig op på en teaterscene, så var man jo dømt anderledes og mærkelig.
Men da jeg overvandt min frygt for at blive dømt ude og pludselig stod på
scenen til vores første juleforestilling, forelskede jeg mig fuldstændigt i
teateret.
Da
Alex stod på scenen, følte han sig for første gang fuldt stimuleret. For han
skulle både tænke på replikker, placering, medskuespillere, lys, toneleje mv.
Og så var det også nemt for enhver at spotte, at han var god til det. Faktisk
var han så god til det, at Ulla Jessen, som var instruktør på forestillingen, opfordrede
ham til at gå til audition på Eventyrteateret, som er en professionel
ungdomsdramaskole i Søborg.
–
Jeg syntes stadig, det var lidt mærkeligt på det tidspunkt, men der var
alligevel noget, der hev i mig. Og hun headhuntede mig jo, så jeg tænkte, at
jeg måtte være god. Det er måske også bare det,
man skal mærke efter – for jeg var faktisk god til det, og det føltes
naturligt. Det var også derfor, at jeg blev optaget, selvom jeg kun var 11 år
gammel og stadig boede i Skælskør. Så der startede
min skuespillerkarriere så småt.
Alex
kunne kende hvert et træ på E20-motorvejen, som var det hans egen baghave. For
på passagersædet af sine forældres bil sad han dag efter dag for at komme frem
til forestillingerne i
København og dramaskolen i Søborg. Og i de mest intense perioder var der fem
eller seks forestillinger om ugen.
–
Min far, der er maskinarbejder i Slagelse, stod op klokken fem om morgenen for
at kunne køre fra arbejde klokken 14, så han kunne hente mig fra skole og køre
mig direkte til Søborg eller København
for at lave teater fra klokken 16 til 19. Så sad han der og ventede, indtil vi
kunne køre hele vejen hjem til Skælskør igen. Det gjorde vi, fra jeg var 11 til
17 år – så det er helt vildt at tænke
på, hvor meget de har ofret for mig. Jeg har altid haft en meget stor opbakning
fra hele min familie, og alt står og falder med dem. For hvis du er fra en
lille by, skal der ske noget helt specielt, og du skal have et stærkt hold bag
dig, for at kunne dumpe ind i noget professionelt, fortæller han.
–
Hvis jeg ikke var blevet hjulpet afsted og støttet så meget af mine forældre,
som jeg var, så tror jeg ikke, at jeg var endt her. Så havde jeg nok været
deltids-brandmand i Skælskør ligesom min far og uddannet mig til tømrer eller
snedker. Og når jeg siger det højt nu, så kan jeg nærmest høre min familie
sige, at det er løgn, og at jeg nok skulle have fundet en vej lige meget hvad.
Men det ved jeg faktisk ikke, om jeg havde.
En
verdenskendt viking
Ved
siden af forestillingerne på Eventyrteateret begyndte Alex at gå til castings
på tv-serier, og som 17-årig fik han sin første rolle i miniserien ”Outsider”
på TV 2. Året efter, mens han gik i 3.g, fik han også en rolle i TV
2-julekalenderen ”Tvillingerne og julemanden”. Og selvom karrieren endelig var
skudt rigtigt i gang, skete der ikke specielt meget. Rollerne hang ikke på træerne,
så han besluttede sig i stedet for at søge ind på film- og medievidenskab på
Københavns Universitet.
–
Omkring et år efter jeg var startet på studiet, sad jeg og læste op til en
eksamen i filmhistorie, da jeg pludselig fik en besked om, at jeg havde fået
mulighed for at lave en castingvideo til fjerde sæson af HBO-serien ”Vikings”.
Det var jo en helt vild mulighed, så min overspringshandling i
eksamenslæsningen blev at se alle afsnit af ”Vikings”, så jeg kunne øve
accenten. Jeg troede ikke på, at en 21-årig dreng fra Skælskør, der kun havde
lavet dansk teater og en julekalender, kunne lande sådan en stor, international
rolle. Men efter en masse castings endte det fandme med, at jeg fik rollen som
en af hovedkaraktererne, Ivar the Boneless.
Da
Alex fik rollen, anede han ikke, hvor stor den rent faktisk ville blive. Så han
traskede ned på kontoret på Københavns Universitet og bad om orlov fra studiet,
fordi han lige skulle et smut til Irland og spille viking i seks måneder.
–
Det var så stort og uhåndgribeligt, at jeg overhovedet ikke havde nogen
forståelse af, hvad jeg gik ind til. Jeg var vitterligt bare en helt grøn
21-årig studerende, som ikke anede noget. Og gudskelov for det, for hvis jeg
havde haft en ide om, hvad jeg gik ind til, så var jeg gået langt mere
ængsteligt og overrumplet ind i det. Det er nok også meget godt, at man ikke
ved noget om fremtiden, for så påtager man sig al mulig angst på forhånd, som
egentlig ikke behøver at være der, siger han.
–
Jeg har altid været lidt af en provinsrealist, som aldrig rigtigt har turdet
hoppe ud i eller søge de helt store drømme. Jeg har nok altid været påpasselig,
realistisk eller pessimistisk på en eller inden måde. Så da jeg først fik
tilbudt rollen i ”Vikings”, troede jeg, at det ville være en mindre rolle i et
halvt års tid.
Det
skulle dog hurtigt vise sig, at det var en meget større rolle, end han lige gik
og troede. Alex skrev under på at lave fire sæsoner som en af hovedrollerne,
droppede ud af universitetet og rykkede hele sit liv til Irland i 3,5 år. Og da
han for første gang stod på toppen af bjerget Luggula syd for Dublin og så de
300 statister og kamerafolk stå bag ham, var han både rystende nervøs og tændt
på alvoren.
–
Det var en helt vanvittig, fantastisk, once in a lifetime oplevelse. Men
det var også en virkelig hård tid rent produktionsmæssigt. Vi lavede 20 episoder
pr. sæson, hvilket er dobbelt af en normal produktion – så vi arbejdede jo
uafbrudt i 11 måneder om året. Vi havde lige 2-3 uger hen over julen, hvor vi
kunne slikke vores sår og se vores familier, indtil næste sæson startede. Så
jeg mener det, når jeg siger, at jeg arbejdede i 3,5 år uafbrudt, uden tid til
noget andet. Mine dage startede klokken 5 i makeuppen, hvor jeg fik mit 25 kilo
tunge kostume på, som jeg gik rundt med hele dagen, indtil jeg var hjemme igen
klokken 19. Og så brugte jeg hele aftenen på at øve mine replikker til næste
dag. Det drænede virkelig min krop, selvom jeg vil sige, at jeg er et ret
robust menneske.
Der
gik næsten et år, fra fjerde sæson af ”Vikings”, som Alex medvirker i, var
optaget, til den udkom. Indtil da havde han været fuldstændigukendt, men nu fik
han pludselig tusindvis af nye følgere på Instagram om dagen.
–
Det gik ikke op for os, hvor vildt det, vi havde lavet det sidste år, var, før
vi pludselig ikke kunne gå ned ad gaden, uden folk hujede og ville have
selfies. Vi lavede jo ikke andet end at arbejde, så når vi pludselig kom ud i
civilisationen, gik det op for os, hvor mange der så det. Vi ville jo blive
verdensstjerner. Det var i 2016, hvor Instagram havde fået vinger, og jeg kan
tydeligt huske, hvordan jeg sad på min farmors toilet hjemme i Skælskør til en
julefrokost, da jeg ramte de første 100.000
følgere. Det var virkelig en mærkværdig og kontrastfyldt oplevelse.
Presset
kulminerer
Efter
tre års intense optagelser var det, som om noget ændrede sig i hans krop. For
med nu flere millioner øjne på sig, et kæmpe pres på skuldrene og arbejde i
døgndrift blev Alex syg.
–
Jeg havde siddet på en scene til Comic Con i San Diego med 4000 fans i rummet,
da jeg pludselig blev meget syg med en form for madforgiftning på restauranten
efterfølgende. Vi havde kun én overnatning, fordi jeg skulle op på optagelser igen
efter weekenden. Men jeg havde det så dårligt og sad bare fast på det
hotelværelse fredag. Og lørdag. Og søndag. Jeg var ligesom megasyg i den anden
ende af verden – så det kunne da ikke passe, at jeg skulle på arbejde mandag,
når jeg stadig havde det sådan? Jeg håbede, at nogen ville flytte rundt på
optagelserne. Men hvad skete der – jeg skulle møde ind på mandag og måtte
derfor tvinge mig selv på et fly søndag aften.
Selvom
Alex landede i Irland ligbleg og med dobbeltsyn, blev han sendt ud på
optagelser. Han slæbte sig igennem 12 timers optagelser, hvor han kæmpede rundt
med sit tunge kostume på – og sådan fortsatte optagelserne, uden at
producenterne bekymrede sig for, om han kunne klare det. Der var nemlig ikke tid
til, at han var syg.
–
Det blev virkelig undervurderet, hvor skidt jeg havde det. Producerne sagde til
mig, at de var meget kede af, at jeg var syg, men at der intet var at gøre – så
selvfølgelig blev jeg ved med at møde
ind, selvom jeg havde det forfærdeligt. Der stod jo også 300 statister og
ventede på mig. Men heldigvis havde jeg mine gode, nærmeste kollegaer, som greb
mig hver dag. De kunne jo se,
at jeg havde det ad helvede til.
Alex
pushede igennem og blev ved med at arbejde, selvom han fik det værre og værre.
Det var, som om der blev ved med at være noget galt med maven, selvom lægerne
ikke kunne finde ud af, hvad det var.
–
Jeg blev ved med at være hamrende syg, og jeg blev ved med at arbejde. Det var
en sygdom, som forblev i min krop og udviklede sig til en slags stresstilstand,
fordi jeg ikke fik lov at restituere – og så snart du er stresset i kroppen,
bliver du ikke rask af noget. Det var første gang, jeg oplevede, at krop og
sind uundgåeligt hænger sammen. Pludselig kunne jeg heller ikke sove om natten,
fordi jeg blev bange for at arbejde – og det gjorde bare det hele værre. Hvis
jeg var heldig, sov jeg måske to timer om natten, før det var op og gøre det
samme krævende arbejde igen.
Efter
flere ugers sygdom og utallige lægebesøg blev det konstateret, at han havde
udviklet stress og angst i en sådan grad, at hans krop fysisk reagerede på
presset. For den smerte, Alex stadig mærkede i maven, kom fra hjernen, der
fortalte hans krop, at han havde det skidt.
–
Det endte med, at jeg også udviklede en spiseforstyrrelse sammen med angsten og
stressen. Jeg tabte mig ti kilo på to uger, fordi jeg blev bange for at spise
noget, der kunne gøre mig syg igen. Jeg udviklede en form for sygdomsangst, og
min krop var virkelig bare i SOS. Jeg fik sådan nogle stressskyl gennem min
krop, som startede oppefra og gik hele vejen ned til tæerne. De føltes, som om
jeg fik stød. Alt derfra handlede om at distrahere mig selv fra stressen, de
grimme tanker og kaosset i mit indre for at overleve – og det gjorde jeg meget
med bøger. Jeg isolerede mig selv mere og mere og var bare i min lejlighed, når
jeg havde fri.
–
Den eneste ende, jeg kunne se på det, lå tre måneder ude i fremtiden, når vi
ville være færdige med sæsonen, og jeg kunne tage hjem. Og de tre måneder
føltes som tre år. Da vi havde optaget sidste afsnit af sæson seks, kunne jeg
gå derfra uden én eneste officiel sygedag. Det blev ikke den glade, forløsende afslutning,
jeg gerne ville have haft, men en afslutning, der mere handlede om, at jeg
hurtigt skulle hjem og passe på mig selv.
Hjem
kære hjem
Da
Alex vendte hjem til Danmark, var hans krop i totalt alarmberedskab. Og i den
første uge lå han bare på mors og fars sofa i Skælskør. Men sygdommen aftog
ikke, bare fordi han flyttede hjem. Den havde nemlig fået et uheldigt godt greb
i ham.
–
Problematikken med det pis er jo, at det får lov at stadfæste sig, hvis det
sidder i kroppen længe nok. Så fordi jeg ikke fik lov at restituere og blive
rask i Irland, kæmpede jeg med spiseforstyrrelsen og angsten i halvandet år,
efter jeg kom hjem. Jeg kom hjem med en krop, som var fuldstændig ødelagt. Mad
var et projekt for mig meget, meget længe, og jeg prøvede bare lige så stille
at afkræfte min angst og indse, at det ikke var farligt længere.
Det
var først, da Alex flyttede ind i en lejlighed sammen med sine tre gamle
roomies, som han boede med inden Irland, at sygdommen langsomt begyndte at
aftage. For med psykologhjælp, gode mennesker og rolige omgivelser vendte den
Alex, de alle kendte, lige så stille tilbage. Og så alligevel ikke. For den gamle
Alex var blevet en ny, mere sårbar version af sig selv.
–
Jeg er heldigvis helt sygdomsfri i dag, og det er måske også et godt eksempel
på, at sygdom ikke nødvendigvis er noget, man behøver at kæmpe med resten af
livet. Man kan godt få bugt med det. Men jeg er bestemt en anden Alex i dag,
end jeg var før. Jeg er mere sårbar, og livet har gjort ondt. Sygdommen tog nok
min uskyld, og det var dér, jeg smed den ungdomsnaive side af mig selv, som
bare troede, at livet var en dans på roser. Jeg blev voksen. Men jeg vil ikke
romantisere min nedtur, for det er ikke meningen, at man skal blive så syg.
Nogen skulle have grebet mig og passet på mig, for jeg var kun et barn med et
lidt for stort ansvar.
Da
Alex endelig var klar til at arbejde igen, ringede telefonen bare ikke. Det
var, som om den danske filmbranche havde glemt, at han var hjemme igen. Men da
han som 26-årig endelig fik
en rolle i Ole Bornedals film ”Skyggen i mit øje”, rullede hans navn igen på
branchens tunger. Og selvom han var glad for at være inde i varmen, var det
ikke længere altafgørende.
For
Alex havde nemlig selv igangsat et ton af andre projekter – simpelthen fordi
han ikke kunne lade være.
–
Jeg er nået til et sted i mit liv nu, hvor jeg i højere og højere grad prøver
at gøre mig uafhængig af, at andre mennesker skal give mig et stykke arbejde,
før jeg er glad. Jeg elsker at lave skuespil og er god til det, men jeg kunne
også forestille mig at lave fem andre ting med mit liv. Man kan kalde mig sådan
en hobbygut, der har lyst til at lave alt muligt forskelligt – så når jeg ser
en mulighed for at arbejde med noget, jeg går op i, griber jeg den. For jeg
arbejder også som fotograf. Jeg har også mit
eget urfirma, som jeg er kreativ chef for. Og så er jeg ogsåambassadør for
Ungdommens Røde Kors. Jeg er sådan en, der laver alt muligt – også i min
fritid.
Alex
mister i et par sekunder opmærksomheden, mens han fortæller om sine mange
projekter og hobbyer. Hans blik er fanget af en stol, der står i mødelokalet.
Den Spanske Stol af Børge Mogensen i valnød og sort læder. Alex peger hen på
den.
–
Apropos det har jeg kigget over på den stol der et par gange nu. Den kunne være
sjov at lave, hvis jeg fik tid – for jeg elsker virkelig at bakse med sådan
nogle ting. Og hvis ikke jeg kan finde ud af det, så skal jeg nok sørge for at
finde ud af det. Sådan tror jeg, at jeg går til mange ting.
Projekt
kærlighed
Et
af de seneste projekter, Alex har igangsat, skulle vise sig at blive væsentligt
vigtigere for hans liv, end han i første omgang troede. For det var nemlig
under castingen af hans egenproducerede serie ”Kald mig far”, at han i 2022
mødte sin kæreste, skuespiller Johanne Milland.
–
På mærkværdig vis fik min makker Magnus Haugaard og jeg solgt en tv-serie ind
til Viaplay, og pludselig sad vi i et lokale og castede de her talentfulde
kvinder, som skulle spille min kærlighedsinteresse i serien. Og så kom hende
den rødhårede, skønne Johanne Milland ind, som vi havde set i ”Venuseffekten”,
og hun var bare ekstremt dygtig. Hun var uden sammenligning den bedste, så hun
fik rollen. Vi arbejdede professionelt sammen gennem hele serien, men da vi
havde afsluttet
arbejdet, var det, som om der var noget, vi ikke var helt færdige med. Et par
måneder efter blev vi enige om, at det, vi ikke var helt færdige med, nok
skulle udforskes på en date.
Alex
plejer ikke at udpensle sit privatliv i interviews, men da han kom lidt for
sent til det her interview, lovede han til gengæld at svare på alle spørgsmål –
også om kærligheden.
–
Mit liv har altid handlet meget ensporet om mig selv, og jeg har altid stået
meget på egne ben. Inden jeg mødte Johanne, drønede jeg gennem mine tyvere med
skyklapper på. Derfor er tosomhed heller ikke noget, som ligger lige til
højrebenet for mig – og den har været svær for mig at overgive mig til. Men jeg
har også været meget bevidst om, at jeg ikke ville være ensom resten af mit liv
– jeg ville rigtig gerne dele livet med en. Så fra starten af vores forhold har
jeg været meget ærlig og verbal omkring, at jeg kæmper lidt med tosomheden, og
at det ikke falder mig specielt naturligt. Det var en helt ny muskel, jeg skulle
træne, og det var udfordrende for os begge i starten, tror jeg. Men vi har øvet
os og grebet hinanden i det, og jeg elsker følelsen af, at vi forbedrer os
sammen.
I
takt med en kendt kliche står Alex i dag som hundefar til hvalpen Charlie og
lejlighedsejer sammen med Joe, som han kalder sin kæreste. Nu mangler de bare
Volvoen. Og selvom det måske
havde skræmt den unge, ensporede Alex, er der ingen tvivl om, at han er lige
dér, hvor han vil være.
–
Når jeg kigger på Charlie og Joe, ser jeg seriøst bare hele vores liv foran os.
Jeg har fundet en ny tryghed i den tosomhed, der i starten var skræmmende. Vi
er sindssygt gode til at være et team,
selvom vi lever nogle lidt komplekse liv qua vores jobs. Det er svært at finde
en rutine, for
hvis jeg ikke er i udlandet for at arbejde, er hun på turné og spiller musicals
rundt i hele landet.
Så nogle gange ser vi slet ikke hinanden i lang tid ad gangen, og andre gange
ser vi hinanden
24 timer i døgnet – der er aldrig sådan et lækkert flow, hvor man kan finde sit dejlige,
behagelige ståsted, og det har jo altid sine udfordringer.
Men
selvom det er svære jobs at finde et naturligt leje i, har det også sine
fordele. Vi forstår jo
hinanden, som ingen andre gør, fordi vi ved, hvad arbejdet kræver. Hun er
virkelig blevet min
tryghed og ro i en hverdag, som ellers har mange udsving.
Johanne
har allerede været katalysator for mange gode ændringer i Alex’ indre, men hun
har åbnet op for især én stor drøm i ham, som ellers var helt ukendt land
inden.
–
Familie må være nøgleordet for det, jeg er begyndt at drømme om. De sidste par
år med Johanne har været præget af at vælge nye ting til, som ikke længere
handler om mig, mig, mig. Og for første gang i mit liv får jeg nu pludselig
sådan nogle mærkelige billeder i mit hoved af en baghave, et forårsbryllup og
nogle børn. Det er altså ting, som jeg ALDRIG har drømt om eller tænkt
over før – for helt ærligt, et forårsbryllup? Hvem er jeg?
–
Jeg tror, det handler om, at jeg endelig er blevet voksen. Jeg har overgivet
mig til en tosomhed, og jeg er blevet bekræftet i, at det lidt mere trivielle
liv også kan noget helt magisk. Det er skørt, hvad der sker, når man pludselig
mærker noget, der føles så rigtigt. Det er, som om hun har introduceret mig for
nogle følelser, der har tændt et eller andet nyt lys i mig. Så jeg tror, at mit
liv endelig er ved at finde det rolige leje, jeg har længtes efter.
Om Alex Høgh Andersen
- Autodidakt skuespiller og kreativ direktør.
- Aktuel med hovedrollen i filmen "Rejseholdet - Det første mord", som havde biografpremiere d. 4. september.
- Fik sit internationale gennembrud som karakteren Ivar the Boneless i HBO-serien "Vikings".
- Har også medvirket i "Den som dræber", "Skyggen i mit øje" og "Nattevagten 2".
- Han er 31 år og bor på Amager med sin kæreste, skuespiller Johanne Milland, og deres hvalp Charlie.