Yoga som smertestiller: Kan en tur på måtten erstatte medicin?
Foto: Sara Skytte Ud med piller - ind med yoga!

Yoga som smertestiller: Kan en tur på måtten erstatte medicin?

Der findes sygdomme, hvor det kan være nødvendigt at bruge medicin, og for Sofie og Michelle var smertestillende piller en del af hverdagen i mange år. Lige indtil de erstattede dem med yoga.

Det var en februardag i 2018. Sofie Juul Christensen var hos kiropraktoren. Hun havde den seneste tid været generet af en skærende smerte ved bagsiden af højre skulderblad. Hun tænkte, at noget sad i klemme. Det måtte kiropraktoren kunne fikse. Så nemt gik det dog ikke. Et røntgenbillede viste, at Sofies nakkehvirvler havde rykket sig så langt tilbage, at hendes nakkesvaj var væk. Smerten opstod, fordi hvirvlerne klemte på den nerve, der gik ned til skulderbladet. "Det er vildt, at du har gået rundt med det her. Desværre tror jeg ikke, jeg kan hjælpe dig“, sagde kiropraktoren.

"Jeg var så chokeret, at jeg begyndte at græde. Betød det, at jeg skulle leve med smerterne resten af mit liv", siger 40-årige Sofie. For 14 år siden pådrog hun sig et piskesmæld, da en bil, hvor hun var passager, blev ramt af en anden bil bagfra. Det gav hende så voldsomme skulderspændinger og hovedpiner, at hun fik et stort forbrug af smertestillende medicin. Det vænnede Sofie sig til. Livet gik videre, hun var mor til en søn, arbejdede som folkeskolelærer og var derudover fitnessinstruktør, dansede latindanse og blev også så interesseret i yoga, at hun uddannede sig til yogalærer.

"Mit frirum og min livsglæde var at bruge kroppen", siger hun. Men glæden i Sofies liv blev virkelig sat på pause i februar 2018, hvor hun fik så ondt, at hun ikke kunne bruge kroppen.

"Jeg havde så stærke smerter, at jeg næsten ikke sov, jeg kunne ikke have et intimt liv og havde ikke overskud til at være social. Allerværst var angsten for, at det aldrig ville stoppe", siger Sofie. Foruden kiropraktoren prøvede hun fysioterapi, zoneterapi, akupunktur …

Hun forsøgte den ene type behandling efter den anden. Behandlerne var enige om, at skaden var en følge af piskesmældet, som hun havde gået med så længe. Men ingen kunne hjælpe, og i oktober endte hun på en smerteklinik og så sit liv fyldt med smertestillende og muskelafslappende medicin – som ovenikøbet gav hende fordøjelsesproblemer.

Læs også: Yin yoga: 11 øvelser, der smidiggør kroppen

Det må prøves

Uden at kunne bruge kroppen kunne Sofie heller ikke dyrke yoga. Når yogaen alligevel blev hendes vej ud af ikke bare den stikkende smerte i ryggen, men også den hovedpine, hun havde lidt af i 14 år, skyldes det et ophold på et ayurvedisk hospital i Indien. Sofie forklarer, at yoga er en del af den ayurvediske sundhedsvidenskab, der foruden fysiske øvelser også siger noget om, hvordan man skal leve for at få et sundt liv.

"Nu prøver jeg at tage til Indien, besluttede jeg. Jeg havde alligevel brugt så mange penge på behandlinger og medicin, sågar en ny seng havde jeg købt. Jeg var desperat – og ikke speciel positiv, da jeg rejste. I virkeligheden gjorde jeg det mest for at kunne sige, jeg havde forsøgt", siger Sofie. Hun beskriver, hvordan hun på det ayurvediske hospital bl.a. blev duppet med olier, der var kogt med urtemedicin. Hun lavede yogiske åndedrætsøvelser, der beroliger sindet, ligesom hun fik et program med fysiske yogaøvelser.

"Men jeg kunne slet ikke lave fysiske øvelser pga. smerter. Flere gange brød jeg fuldstændig sammen og tænkte, at jeg var for ilde tilredt, til at de kunne hjælpe mig. Men så begyndte det at lette, mine negative tanker forsvandt, og smerterne blev dæmpet", siger Sofie. Hun har nu en halv times yoga program, hun laver derhjemme hver morgen. Dem supplerer hun med åndedrætsøvelser. Hun bruger såkaldte syngeskåle, som giver beroligende lyde, når man slår på dem. Hun har minimeret sit indtag af tungt fordøjelig mad. Hun drikker en masse vand. Og så sørger hun for at skaffe sig små pauser i løbet af sin arbejdsdag, hvor hun kigger ud ad vinduet og trækker vejret dybt.

"Min mormor brugte udtrykket: "Jeg skal lige hvile ørene“. Det er ikke normalt at sige i dag. Men det er det, jeg skal: Hvile mit nervesystem. Min skade er ikke forsvundet, men ved at lave mine yogaøvelser og gøre nogen af alle de ting, som hører til den yogiske levevis, får jeg beroliget den del af hjernen, der er i alarmberedskab, når man har kroniske smerter. Resultatet er, at smerterne er dæmpet så meget, at jeg kan være uden medicin. Det, havde jeg aldrig troet, skulle lykkes", siger Sofie.

”Det er utroligt at tænke på, at der ikke skulle mere til at gøre mig smertefri”

"Det går nok over“. Da Michelle Husted Svensson under en graviditet for tre år siden fik voldsomme ryg- og lændesmerter, tænkte hun, at de ville forsvinde, når hun havde født. Smerterne tog imidlertid til, efter Mille var kommet til verden. Det gjorde ondt, når hun løftede datteren, når hun sad, når hun gik – og når hun lå i sin seng om aftenen, gjorde det så ondt, at hun ikke kunne sove.

"Jeg var ved at blive sindssyg af alle de smerter og tog en masse smertestillende medicin: Håndkøbsmedicin og ind imellem også et morfinlignende præparat", siger 37-årige Michelle. Et besøg hos lægen resulterede i en scanning. Svaret på den lød, at der ikke var noget galt.

"Jeg græd, da jeg fik den besked. Det kunne ikke passe, at jeg skulle blive ved sådan her". Michelle forklarer, at hun i mange år har lidt af underlivssygdommen endometriose, som giver smerter, som hun også har måttet tage medicin for at dulme. Derudover har hun lidt af så voldsomme migræner, at medicinen ikke har hjulpet hende.

"Jeg var derfor vant til at bide meget i mig – og tænkte at ryg- og lændesmerterne var min egen skyld, fordi jeg ikke havde taget den med ro under graviditeten", siger Michelle. Efter sin barsel startede hun på at arbejde som hestemassør – så godt hun nu kunne klare det fysisk hårde arbejde. Når hun havde arbejdet en måned til halvanden, måtte hun restituere en uge.

"Jeg googlede rundt for selv at finde en diagnose og prøvede flere alternative behandlere", siger Michelle.

Læs også: 9 yogaøvelser, der styrker din balance

For hestens skyld 

At hun kunne behandle sig selv, faldt hende dengang ikke ind. Og da hun for to år siden begyndte til rytteryoga, var det udelukkende for bedre at hjælpe hestene. Michelle forklarer, at hun blev kaldt ud til de samme heste flere gange og skulle behandle dem for spændinger og ubalancer, hun allerede havde udbedret. Hendes tanke var derfor, at hun ved at lære mere om rytternes spændinger kunne sikre, at de red korrekt, så de ikke risikerede at give hestene skader. Hun gik nu i gang med en uddannelse til rytteryogainstruktør. Den foregik over nogle weekender, og derhjemme lavede hun hver eneste dag de øvelser, hun havde lært. Og så skete der noget, Michelle bestemt ikke havde regnet med.

"Efter 14 dage med yoga forsvandt mine smerter. Jeg lavede ikke engang særlig mange øvelser, men min fastlåste læn og min stive ryg blev løsnet, så jeg ikke længere havde brug for smertestillende medicin", siger Michelle. På grund af de hurtige resultater blev hun bidt af yogaen, og den fortsatte træning bevirkede, at også smerterne fra endometriosen samt de håndledssmerter, hun fik af at massere heste, forsvandt. Endvidere holdt hendes migræneanfald næsten op.

"Det er utroligt at tænke på, at der ikke skulle mere til at gøre mig smertefri. Selv om jeg lige nu er gravid og ikke kan lave alle øvelserne, er smerterne ikke kommet tilbage – fordi jeg er blevet så smidig og bevidst om, hvordan jeg bruger min krop. Yogaen har givet mig en helt anden kropsholdning, jeg er blevet mere kropsbevidst, og jeg er sikker på, at det er derfor, jeg nu har fået et liv uden smerter", siger Michelle.

Derfor hjælper yoga

Michelle har lært yoga hos Søs Fejerskov-Quist i Farum, der har udviklet en særlig form for rytteryoga.

"For ryttere betyder yogaen, at de trækker vejret dybere og slapper mere af, når de rider. Det kan hesten mærke og får mere lyst til at samarbejde", fortæller hun.

"Men også alle andre kan have glæde af yogaen. Hvis vores krop er stiv, kommer vi nemt ind i en dårlig spiral: Når kroppen ikke fungerer optimalt, bliver der sendt faresignaler til hjernen, der kommer i alarmberedskab og gør kroppen yderligere stresset. Overhører vi de signaler eller vælger at slå dem ned med medicin for at klare hverdagen, slår hele systemet fra, og vi kan ikke mærke os selv".

"Vælger vi i stedet at sætte os ned, lukke øjnene, trække vejret dybt og lave yogaøvelser, der løsner vores muskler, led og bindevæv, kommer der ilt til cellerne – og så kan kroppen klare rigtig meget. Jeg plejer at sammenligne det med en vandslange: Hvis vi klemmer på den, kommer vandet ikke ud til blomsterne, og de får ikke, hvad de har brug for. Sådan er det også med kroppen".

Læs mere på fit2ride.dk

213

Cirka så mange hovedpinepiller sælges der hvert år i gennemsnit per dansker, og vores forbrug er således blandt de højeste i verden.

Kilde: Apotekerforeningen og Dansk Hovedpinecenter

Se, hvad vi ellers skriver om: Yoga og Velvære