Trist? Snup en af hjernens lykkepiller

Foto: Getty Snup en af hjernens egne lykkepiller.

Trist? Snup en af hjernens lykkepiller

Det er ikke kun dagene, der bliver mørkere. Humøret falder typisk også et par grader, når det er gråt og vådt udenfor. Så hvis du indimellem føler dig lidt mellemfornøjet, så find nøglen frem til dit indre medicinskab og snup en af hjernens egne lykkepiller.

1. Serotonin

Er et signalstof, der produceres i hjernestammen og strømmer rundt i centralnervesystemet, når du føler dig værdsat og speciel.
Sådan påvirker det dig: Serotonin har stor betydning for dit humør, døgnrytme, søvn og sexlyst. Det har stor indflydelse på dine følelser og faktisk har mennesker, der producerer for lidt serotonin, stor risiko for stress og depression.
Sådan booster du det: Særligt sollys kan sætte gang i produktionen af serotonin. Men også glade minder, succesoplevelser og lykkelige begivenheder kan sætte serotoninproduktionen i vejret.

2. Dopamin

Signalstoffet dopamin produceres i hjernestammen og udskilles i hjernen, når du belønner dig selv og er med til at styre kommunikationen i centralnervesystemet.
Sådan påvirker det dig: Dopamin er med til at motivere dig til at forfølge dine mål, ønsker og behov. Din selvtilfredshed udløser dopamin, så når du fx har succes eller når dit mål, bliver du belønnet med en lykkefølelse.
Sådan booster du det: Har du brug for et skud dopamin, skal du huske at forkæle og belønne dig selv. Tag en kaffepause, lyt til god musik, grin eller forkæl dig selv med et stykke chokolade. Den ro og tilfredshed, du føler i kroppen skyldes dopamin.

Læs også: Neat: 10 små bevægelser, der sender din forbrænding i vejret

3. Oxytocin

Kærlighedshormonet, krammehormonet, ammehormonet. Oxytocin dannes i hypothalamus i hjernen, og egentlig er naturens mening med hormonet at sikre artens overlevelse.
Sådan påvirker det dig: Hormonet gør dig i stand til at skabe intime og venskabelige relationer og fungerer som en slags social ”lim”, der bringe dig tæt på fx din partner eller barn. Oxytocin øger følelsen af tillid og velvære og dæmper angst. Desuden sænker det blodtrykket, pulsen og mængden af stresshormoner i kroppen og giver en god nattesøvn.
Sådan booster du hormonet: Oxytocin udskilles i kroppen bl.a. ved orgasme eller nærhed, fx når du kysser, krammer, nusser – og ammer. Du kan også få oxytocinet til at flyde mere frit ved at tænke positivt, omgive dig med glade og positive mennesker eller ved at dyrke yoga.

4. Endorfin

Dette hormon dannes i hypofysen og rygmarven og udskilles, når du føler smerte eller presser dig selv ekstra hårdt fx ved løb, hård træning eller arbejde.
Sådan påvirker det dig: Man kan sige, at endorfin er kroppens eget morfin, der bl.a. virker smertestillende og giver en følelse af lyst og energi. Hormonet booster også dit humør og positiv tænkning.
Sådan booster du det: Du kan bl.a. påvirke udskillelsen af endorfin ved at presse dig fysisk ved fx en løbetur eller anden hård fysisk aktivitet. Særligt udendørs motion fremmer produktionen. Sex, forelskelse og latter virker også effektivt. Faktisk vil selv et konstrueret og kunstigt grin have samme effekt på endorfinproduktionen som ægte latter.

Husk fedtet

Fedt, vel og mærke af den sunde slags, er vigtigt for kroppen og især hjernen, men de er også en del af en humørgivende kost. Forskerne har bl.a. fundet sammenhænge mellem depression og fedtstofmangel. Sørg derfor for at spise umættede fedtsyrer, fx olivenolie, rapsolie, nødder, avocado og fede fisk som en del af din daglige kost.

Mad der gør glad

Foruden sollys, frisk luft, motion og et kram, så er din kost også noget af det, som påvirker humøret positivt. Visse fødevarer indeholder nemlig stoffer, bl.a. tryptophan og omega fedtsyrer, der gavner hjernen og øger produktionen at de såkaldte lykke- eller feel good hormoner, herunder serotonin.

Det skal du spise:
Mælkeprodukter
Æg (især æggeblommen)
Kylling
Kalkun
Bananer
Stærke krydderier, fx. chili, ingefær, cayennepeber, peberrod og wasabi Nødder og forskellige former for frø og kerner, fx sesam og hørfrø
Chokolade – jo højere kakaoprocent, jo bedre
Rejer og skaldyr
Fede fisk som laks, makrel, tun og sardiner


Det skal du holde igen med:
Hvidt brød
Slik, kager og søde sager
Hvid pasta
Hvide ris
Sukker

Se, hvad vi ellers skriver om: Kost og Hjernen