Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

test hvor stresset er du
Foto: Michael Jepsen

test hvor stresset er du

3 kvinder tester: Hvor stresset er du egentlig?

Selv om du lever sundt, kan din krop være mere stresset, end du tror. Se, hvad der overraskede Lotte, Mette og Laila, da de lod sig teste - og få ekspertens bedste tips til mere overskud og balance.

Jeg er overrasket over min form

Lotte Bai, 33 år, burde egentlig være stresset med det dagsprogram, hun har. Men sundhedstesten viser, at hun er ekstrem god til at restituere – og det giver kæmpe bonus på hendes sundhed.

Navn: Lotte Bai
Alder: 33 år.
Hvilepuls: 34.
Job: Politibetjent og hjælper desuden i sin kærestes webbutik, triudstyr.dk
Privat: Bor sammen med sin kæreste Jesper.
Træner: 8-10 timer om ugen, heraf 6-7 gange styrketræning og 3-4 gange løb eller spinning. Gennemførte 1/2 Ironman Århus og Ironman Copenhagen i 2014.
Arbejdstid: 40 timer i gennemsnit. Skiftende arbejdstider, så det nogle uger er meget mindre og andre meget mere.
Hverdagsmotion: Cykler dagligt til og fra arbejde, til træning og til ærinder i byen. I alt 35-40 km om ugen. Desuden lange gåture med hunden.
Dagligt kalorieforbrug: 1.871.
Kalorieforbrug under træning: 598.
Nattesøvn: 6-8 timer afhængigt af arbejdstider.
Alkoholforbrug: Et par genstande om ugen.
Stress: Føler mig indimellem stresset på eftermiddagsvagterne, når der er meget travlt. I gennemsnit en gang ugentligt.
Slapper af med: At gå tur med hunden, træne, se tv og være sammen med kæreste og veninder.



Læge Anne-Lene Schwartz om Lotte
Lotte burde teoretisk set være temmelig stresset. Hun har skiftende arbejdstider og et job, der kræver, at hun holder hovedet koldt, når alt ramler. Og samtidig træner hun hårdt og meget. Begge dele kan visse virke stressende på mange af os – både fysisk og mentalt.
Men Lotte har et ekstremt sundt autoimmunt nervesystem og er i helt vanvittig god form. Det bemærkelsesværdige ved Lotte er, at hun er ekstremt effektiv i alt, hvad hun gør. Når hun træner, får hun maksimalt udbytte, og når hun sover og slapper af, restituerer hun helt optimalt. Faktisk er Lottes en af de bedste målinger på søvn, jeg nogensinde har set. Hun får 90-100 procent ren restitution. Det er ren ønsketænkning for de fleste.
Lottes nervesystem er meget elastisk og sundt. Hun restituerer flere gange i løbet af dagen og i arbejdstiden og har en fantastisk søvnkvalitet. Det er derfor, hun kan yde og præstere så godt, som hun gør. Selv de to glas vin, hun drak en af dagene, påvirker hende, som det ellers gør hos de fleste.
Lotte fortæller, at de træningspas, hun lavede under testen, ikke var så intensive. Ikke desto mindre præsterer hun højeffektiv kvalitetstræning, som samtidig ikke er helt deroppe, hvor hun nedbryder kroppen. Det er på alle måder opbyggende, sundhedsfremmende og fornuftigt.
Alt i alt kan man sige, at Lotte gør alting rigtigt. Hun spiser fornuftigt, bruger ikke mange stimulanser, går tur med hunden uanset vejr, får lys og luft, har gode, regelmæssige sengetider, tager pauser i løbet af dagen og har balance i alting.

Bedste råd til Lotte
Fortsæt med det, du gør. Vær opmærksom på, hvis der sker ændringer i dine rutiner, hvis du får nyt job, eller store ting ændrer sig i dit privatliv. Bliv ved med at passe godt på din restitution og sørge for pauser i løbet af dagen.

Lottes reaktion
Det var fantastisk at høre, at jeg tilsyneladende er i så god form. Jeg vidste ikke, at min træning var så effektiv. Men når jeg tænker over det, kan jeg godt se, at jeg kan nøjes med mindre træning end andre og nå de samme resultater. Det betyder, at jeg ikke behøver være så bange for at overtræne og måske godt kan give den lidt mere gas.
Jeg vidste heller ikke, at min søvn var så god. Jeg syntes endda, jeg sov lidt dårligt på testnætterne, så det er også virkelig rart at høre.
Til gengæld var jeg ret overrasket over mit kalorieforbrug. Det var en øjenåbner. Jeg troede, det var meget højere – så det vil jeg da tænke over, når jeg tror, at jeg bare kan spise, hvad jeg vil. Jeg er så madglad!
Det med at slappe af i løbet af dagen er ikke noget, jeg tænker over eller planlægger. Men jeg er generelt ret god til at få ting fra hånden, og så bliver der jo tid til det.Min krop har brug for ro

Mette Helm-Petersen, 40 år, elsker at have travlt og have tusinde bolde i luften. Men tallene viser, hendes krop i den grad trænger til ro, hvis hun skal undgå at få stress.

Navn: Mette Helm-Petersen.
Alder: 40 år.
Hvilepuls: 42.
Job: PR- og marketingchef.
Privat: Bor med sin mand, datter og bonusdatter.
Træner: Ca. to timer om ugen. 3 gange crossfitinspireret styrketræning i 30 minutter og en 1 løbetur på 5 kilometer.
Arbejdstid: + 40 timer.
Hverdagsmotion: Mindre gåture med hunden.
Dagligt kalorieforbrug: 1.662.
Kalorieforbrug under træning: 203.
Nattesøvn: 7 timer.
Alkoholforbrug: Et par genstande om ugen, mere når der er fest.
Stress: Føler mig meget sjældent stresset.
Slapper af med: At ligge på sofaen og se noget virkelig dårligt tv.



Læge Anne-Lene Schwartz om Mette
Det, der springer i øjnene ved Mette, er, at hun generelt restituerer for lidt og for dårligt. I løbet af dagen har hun stort set ingen perioder, hvor hun kommer ned i gear og restituerer. Og om natten, går der over en time, fra hun er faldet i søvn, til restitutionen begynder. Hendes søvn er afbrudt flere gange alle nætter, og desuden er kvaliteten af hendes søvnrestitution ikke så god. Hendes søvnmængde på syv timer er sådan set fin nok, men hun får ikke nok ud af den. Mette løber og styrketræner, men ikke med ret høj effekt. Det er i bedste fald nok til at vedligeholde hendes form.
Mette føler sig ikke selv stresset, og i klinisk forstand er hun det heller ikke endnu. Men hun er der, hvor hun skal til at stoppe op og gøre nogle ting anderledes, hvis hun ikke skal blive stresset.
Der er ikke noget galt med løbe og dyrke styrketræning, hvis man restituerer godt. Men for en som Mette med skrøbelig restitution vil det i stedet få hende til at producere mere stresshormon – og i øvrigt lagre fedt. Yoga og meditation vil være fantastisk for hende. Og så kan hun med tiden begynde at genoptage den styrketræning, hun er så glad for.

Bedste råd til Mette
Du er et ret spændende sted, hvor du kan vælge at fortsætte med 120 i timen – men det vil jeg virkelig ikke anbefale, for så risikerer du at få reel stress, og det er meget lettere at forebygge end at helbrede.
Det vil være godt for dig at begynde at tage pauser i løbet af dagen, hvilket du slet ikke gør lige nu. Mit råd til dig er at undgå stimulanser som kaffe, sort te, sukker og hvidt brød – og at geare ned, inden du får alvorlige stresssymptomer.

Mettes reaktion
Det har været meget interessant. Jeg blæser altid rundt og sidder aldrig stille. Jeg elsker at have tusinde bolde i luften og føler mig ikke stresset. Men jeg kan godt se på graferne, at jeg slet ikke har nogen grønne zoner i løbet af dagen. Og man er jo dum, hvis man ikke tager sådan noget til sig og ændrer nogle ting. Min mand er allerede begyndt at bede mig sætte mig ind på sofaen og slappe af. Og så gør jeg det.
Jeg kan godt se, at det er vigtigt, at kroppen får ro, så jeg ikke opbygger stress. Det tager jeg virkelig til mig. Jeg kan dog ikke se mig selv lave yoga. Det har jeg slet ikke tålmodighed til. Men pauserne i løbet af dagen vil jeg blive bedre til. Og så skal telefonen ud af soveværelset, så den ikke er det sidste, jeg kigger på, før jeg sover. Det kunne være rigtig sjovt at blive testet igen om et par måneder og se forskellen.Nu vil jeg have styr på min søvn

Laila Brix, 41 år, troede egentlig, at hun sov udmærket. Men målingerne viser, at hyggevinen om aftenen faktisk ødelægger hendes nattesøvn og stresser kroppen.

Navn: Laila Brix.
Alder: 41 år.
Hvilepuls: 51.
Job: Anæstesisygeplejerske.
Privat: Bor med sin mand og to teenagedøtre.
Træner: 1-2 gange om ugen. Udendørs powertræning og af og til lidt løb eller mountainbike.
Arbejdstid: 37 timer.
Hverdagsmotion: En smule gang på arbejde.
Dagligt kalorieforbrug: 1.917.
Kalorieforbrug under træning: 197.
Nattesøvn: 7,5 timer.
Alkoholforbrug: 4-5 genstande om ugen.
Stress: Føler mig sjældent stresset.
Slapper af med: En god film på sofaen.



Læge Anne-Lene Schwartz om Laila
Laila er rigtig god til at restituere i løbet af dagen – selv mens hun er på arbejde. Det er faktisk ret utroligt og virkelig godt for hende. Det er faktisk der, hun høster flest point. Den første aften drikker hun rødvin til maden ved 19-tiden, og det påvirker hende rigtig meget. Hun går i seng klokken 23.30, men har ingen restitution før klokken 3, og derefter er hendes restitution af ret dårlig kvalitet. Hvis hun havde drukket senere på aftenen, havde det været meget værre. Så hun er tydeligvis meget følsom overfor alkohol.
Laila sover længe nok om natten og restituerer 40-60 procent af tiden med moderat kvalitet. Hun har en del huller i nattesøvnen, hvor hun er oppe. Det vil være virkelig godt for hende at få styr på.
Laila havde et træningspas under testen. Niveauet var så lavt, at det højst vedligeholder, men ikke opbygger. Hun forbrændte 197 kalorier, hvilket ikke er nok til at opnå en egentlig effekt. Når hendes daglige restitution er så fin, kan hun sagtens tåle at gå meget mere til den. Det ville især være fint med noget muskelopbyggende træning.

Bedste råd til Laila
Du er meget følsom overfor alkohol, så tænk over, hvor tit du drikker alkohol, og hvornår du gør det. Vin om aftenen kan virkelig spolere nattesøvnen og påvirke dig næste dag. Du vågner mange gange om natten, bl.a. på grund af uro i benene. Det kan du afhjælpe ved at tage et tilskud af magnesium før sengetid.
Du kan sagtens tåle at træne hårdere. Fire gange tung styrketræning om ugen vil være optimalt for dig.

Lailas reaktion
Jeg er virkelig overrasket over, hvor meget et par glas rødvin påvirker min nattesøvn. Jeg troede, jeg blev rolig og afslappet af det, for sådan føles det, når jeg drikker det. Men det var helt modsat, og det var virkelig en øjenåbner.
Jeg var træt den dag, jeg var til træning, så jeg ved godt, at jeg ikke rigtig gav mig. Normalt er det altså bedre.
Jeg har problemer med uro i benene om natten. Så står jeg op, går lidt rundt og føler egentlig selv, at jeg omgående falder i søvn igen, når jeg lægger mig. Men graferne viser, at der går op til en time hver gang, og det er jo ikke så godt. Så det vil jeg virkelig gøre noget ved. Jeg vil begynde at tage tilskud af magnesium og måske zink, så jeg kan få en mere sammenhængende søvn. Jeg planlægger ikke pauser i løbet af dagen, men det er jeg åbenbart god til. Det er rart at vide. Søvnen er det, jeg først og fremmest skal gøre noget ved. Og så vil jeg tænke over, hvornår jeg drikker alkohol.Sådan testede vi de 3 kvinder

De tre kvinder i testen har fået lavet en nøjagtig måling af deres stress- og sundhedstilstand med den nye metode First Beat Lifestyle Assesment, som er en tredøgnsmonitorering af din hjertefrekvens og hjerterytme. Målingen giver et nøjagtigt billede af tilstanden i dit autonome nervesystem. Den viser, hvornår på døgnet du forbruger af dine ressourcer, og hvor godt du restituerer under søvn. Målingen giver også en nøjagtig vurdering af kvaliteten af din træning. Træner du længe og intenst nok til at forbedre din form – eller spilder du din tid i træningscenteret?

First Beat-målingen viser desuden nøjagtig, hvor mange kalorier du forbruger de enkelte dage og under din træning. Det gør også målingen til et effektivt redskab til vægttab, fordi mange overvurderer, hvor mange kalorier de omsætter på en dag.
Målingen er udført af læge Anne-Lene Schwartz, som bruger First Beat Lifestyle Assesment som indledning til behandling af patienter i stressbehandling samt til sportsfolk og andre, der gerne vil præstere godt. For god præstation kræver effektiv restitution. Faktisk er restitution nøglen til fysisk og mental topform, siger Anne-Lene Schwartz, som understreger nødvendigheden af hvile og pauser, hvor kroppen og hjernen kommer ned i gear: „Stress er ikke svaghed – det er en forgiftningstilstand, som kan måles.”

Føler du dig stresset? Så styr uden om …
• Alkohol ødelægger restitution. Det kan opleves, som om du slapper af med et glas vin, men i virkeligheden kan et enkelt glas ødelægge din nattesøvn, uden du opdager det.
• Løb, spinning og andre high action-sportsgrene stimulerer produktionen af stresshormon og er direkte gift for en stresset organisme.
• Kunstigt induceret søvn gavner ikke et stresset menneske, tværtimod er sovepiller m.m. direkte skadeligt for hjernen.
• Ubehandlet stress vil næsten altid udvikle sig til angst eller depression.
• Antidepressiva har ingen dokumenteret virkning på stress, tværtimod.

12 ting, der giver dig bedre restitution og forebygger stress
* D-vitamin
* Meditation
* Yoga
* Faste søvnrutiner
* Undgå alkohol
* Magnesium
* Mindst 30 minutters dagslys og frisk luft hver dag
* Undgå stimulanser (kaffe, sort te, sukker)
* Sund, varieret kost
* Minimer raffinerede kulhydrater
* Masser af grønsager
* Sov mørkt

Eksperten

Anne-Lene Schwartz er læge og har mere end 10 års erfaring fra både den akutte medicin samt i neurologi og psykiatri. Hun er direktør og drivkraft i StressCare Institute, som arbejder med helhedsorienteret behandling af stress. www.stress-care.dk
Se, hvad vi ellers skriver om: Sund livsstil og Stress