Made in Denmark: Ole Lynggaard Copenhagen

Ole Lynggaard Copenhagen er et smykkefirma, der, trods ­krisetider, kun går fremad. Hemmeligheden er en stærk ­familiefølelse og en stædig tro på, at det unikke design og gode ­håndværk sælger. I år fylder virksomheden 50 år.

Ole Lynggaard, 77 år, må føle sig heldig. Ikke alene har han skabt en virksomhed, der vokser støt i både Danmark og udlandet. Han kan også gå ind ad døren i tre af sine egne butikker i hhv. København K, Kastrup Lufthavn og Stockholm. Og så har han formået at skabe en arbejdsplads for ca. 110 ansatte, heriblandt knap 50 af landets dygtigste guldsmede, der skaber unikke smykker fra bunden. Men vigtigst af alt har han formet et arbejdsliv, hvor han er omgivet af sin familie.

Datteren Charlotte Lynggaard på 47 år er som sin far designer og guldsmed og har været med i virksomheden de seneste 25 år. Hendes 44-årige bror Søren Lynggaard er administrerende direktør, Charlottes mand, Michel Normann, er direktør for virksomhedens kommercielle aktiviteter, og Sørens kone, Hannah Lynggaard, er ansvarlig for det svenske marked. Ole Lynggaard Copenhagen er med andre ord et familiefirma i ordets bogstaveligste forstand, og netop de stærke bånd på tværs er en af virksomhedens største styrker, mener Søren. “Vi deler den samme passion. Det er den, der driver os,” siger Søren, og Charlotte supplerer:

“Vi har meget forskellige profiler og er hver især rigtig gode til det, vi laver. Og vi kæmper for det. Vi har viet vores liv til det,” siger Charlotte, der sammen med sin far står for alt det designmæssige i virksomheden.

Hun er også den, der egenhændigt designer og delvis håndsyer 20 overdådige kjoler til det store show, som Ole Lynggaard Copenhagen afholder i forbindelse med 50-årsjubilæet i år – og som står for at finde den rigtige fotograf og model til de kampagnebilleder, der understøtter den samlede identitet. Det var fx hendes idé at bruge Helena Christensen som firmaets ansigt udadtil.

“Mange kvinder kan identificere sig med Helena Christensen. Både de yngre og de ældre. Hun repræsenterer flere typer – fra den klassiske til den mere boheme. Hun favner meget den kvinde, vi henvender os til,” siger Charlotte.

Søren forklarer, at supermodellen særligt har gjort en forskel for eksporten, fordi Helena Christensen er et brand i sig selv og et, man forbinder med luksus, stil og kvalitet.

“Det er det samme med vores titel som Kgl. Hofleverandør. Det betyder måske ikke så meget herhjemme, men i udlandet er det et stempel. Noget, der løfter os op i en vis liga,” siger Søren og refererer bl.a. til det mageløse Midnatsdiadem, der består af fine blade og spinkle grene i 18 karat rosa hvidguld, sort oxideret sølv og intet mindre end 1.340 brillanter på de 31 knopper. Kronprinsesse Mary har båret diademet ved adskillige lejligheder, ligesom hun ofte ses med smykker fra de nyeste kollektioner – som et sæt diamantbesatte ørenringe fra Flowers-serien og en række af de brillantbesatte Love Bands-ringe på fingrene.

I en tid, hvor de fleste andre outsourcer til Indien og Asien, har Ole Lynggaard Copenhagen valgt at beholde produktionen på værkstedet i Hellerup, hvor de har 45 guldsmede siddende.

“Det er afgørende, at alle har følelsen af at være en del af et team. Selv om vi bliver større, vil vi stadig gerne agere, som om vi er små. Vi vil have korte beslutningsveje og en flad struktur,” siger Søren. Han er meget bevidst om at give den gode energi, han selv har oplevet fra sin far, videre til de ansatte.

“Vores far har været rigtig god til at give slip og give os ansvar. Vi kan sagtens være uenige, men han trækker aldrig far-kortet,” siger Søren, der netop af den grund er sikker på, Ole Lynggaard Copenhagen også eksisterer de næste 50 år og forhåbentlig med tredje generation Lynggaard på flere poster.

“Vi spiller på den lange bane og vil i stigende grad inspirere og være en drøm for ‘women of all ages’,” siger han.

Se også: "Sådan fik jeg mit drømmejob" »

Se, hvad vi ellers skriver om: Interview