Anne Marie Rindom

Foto: Privat Professionel sejler Anne-Marie Rindom om sundhed.

Anne-Marie Rindom: ”Livet er for kort til, at man skal sætte alt for mange regler op for sig selv”

Når professionel sejler Anne-Marie Rindom træner, behøver det ikke at være lig med ømme og trætte muskler. Selvfølgelig gør hun meget for at holde sig topklar til elitesejlads, men nogle dage kan en gåtur i skoven også være nok.

Hvornår føler du dig mest sund?

"Jeg føler mig mest sund, når jeg står tidligt op om morgenen. Så kan jeg lave noget aktivt inden morgenmaden, og det er virkelig rart. Det behøver ikke at være hård sport, for det handler lige så meget om at få noget bevægelse i kroppen. Det er det bedste, man kan gøre, hvis man vil have det godt resten af dagen."

Hvordan holder du dig i form?

"Jeg holder mig i form på den måde, at jeg har et program, som jeg træner efter – og det motiverer mig rigtig meget. For på den måde ved jeg, hvad jeg skal lave hver dag, og så får jeg også gjort det. Nogle dage kan det bare være en gåtur i skoven, som der skal til, for at jeg føler mig aktiv. Jeg synes egentlig, at sundhed handler om, hvad man føler i sin egen krop.

Det er ikke så meget det der med, at man bare SKAL lave hård træning og blive helt smadret i kroppen efter at have været i gym. Det, tror jeg egentlig, at der er mange, der tænker om elitesport. Men jeg tror, at som man kommer op i årene, kan man fokusere mere på kvalitet og ikke så meget på kvantitet. Man behøver ikke at være helt smadret for, at det har været en god træning."

LÆS OGSÅ: Sarah Grünewald: "Jeg trives ikke med, når noget er forbudt"

Har dit forhold til sundhed ændret sig med tiden?

"Ja, det synes jeg, at det har. Når man snakker om sundhed, er det tit det her med, at man tænker, at man skal undlade noget bestemt mad. Ellers føler man sig ikke sund. Men for mig skal der være en balance – og det er noget, som har ændret sig for mig. Det er jo nok også, fordi jeg har dyrket elitesport i så mange år efterhånden. Så der er ligesom nødt til at være en balance i tingene for, at man kan holde det ud, men også fordi man skal have det godt hele tiden. Livet er for kort til, at man skal sætte alt for mange regler op for sig selv."

Hvilken vane vil du helst ændre?

"Jeg kan komme på mange ting, som jeg gerne vil optimere. Men jeg tror, at den vane, som jeg helst vil ændre, er at begynde at gå tidligere i seng. For søvn er også en måde at restituere på. Samtidig synes jeg jo, at det er kanon at stå tidligt op, men det kræver også, at jeg går tidligere i seng, haha ..."

LÆS OGSÅ: Rebecca Laudrup: "Med den mentalitet har jeg smidt fem kilo"

Hvad har du altid i dit køleskab?

"Jeg har altid mandelmælk. Det er både godt til kaffen, men også til sådan nogle overnightoats. Det fungerer godt til morgenmad."

Anne-Marie Rindom, 30 år

Professionel sejler. Har vundet VM- og EM-guld i Europajolle, samt VM- og OL-guld i Laser Radial. Bor i Aarhus og er i et forhold.

Sund med Jan & Tor

En god mavefornemmelse 

”Tarme med charme”, ”Tarme i topform”, ”Toptrimmede tarme”. Maven er i dén grad i rampelyset i både bøger og forskning, og vi er også selv blevet opmærksomme på de mange sundhedsmæssige fordele, der er ved at have en sund og god tarmflora. Her er nogle af de ting, vi gør for at holde fordøjelsen sund.

Fyld op med sunde bakterier 
Jans mormors søster Aase, der har passeret de 90 år, har – siden hun fyldte 50 – hver aften drukket ½ glas fra en stor krukke med en svamp i sukkervand. Og selvom det måske lyder tosset, så viser nyere forskning, at de sunde bakterier har gavnlig effekt og bl.a. kan forebygge sygdomme som bl.a. Alzheimers. Selv tilfører vi hver dag kroppen mælkesyrebakterier fra kosttilskud eller syrnede mælkeprodukter, ligesom vi jævnligt drikker kombucha-drikke, som kan købes i mange supermarkeder – og som i øvrigt minder meget om moster Aases magiske hjemmebryg.

Få fibre fra naturens skatkammer 
Noget af det, der især udfordrer vores sundhedstilstand i tarmene, er forarbejdet mad samt drikke som alkohol, juice og sodavand. Og nogle forskere taler også om, at hvidt brød og gluten nærmest kan skabe en klistret hinde på indersiden af vores tarme og dermed gøre, at vi ikke kan optage alle de gode nærende ting, vi også spiser. Sundhedsstyrelsen anbefaler 600 gram frugt og grønt om dagen, og det er et råd, vi følger hver dag, så ved hvert måltid er der altid frisk frugt eller farverige dampede grøntsager på tallerkenen. Udover at indeholde masser af gode, naturlige vitaminer og mineraler så er de også rige på kostfibre, som er med til at motionere tarmen og holde den i form.

Spis moderat og mærk din sult 
For nogle år siden besøgte vi et holistisk wellnesshotel i Thailand, hvor vi i syv dage prøvede en ekstrem udrensning, som i alt sin enkelthed gik ud på at undgå fast føde. Vi fik vores næring i meget små doser og kun i form af flydende supper, kokosvand eller lidt juice med fibre. Derudover praktiserede vi blid yoga og fik massage hver dag. Udrensningen resulterede i en hel del – ahem – toiletbesøg. Men det gjorde os også opmærksomme på, at vores tarmsystem faktisk altid er på lidt overarbejde. Så et af vores bedste selverfarede råd til en sundere tarmflora er at spise moderat, give dit tarmsystem en pause, enten dagligt eller i løbet af ugen igennem faste, og så huske, at det faktisk er helt okay at føle sult indimellem.

Om Jan & Tor
Jan Svensson, 45, og Tor Andersen, 46, har beskæftiget sig med sundhed i mere end 20 år. De driver træningsstudiekæden Power House, afholder bootcamps og retreats og er en del af trænerteamet på ALT for damernes Wellness Camp på Club La Santa. De danner også par privat. Se mere på Pwh.dk

Se, hvad vi ellers skriver om: Interview og Træning