ATWTP: Her er vores designfavoritter
Design skal fortælle historier, der taler til både følelser og forstand, siger Tanja Vibe og Petra Olsson Gendt, der sammen driver den grafiske tegnestue All The Way To Paris.Se deresdesignfavoritter her.
1. MOBILE CHANDELIER Vores fag handler om proportioner og balance – det gør en vellykket mobile også. Vores yndlingsmobile er denne lofthængte lampe skabt af græske Michael Anastassiades. Så forførende elegant, skrøbelig og helt simpel i sin konstruktion.
2. PARIS DAYBED Den afdøde svenske designer Bruno Mathsson var en modernist i international klasse, og Berlin Daybed er det oplagte eksempel på hans talent. Dens form er let og ligetil, og hovedgærdets kurve er med til at forvandle den fra en simpel briks til et elegant møbel. Det er svært ikke at få lyst til at lægge sig lidt.
3. HOTEL LOCARNO Romerske Hotel Locarno, som åbnede i 1925, har lige netop dét, alle andre forsøger at efterligne: ægthed! Møblementet består af antikviteter. Man kan nyde en lille, smuk vinterhave, og der serveres afternoon tea, mens man spiller brætspil. Det er naturligt, uprætentiøst og helt autentisk.
4. EIERMANN 1 DESK Looket er industrielt og alligevel let, forfinet og elegant, og mødet mellem linoleum og lakeret stål fungerer perfekt. Afdøde Egon Eiermanns skrivebord fra 1953 er et eksempel på uovertruffen formgivning.
5. ILSE CRAWFORD Man kan tydeligt mærke, at designeren Ilse Crawford ikke er uddannet inden for sit fag i traditionel forstand. Som tidligere chefredaktør på Elle Decoration kommer hun fra journalistikken og har derfor en interessant, fortællende vinkel på formgivning. Vi er vilde med hendes nye lysestage for Georg Jensen – og med hende, fordi hun er en powerwoman.
Se flere af All The Way To Paris' designfavoritter på næste side...
6. BOGEN ’SOPHIE CALLE: M’AS TU VUE?’ En af de første bøger, vi købte sammen, og i dag en bibel i vores arbejde. Franske Sophie Calles værker er i sig selv fascinerende, men i bogen af Christine Marcel er der også masser af inspiration til typografier, papirkvaliteter, farver og stoflighed.
7. BOGEN ’GRID SYSTEMS’ Alt det, man ikke umiddelbart ser ved et godt layout, ligger gemt i denne bog af Josef Müller-Brockmann. Begreber som harmoni, proportion og pause som er helt grundlæggende i vores arbejde som grafikere. Det er layoutets koreografi – og meget nørdet læsning.
8. BARCELONA PAVILION Denne bygning af Ludwig Mies van der Rohe vender altid tilbage, når vi søger inspiration. Den er det perfekte eksempel på, hvordan enkelthed indgyder ro. Der er skrællet helt ind til den rå, nøgne form, og for os bliver det derfor et meget grafisk hus, der kan oversættes direkte til det sprog, vi hver dag beskæftiger os med og forsøger at udvikle.
9. ÆBLESKRÆLLER Den klassiske, franske æbleskræller er et no nonsense-produkt – rendyrket funktion, hånddreven og helt basal i sin mekanik. Alligevel er den et sjældent, smukt objekt, næsten som en lille installation i sig selv.
10. ACNE CONCEPT STORE COPENHAGEN Som designvirksomhed er Acne uden sidestykke, både fordi de favner så bredt inden for både mode, reklame, film og kommunikation, og fordi de lykkes med at kombinere det kunstneriske med det kommercielle. At lave fx en helt rød konceptbutik i København lykkes, fordi det netop er Acne, som gør det.
11. INSTALLATIONEN ’GLEAMING LIGHTS OF THE SOUL’ Der er ikke meget avanceret hightech over den 83-årige japanske kunstner Yayoi Kusamas installation, der blot består af et lille, aflukket rum fyldt med vand, spejle og ophængte lyskugler, der skrifter farve. Alligevel føler man, at man er trådt direkte ind i uendeligheden, og det er fascinerende, hvordan hun med helt enkle, begrænsede midler skaber en fortælling om noget så stort.
LÆS OGSÅ: Mød folkene bag Muuto