Kristian Hindø-Lings
Foto: Privat 25-årige Kristian Hindø-Lings vil lære at løbe. Mon det lykkedes?

Den bedste løbe app til nybegyndere

Kan en app få mig til at elske løb?

Det er bevist op til flere gange, at løb både er sundt for kroppen og din mentale tilstand. Men at elske løb kan være svært som nybegynder. 25-årige Kristian Hindø-Lings undersøger, om en app er vejen frem.

Det er en helt almindelig fredag morgen i maj, og jeg har netop afsluttet mit otte ugers løbeprogram. Mig, der ellers hadede at løbe, har gennemført otte uger med tre gange løb på mere eller mindre fem kilometer i en variation af løb og gang. Hvordan er jeg kommet hertil, og er jeg blevet vild med at løbe?

LÆS OGSÅ: Henrik Duer: Dét skal du spise før dit løb

Jeg hedder Kristian Hindø-Lings og er på ingen måde det, man vil kalde fanatisk. Jo, jeg er fanatisk omkring min garderobe, mit skrivebord og mit daglige indtag af Pepsi Max, som helst skal runde de seks daglige dåser – men træning, det er noget, jeg lader andre om. Sådan troede jeg i hvert fald, jeg havde det.

Siden oktober 2014, hvor jeg flyttede mit jyske legeme til Danmarks hovedstad og påbegyndte min karriere som skrivende modeentusiast, havde træning ikke været noget, jeg fokuserede på. Da jeg boede i Aarhus, gik jeg ellers på verdens bedste zumbahold i Fitness World – ja, et hold så godt, at jeg fanatisk mødte op til alle de fem ugentlige sessioner, de to trænere, Anders og Kris, afholdte. Men med flytningen røg denne mulighed, og jeg har ikke kunnet finde noget, der gjorde det samme for mig.

Selvom jeg forlod Aarhus og startede på en frisk var der noget, som fulgte med mig. Et næsten konstant fokus på, hvordan jeg gerne ville have min krop så ud. Et fokus, som min omgangskreds var gode til at skyde til hjørne, men som alligevel hang ved og førte til alt fra Bikram Yoga til Les Mills-dansehold. Tiltag, der til gengæld aldrig rigtig bed fast.

Søndag den 10. marts bliver en skæbnesvanger aften for mit forhold til fænomenet ”at være en løber”. Opløbet til denne ”store begivenhed” er som hvilken som helst anden søndag. Jeg ligger i min seng. Jeg har lige spist en kebab. Jeg overvejer, om jeg skal kværne den halve liter is, der står i fryseren. Men jeg ved jo også, at den plan ikke matcher, at jeg egentligt gerne vil have et bedre forhold til min krop. Og midt i det søndagsdilemma kommer jeg i tanke om en app, jeg brugte sporadisk igennem mine teenageår: ”5K runner”.

Hvorfor løb tænker du måske? Og ja, det tænker jeg også selv. Måske er det kombinationen af, hvor nemt det er at få gjort, hvor lidt det kræver af udstyr og tid, og at du kan løbe dig en tur, hvor end i verden du er. At jeg samtidig er begyndt at købe løbetøj til hverdagsbrug, og generelt er ret optaget af, hvor godt et par løbebukser passer ind i sæsonens store vandre-trend hjælper måske også lidt på vej? Hvem ved...

Hvad kan app’en 5K runner?

”Denne app har over 4,2 millioner succeshistorier fra mennesker, der kom i form og begyndte at leve sundere – og du kan også gøre det. Kun 30 minutter tre gange om ugen i otte uger, og du vil kunne løbe fem kilometer. Gør dig klar til at starte dit nye sunde liv,” skriver producenten om, hvad app’en kan gøre for dig.

Det er altså en hjælpende lille stemme, du løber med i ørene, som fortæller dig, hvornår du skal løbe, hvornår du skal gå og tracker, hvor langt du er kommet. Tre gange 30 minutters løb pr. uge lyder lidt voldsomt, men jeg beslutter mig for, at påbegyndelsen af dette projekt skal være det sidste, jeg gør som 24-årig.

Sæt i gang!

Klokken er 07:00 mandag morgen, og jeg skal i gang med min første løbetur med 5K Runner. Jeg har lavet en playliste på Spotify, som indeholder alt, hvad jeg elsker, opladt mine JBL Free-høretelefoner og forberedt en rute uden lyskryds, så jeg kan få en god tur uden afbrydelser. Lidt erfaring har jeg da fra de mange forsøg, jeg har været igennem i jagten på at blive en del af den løbeelskende klub.

Den første tur starter som alle andre ture i programmet med en fem minutters opvarmning, hvorefter dag 1 byder på seks gange et minuts løb og halvanden minuts gang med en afkølingsgåtur på fem minutter til sidst også. Jeg løber på Bispebjerg Kirkegård, hvor både terræn, omgivelser og vejens stigning og fald varieres løbende, så jeg ikke når at kede mig på turen, og selvom det er hårdt, får jeg en succesoplevelse.

Hvis du er en garvet løber og løber lange, ugentlige ture, er det måske ikke mærkatet ”succes”, som du vil sætte på min tur, men for en utrænet og nybegynder, som 195 høje og 107 kilo tunge mig, er det netop, hvad det er. Jeg gennemfører og glæder mig allerede til, at jeg skal ud igen onsdag morgen. Og alene glæden derfra og det, at jeg ser frem til at komme ud på en ny og længere rute, giver mig blod på tanden. Måske ender jeg med at elske at løbe de ture? Jeg ville jo aldrig blive en løber. Eller ville jeg?

Sådan fortsætter forløbet i de første to-tre ugers tid, og derfra begynder min kondition at blive udfordret.

Her er spillelisten, Kristian Hindø-Lings bruger, når han skal løbe. Den rummer alt fra CeCe Peniston til Barcode Brothers og har et virvar af tempi.

Kom nu, Kristian! Du kan godt!

Uge 5 dag 3 er første gang, jeg skal løbe med kun en enkelt pause. Det er den 12. april 2019 og udover at jeg kan mærke en stærk forbedring, kan jeg også mærke min iver for at løbe hurtigere og længere. Her er app’en også en fordel for én som mig, der bare vil være hurtigere og vildere. Jeg må kun løbe, når app’en fortæller mig det, og det gør også, at jeg har nemmere ved at give mig det sidste. For jeg ved, at der kommer en pause, hvor jeg skal gå i stedet for at løbe.

Ruten er udvidet til Utterslev Mose, og jeg begynder ligeså stille at kunne huske, hvornår jeg når visse punkter. Den hjælpende stemme, som er indbygget i app’en, opmuntrer mig nemlig, når jeg er halvvejs. Det er fedt, men den fantastiske følelse af at glæde sig til at træne er dalende og det er ved at blive rutine for mig.

Selvom det netop var målet, at det skulle blive en rutine, er det som om, at des længere jeg når mod målet, des mere har jeg brug for et nyt. Jeg finder en motivation i at nå længere, hurtigere og at være mere opmærksom på min løbeteknik, og heri finder jeg en grund til at komme afsted.

Hvad så nu?

1. maj bliver dagen, hvor jeg ikke bare udlever en drøm om at være typen, som løber i Central Park, New York, men også bliver en del af løbeentusiasternes klub. Her løber jeg nemlig 35 minutter uafbrudt, og når min første 5,5 kilometer, som betyder, at jeg er nået i mål med app’en. Det sker til tonerne af Alice DJ’s Big Brother-hit ”Better Off Alone” i silende regn, som nok er irriterende, men også sætter ekstra skub i de trætte fødder.

De første mange uger efter mit opnåede mål fortsætter jeg med at løbe tre gange om ugen med 5K Runner i ørerne. Jeg er ikke startet forfra i programmet, men sætter den til at hjælpe mig igennem uge 8 dag 2, som er 30 minutters uafbrudt løb. Her fortæller den mig, når jeg har løbet 10 minutter, 15 minutter, og når jeg har fire minutter tilbage.

Det giver mig nogle pejlemærker alt efter, om jeg løber for hurtigt eller langsommere end sædvanligt. Og sjældent har jeg været så stolt over min krop, som da jeg for nyligt slog min personlige rekord og løb 6 kilometer på 29:50.

Konklusionen er derfor, at det helt sikkert motiverer med et mål, og at en app som 5K Runner er en virkelig god måde at komme i gang som løber med. Den er pædagogisk, nem at navigere i, og for 89 kr. for den fulde udgave får du både en tracker, en hjælpende ”hånd” og motivation.

I dag elsker jeg – for det meste – at løbe og forsøger at komme afsted de sædvanlige tre gange om ugen. Jeg har nemlig opdaget at lige så hurtigt, du har lært at løbe, kræver det vedligeholdelse – og det er med til at holde mig motiveret. For hver gang jeg ikke overholder min rutine med de ugentlige antal løb, er der afregning ved kasse 1, og turen bliver hård igen.

Se, hvad vi ellers skriver om: Løb, Løbetræning for begyndere, Træning, Kroppen og Kropsidealer