
Bind dine egne smukke buketter – her får du blomsterhandlerens bedste tips
Midt på det charmerende Christianshavn med klukkende vand i kanalerne ligger Lisser Holm Nissens smukke blomsterbutik, Pigen & Blomsten, og stråler. Men hvad kræver det egentlig at holde en sådan forretning blomstrende? Vi har været på besøg bag disken.
Rosenbladene ligger dekorativt hen ad fortovet under opstillingerne af farvestrålende snitblomster og frodige potteplanter, som står til skue for forbipasserende i Christianshavns gamle gader.
Det ser vældig indbydende ud, og for mange af os haveelskere lyder det nok som lidt af et hverdagsparadis at have foden under egen disk i en verden af blomster.
Sådan havde Lisser Holm Nielsen det også allerede som barn. Hun elskede at komme i den lokale blomsterforretning på Nørrebrogade i København, hvor hun blev fanget af de fortryllende former og farver.
"Da jeg skulle i erhvervspraktik i 8. klasse, var det ikke svært at vælge," husker hun.

Kunne ikke sige nej
Lisser kom ud i en blomsterforretning på Østerbro, og begejstringen har holdt ved. I dag ejer hun nemlig sin egen butik, Pigen & Blomsten, midt på det livlige Christianshavn.
Succesen i praktiktiden resulterede i et fritidsjob i blomsterbutikken, mens Lisser afsluttede folkeskolen og tog handelsskoleeksamen, og allerede som 19-årig havde hun sammen med en ven sin første forretning på Israels Plads.

"Vi startede klokken tre om natten og var først færdige ved 18-19-tiden, det var et slid," fortæller hun.
Efterfølgende blev Lisser ansat i en butik på Grønttorvet, og til sidst var hun faktisk mættet af blomster og hårdt arbejde og tænkte, at hun aldrig igen skulle eje en butik. Men skæbnen ville det anderledes, for hendes svigerinde fik nys om en ledig blomsterbutik i Lissers ejendom på Christianshavn, og resten er historie.

"Det var en veletableret forretning, og jeg kom med mine ideer, men heldigvis fandt jeg en balance, der passede til kunderne, og som jeg kunne se mig selv i. Nu har jeg haft butikken i ti år," siger Lisser.
Netkøb, nej tak
I dag kan blomsterhandlere sætte sig ved computeren, vælge blomster og få dem leveret dagen efter, og det har Lisser da også prøvet. Men hver gang er hun blevet skuffet.
I stedet bruger hun den "gammeldags" metode: Starter bilen tidligt om morgenen to-tre gange om ugen og kører til Grønttorvet i Taastrup vest for København.
Det betyder, at alt på hendes hylder er håndplukket, og at Lisser borger for kvaliteten. Desuden insisterer hun på at have afskårne blomster i hele farvepaletten.

"Jeg køber det, jeg falder for, og så sikrer jeg mig, at der er sammenhæng mellem farver, former, kvalitet og pris, for det handler også om godt købmandsskab at drive en forretning," forklarer hun.
Barok på vej
Stilen inden for buketter er langt fra stationær, og Lisser følger med via sociale medier og kolleger. På et tidspunkt ville alle have små, tætte rokokobuketter, mens det nu er luftige buketter med naturligt udtryk, der hitter. Lisser kan desuden se, at en ny barok- og avantgarde-agtig stil er på vej med store, eksotiske blomster, gerne tunge og hængende. Det er en stil, hun er begyndt at købe ind efter og arbejde med.

"Hver gang jeg får varer hjem, skal jeg lave en ny opstilling af planterne, så det hele tager sig godt ud. Har jeg fået fat i en blomst, jeg er særligt stolt af, skal den selvfølgelig have en af de gode pladser," smiler Lisser, som også har mange både potteplanter og krukker på hylderne.
Butikken er dog især kendt for det udvalget af afskårne blomster.
Knopper eller fuldt flor
Planter har som bekendt en udløbsdato, og det betyder, at der hele tiden skal være et godt flow i butikken. Nyt skal til, og alt skal se friskt ud.
"Men der er heldigvis langt imellem, at jeg smider noget ud," fortæller Lisser.
"Er der potteplanter, jeg synes har stået for længe, rykker jeg på prisen, også selv om det gør, at jeg ikke tjener på dem. Men det er altid bedst at få varen solgt."
Når det gælder snitblomster, vil vi kunder have blomster med knopper til vaserne, så vi kan nyde dem længe. Men de blomster, der når at springe ud, inden de bliver solgt, får en ny funktion.

"Butikken ligger mellem to store kirker, Christianskirken og Vor Frelser Kirke, og derfor har vi en del sorgbinderi, og her er det vigtigt, at blomsterne er på deres højeste, hvilket vil sige, at de skal være udsprungne. På den måde bliver alt solgt," siger Lisser.
Glæde og hårdt slid
Selv om langt de fleste synes, det ser hyggeligt ud med en blomsterbutik, lægger Lisser ikke skjul på, at det også er hårdt arbejde.
Hun skal tidligt op flere gange om ugen, der skal bæres planter ud og ind fra gaden hver dag, og der skal flyttes rundt med jævne mellemrum. Så der er dage, hvor Lisser ikke sidder ned.

Dertil kommer, at butikken holder åbent på søn- og helligdage, hvilket koster fødselsdage og julefrokoster.
"Men for nogle år siden ansatte jeg Cecilie, og det er så dejligt at have en skattet medarbejder og en god samarbejdspartner.
Så jeg elsker mit job og min butik," slutter Lisser.