Børn leger på mange forskellige måder lige fra vildt tumleri til sansning, iagttagelse og rollespil. Find ud af, hvad dit barn lærer gennem 12 typer lege.
Når din datter tager en papkasse og omdanner den til dukkehus, eller når din søn sætter sig med sine venner og fortæller historier i hulen, er det skøn leg. Men dermed ikke kun sjov og spas. Leg er nemlig nøglen til at lære livet at kende og dermed blive klogere, fortæller legeforsker Jørn Martin Steenhold, der har studeret legens væsen. Han har inddelt leg i 12 forskellige kategorier, som børn skal dyrke.
”Alle lege er ligevægtige og vigtige. Leg er liv og eksistens. Vi leger alle legene, og de har en utrolig betydning for vores måde at være på sammen med andre.”
Visse børn vil være dygtige motorisk, mens andre er meget fantasifulde, og andre igen gode til at spille spil. Ifølge Jørn Martin Steenhold er det vigtigt, at du som forælder styrker dit barn i at lege alle typer lege og ikke kun dem, junior normalt tyer til.
”Man skal altid nå hele paletten rundt. I dag er alle forældre så fokuserede på, hvad der er bedst for deres børn, så de kan få en god karriere senere. Men det er ikke sikkert, at det, man som forældre mener bedst, er det samme, som barnet vil arbejde med. Det kan jo være, at barnet tager nogle valg selv. Så forældre skal dyrke mange forskellige lege. Og så skal man vigtigst af alt have det sjovt, mens man gør det,” siger han.
I galleriet her over kan du læse om de 12 forskellige lege, og få legeforsker Jørn Martin Steenholds vurdering af, hvad dit barn lærer ved at lege dem.
Konstruktionsleg
Dit barn skaber ting af for eksempel sten, pap eller sand
”Det legende barn skaber og bygger en model ved hjælp af materialer af forskellig slags. Det giver forståelse for blandt andet materialer og rummelighed, ligheder og forskelle, farver og form.”
gallery12billeder
Rolleleg
Dit barn spiller en rolle ved for eksempel at klæde sig ud
”Rolleleg bruges til at lære, hvordan andre mennesker opfører sig, og hvorfor de opfører sig, som de gør. Man læser andres måder at være på.”
gallery12billeder
Konversations – og fortælleleg
Dit barn lytter og snakker intenst med voksne eller andre børn
”Det har med det sproglige at gøre, og barnet bliver ordklogt. Man konversrrer med hinanden, så det bliver også os-klogt. Man udveksler erfaring og viden.”
gallery12billeder
Iagttagelsesleg
Dit barn betragter intenst sine omgivelser
”Det er en synssanseleg, og det har nok været den, der har reddet mennesket i sin udviklingshistorie, for du kan iagttage, at der er noget, der ikke udvikler sig heldigt, og så kan du handle på det.”
gallery12billeder
Fantasileg
Dit barn opfinder for eksempel episoder, som kan ændre sig, og som det tolker
”Det har noget at gøre med, at man overskride grænserne for virkelighed. Fantasi er én ting, virkelighed er noget andet, men for at forstå virkeligheden bedre, leger man med fantasien.”
gallery12billeder
Sanseleg
Dit barn mærker og føler verden ved for eksempel at løbe nøgne rundt, komme på tur i naturen eller gumle på legetøjet.
”Det handler om at blive klogere på de otte sanser: At høre, se , lugte, føle, smage, fornemme, synkronisere og mønstergenkende. Sanselege er den måde, hvorpå vi registrerer vores omgivelser. Og det medfører, at man skal til at tolke og finde ud af, hvad meningen er. Når man har fundet ud af det, skal man til at handle og gøre.”
gallery12billeder
Repetitionsleg
Dit barn gentager tidligere lege såsom at cykle, sparke eller klatre
”Man gentager, fordi det er dejligt at gentage. Man repeterer for at kunne nyde og for gerne at ville blive perfekt til at udføre og gøre nogle ting.”
gallery12billeder
Funktionsleg
Dit barn får en følelsesmæssig oplevelse gennem bevægelse såsom at hoppe trampolin eller lave sanglege.
”Man lærer i den grad at bruge sin bevægelse og krop, og hvor mange kræfter man har i forskellige situationer.”
gallery12billeder
Dramatisk leg
Dit barn skaber en dramatisk situation eller dramatiserer hændelser.
”Man bliver jeg-klog og intuitiv og livsklog, fordi de dramatiske lege er de store fortællinger om livet, døden, eksistensen, som man lærer noget om.”
gallery12billeder
Regelleg
Dit barn leger inden for nogle faste, aftalte rammer, for eksempel at stå i kø til tøndeslagning eller spille spil
”Regelleg gør i den grad børn os-kloge. Hvordan har man det med andre, hvad kan man gøre over for andre? Det er leg med etik, moral og æstetik. Regler er til for, at man kan opføre sig ordentligt og behandle hinanden på den rigtige måde. ”
gallery12billeder
Aggressionsleg
Dit barn bruger aggression såsom skubben eller vrede til at udtrykke og afprøve følelser.
”Det udvikler muligheder for en bedre forståelse af det sociale. Børnene bliver os-kloge.”
gallery12billeder
Tumleleg
Dit barn bruger kaos og tumult til at lage med såsom pudekamp og tumlerier på gulvet
”Man tumler, fordi det er spas og pjat. Hvis man ikke har lov til at lave spas og pjat i sit liv, var der ikke noget ved det. Det har ikke noget formål, men det er bare så sjovt.”