-
Alexander Wessel Rasmussen og Ida Karstoft afslører: Vi er kærester
-
Laurids og Sofie afslører deres fremtidsplaner
-
Sofie takker nej til reklamejobs efter "Bachelerette"
-
Anton fra “Bachelorette” jubler: Nu er vi kærester!
-
To timer efter hjemkomst: Laurids tvunget til at rejse ud af landet
-
Det tænkte Sofie under kysset med Oliver
-
Winnie Topp efter operation: Giver status på helbredet
-
Hvor sødt! Sådan har Laurids og Sofie foreviget minderne fra "Bachelorette"
-
Petra forklarer: Derfor bliver "Bachelor" fravalgt til fordel for "Bachelorette"
-
Carl-Emil havde særlig kvinde med på rød løber
-
Simon om kærligheden efter "Bachelorette": Jeg har lidt kørende
-
Se alle billederne: Så vild var "Bachelorette"-finalen
-
Adam afviser Reddit-rygter
-
Mie og Adam gik fra hinanden efter seks måneder: Derfor taler de ikke sammen i dag
-
Adam blev væk fra finalefesten: Nu forklarer han årsagen
-
Gravide Mille Funk stråler på rød løber: Starter mødregruppe med Jenna
-
Sofie Martinusen afslører sød historie bag nyt look
-
Lauritz fandt kærligheden i flyet på vej hjem fra "Bachelorette"
-
Adam udeblev fra "Bachelorette"-finale: Nu reagerer Mie
-
Mie og Adam blev kærester efter "Bachelorette": Sådan går det i dag
Rabarber-islagkage på sprød ingefærbund
Denne dessert er lavet på de smukke vinrabarber, som giver den særegne lyse pink farve. Isen er syrligsød og cremet, og smager skønt samme med den skarpe og sprøde ingefærbund.
Ingredienser
- Ingefærbund:
- 250 g ingefærsmåkager, alternativt digestivekiks + ½ tsk stødt ingefær
- 100 g smør, smeltet
- Iscreme:
- 500 g rabarber, frosne kan også bruges
- 100 g sukker
- 1 vaniljestang, skåret igennem på langs
- 1 usprøjtet citron, saften herfra
- 0,5 dl vand
- Iscreme:
- 4 dl piskefløde
- 1 ½ dl sødmælk
- 1 spsk vaniljekorn og –skal fra vaniljekværnen – eller korn fra to stænger vanilje
- 8 økologiske æggeblommer
- 175 g sukker
Sådan gør du:
- Bund:
- Knus ingefærsmåkagerne i en foodprocessor, og tilsæt det smeltede smør. Blend, indtil massen har konsistens som vådt sand. Tryk massen ned i en smurt springform, og bag bunden ved 180 grader i 12-15 minutter. Lad bunden køle helt af.
- Skyl rabarberne, og skær dem i stykker på ca 2-3 cm. Kom dem i en gryde over svag varme sammen med de øvrige ingredienser, og lad rabarberne simre med låg på, til de er akkurat møre – men ikke fuldstændig udkogte. Det tager ca 8-10 minutter. Tag kompotten af varmen, og stil den til side, imens du laver iscremen.
- Varm forsigtigt fløde, mælk og vanilje op til kogepunktet, tag gryden af varmen og lad flødeblandingen stå og trække i 15-20 minutter. Det intensiverer den skønne smag af vanilje i iscremen.
- Pisk æggeblommerne med sukkeret, til massen er lys og skummende. Varm flødeblandingen op igen, og hæld den i en tynd stråle over æggesnapsen. Hæld derefter cremen tilbage i gryden, skru svagt op for varmen og lad den forsigtigt tykne, mens du konstant rører. Det tager ca 6-7 minutter, og det betaler sig at være tålmodig – for hvis cremen koger, begynder blommerne at koagulere og klumpe. Lad cremen køle helt ned.
- Vend den helt afkølede kompot i flødecremen, hæld den over ingefærbunden og sæt formen i fryseren i mindst 6 timer.
PRØV OGSÅ: Brownie med hvid og mørk chokolade