Sådan vælger du den rigtige dukke
En dukke er ikke bare en dukke. Der er slaskedukker, faste dukker, dukker, der kan drikke, hånddukker og mange flere, og dit barn bruger dem til flere forskellige lege.
Dukker er en uundværlig del at ethvert børneværelse og enhver barndom. man hvad leger dit barn egentlig med dukkerne, og skal di tumling have en slaskedukke, eller én, der kan tisse?
Uanset hvad er dukken et stykke legetøj, der i høj grad er med til at udvikle dit barn.
Det fortæller professor i leg ved RUC Jan Kampmann. Ifølge ham er børns leg med dukker ofte inspireret af deres hverdag. Dit barn vil med andre ord bruge dukkerne til at gentage oplevelser, det selv har haft, eller kopiere større børns leg.
Barnet vil for eksempel lave mad til dukken, putte den, skifte den, gå tur med den eller lægge den til at sove. På den måde træner det situationer, som det kender fra sin egen dagligdag.
Et eksempel kan være, at barnet siger til sin dukke ‘hvis du skal tisse, skal du gå ud på potten’. Dermed øver barnet en ny færdighed i sit eget tempo på en rolig og tryg måde, der hjælper det til at forstå sig selv.
Nårh, lille dukke
Leger drenge med dukker?
Har du en lille dreng, overvejer du måske, om du skal give ham en dukke. Ifølge Jan Kampmann er der ingen grund til at tro, at små drenge ikke er lige så interesserede i dukker som piger, men de er ofte ikke lige så tilgængelige i et drengeværelse. Men da børn ofte bruger legetøj meget kreativt, er det ikke så afgørende, om det lige er en dukke, din dreng har i hænderne, når en bamse kan have samme funktion.
Når drenge bliver større, leger de stadig med figurer, som også er en slags dukker. Drenge vil ofte lege, at dukken skal noget, for eksempel reparere en bil eller kæmpe imod et uhyre. Piger er mere optagede af relationen med dukken: ‘Hvis jeg aer dukken, så holder den op med at græde’, forklarer Jan Kampmann.
0 – 1½ år: Sjove former og farver
Før dit barns sprog er ordentligt udviklet, handler dets leg meget om at undersøge genstande. Det lille barn bruger dukken til at opleve strukturer, former og farver. Kan dukken være nede i en æske? Hvordan føles håret? Larmer det, hvis jeg smider den? Din etårige bruger dukken som rekvisit i sin leg, ligesom andre genstande i sine omgivelser. Til de mindste er dukker med spændende former, farver og materialer derfor gode. De må heller ikke være tunge eller svære at tage fat i.
1½ – 3 år: Rigtig dukkeleg
I denne alder begynder dit barn at bruge dukken som dukkelegetøj. Barnets sprog og evne til at aflæse forældre og større børn er i stor udvikling. Dit barn vil afprøve ting med dukken, det har set større børn gøre. For eksempel kan barnet skælde dukken ud og trøste den bagefter. Ofte er legen en gentagelse af tidligere lege, som barnet øver sig på med dukken. Dit barn lærer at drage omsorg for andre ved at synge, kysse og ae dukken, så den falder i søvn.
Omsorgen kan nogle gange komme lidt voldsomt til udtryk, hvis motorikken ikke er helt med. I to-treårsalderen bliver barnet bevidst om sit køn. Hvad vil det sige at være en pige? Hvordan leger en dreng? Dit barn vil aflæse større børn af samme køn og kopiere deres måde at lege på. Drengene vil måske udstyre legefigurer med værktøj eller våben, mens pigerne vil give dukkerne tøj på. Dukkerne til denne alder skal være nemt bevægelige i kroppen. De må ikke være for store og besværlige at bære. En blød krop er det nemmeste – eller en hård dukke, der ikke er for tung.
3 – 4 år: Dagligliv for begyndere
Dit treårige barn kan lege længe og koncentreret og kan gå frem og tilbage imellem leg og virkelighed uden at tabe koncentrationen. Dit barn vil være meget inspireret af sin dagligdag, og dukkelegen vil ofte handle om bad, mad, pusle og sengelægning. For eksempel kan dit barn tale med sig selv igennem dukken.
Dukken kan få at vide, at nu skal den sove, ellers bliver den træt i morgen. Barnet putter den med sut og dyne og får en forståelse af sig selv ved at lege noget genkendeligt. Børnehavebarnet vil både motorisk og sprogligt have glæde af dukker, som kan noget mere. Dukker, der kan klædes af og på, børstes, pusles og lignende er gode.
Flere detaljer og funktioner på dukkerne kan være inspirerende, men også dukker uden særlige funktioner er gode, da dit barn sjældent lader sig begrænse i sin leg. En dukke behøver altså ikke at kunne tisse, for at din tre-årige leger potteleg.