Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Louise Vorre har lært at holde af at smøre madpakker. Foto: Privat.

Drop stress og præstationsangst over madpakkerne

Jeg frygtede, hvad de andre forældre og lærene ville tænke om mig som mor, når de så mit barns madpakke.

Faktaboks

Mine bedste råd til gode madpakker uden stress

– Lyt til dig selv

– Gør madpakke smørring til en hyggestund, og tænk over at det er ren forkælelse du står og laver til dit elskede barn.

– Sørg for at der både er frugt, grønt, fiber og også lidt ”snack”, så er der både energi, sundhed og lykke.

– Brug nogle timer f.eks. i en weekend sammen med barnet til at lave hurtige snack til fryseren, på den måde sparer du tid når du laver madpakker i hverdagene.

– Anskaf dig en madkasse der er rumopdelt, det er så nemt for barnet at overskue hvad der er i madkassen og de enkelte ting behøver dermed heller ikke at blive pakket ind. Det er altså ikke altid børnene har tid/gider pakke det ud.   

– Tag barnet med på indkøb eller lav ”ønske listen” med barnet

Min søn begyndte i 0. klasse efter sommerferien, han var spændt på skolestarten, naturligvis, men til min overraskelse, var han lige så spændt på, at skulle have madpakke med.

Han kommer nemlig fra en børnehave med fuld madordning, derfor har han ikke selv haft madpakke med, og jeg har derfor været ”forskånet” for at lave de daglige madpakker.

Det er bestemt ikke et irritationsmoment for mig, at jeg nu hver aften efter puttetid lige skal bruge lidt tid på madpakker, faktisk nyder jeg det allerede. Eller skal jeg måske sige, nyder det stadig – for det er jo trods alt ikke mange madpakker, jeg har nået at lave.
 
Det er hyggeligt og afslappende for mig, fordi jeg har besluttet at lytte til mig selv og ikke til de forvrængede tanker om, hvad der er ”rigtig og forkert”.

LÆS OGSÅ: 5 gode råd om madpakker

Jeg må indrømme, at jeg før skolestarten tænkte meget over, hvad han skulle have med, så det både mættede, var lækkert, sundt OG acceptabelt. Det gik egentlig op for mig, at jeg indirekte var styret af, hvad de andre forældre måske ville tænke, og hvad læreren ville sige. Tanker, der bestemt ikke er hold i.

Ikke-eksisterende krav

Nu sidder der måske nogle derude og tænker: ”Come on, taler kvindemennesket ikke blot om madpakker?”

Jo, det gør jeg, men jeg var så opsat på at opfylde alle mulige ikke-eksisterende krav og forventninger, at jeg blev helt stresset i hovedet, og da min seksårige søn tre gange havde nævnt nogle ting, han kunne tænke sig at få med i madkassen, og hørt sin mor svare: ”Det skal jeg lige finde ud af om man må”. Da svarede han mig på bedste børnelogisk måde: ”Jamen mor, er det ikke dig der bestemmer, det er jo dig, der er mor, og dig, der laver madpakkerne”.

LÆS OGSÅ: Se min fine madpakke

Bum bum… Tak min kære og kvikke dreng. Jo, det er mig og far, der bestemmer, hvad du skal spise – og så længe madkassen ikke kun indeholder chokolade- og Nutella-madder, så går det nok.

Jeg ved virkelig ikke, hvor alle de dér usikre tanker kom fra, for vi er forholdsvis sunde hjemme hos os, og der er både frugt, grønt, fiber, fuldkorn, protein og sunde olier i vores daglige kost, så jeg har bestemt ikke noget at bekymre mig om.

Faktaboks

Fyld fryseren – vores er fyldt med 

Det er så nemt lige at tage et stk. op af fryseren og lægge i madkassen sammen med det øvrige mad om aftenen, og om morgenen er det tøet op – og for min søn, bringer sådanne små hurtige snack ting altså lykke.

– Fiberboller med og uden chokoladestykker

– Rugbrødsboller

– Pizzasnegle – lavet med fiberrig dej, skinke, ost og tomat pure

– Mini indbagte pizzaer

– Tærte skåret i små portioner

Det faktum, at jeg faktisk bekymrede mig, får mig til at tænke på, at der med garanti sidder andre forældre derude, som uden grund har alt for mange tanker om at gøre det ”rigtigt” – og de tanker vil jeg gerne afhjælpe dem med, derfor er mit råd enkelt: Stop!

Langt de fleste forældre er udmærket godt klar over, hvad der er sundt og knap så sundt for deres børn, og de fleste forældre ved også godt, at hvis der er en fin balance mellem sundt og usundt, så skader lidt sukker ikke noget, hvis bare mængden af det sunde er langt større.

Når børnene er af sted i mange timer i skole og SFO, så er det vigtig, at de får godt med energi til at overskue dagen, så derfor nytter det jo ikke, hvis madpakken kun er lavet efter den ene fancy opskrift efter den anden, hvis barnet så ikke vil spise det. Lyt til dit barn, og lyt til din egen fornuft.

Drop stresset

Som sagt, så synes jeg faktisk, det er hyggeligt at lave madpakke til min søn, jeg stresser af, mens jeg står og laver lidt forkælelse for ham, for jeg laver madpakkerne lige præcis, som jeg ved, de passer bedst til ham; en masse små ting, tapas kunne man kalde det med fancy ord.

For ham handler det om overblik, og små rum med små forskellige ting, det kan han overskue, og det får ham til at spise mere. Jeg tænker på hans ønske og behov, og ikke andres, og jo, der er altså også små knap så sunde snack at finde i hans madpakke, men der er bestemt også sundt.

LÆS OGSÅ: Lad dit barn lave madpakken

Når jeg står der klokken 21 og smører madpakken, så tænker jeg på, hvor glad han bliver, på den måde bliver jeg glad, og derfor stresser det mig ikke.  

Før skolestart tog vi en snak sammen om ting, han kunne ønske sig, og jeg skrev alt ned han sagde: “Det er ikke en ‘jeg vil have-liste’, men mere en ‘ønskeliste'” – på den måde føler han, at han er med i bestemmelsesprocessen, og sjovt nok så ryger maden altid bedre ned, når han selv har været med til at lave den eller bestemme den – at han så ikke får lov til at bestemme i sidste ende, det er en anden sag, men det opfanger han slet ikke. Men han kommer faktisk med nogle ideer, som er interessante og godt for ham, så helt dumt er det ikke at tage dem med på råd.

Læs mere på www.bylouisevorre.dk.

Faktaboks

Nemme og gode snacks til madkassen

– Mini salami pølse stænger – lige til at gnave af.

– Frugtstænger – kan med fordel klippes over så man har 2 halve – en til hvert spisefrikvarter.

– Ostehaps – de går nok aldrig af mode, og perfekt, for de lugter ikke.

– Små rosinpakker.

– Frugt og grønt skåret i stave eller tern – friske bær er ofte også et hit.

– Mini grovkiks med chokolade på bagsiden – bare et par stykker til at ”styrke” eftermiddagen på.

– Riskiks med chokolade bagpå – det er okay med lidt lækkert til sådan en lang dag, det gør det lidt sjovere.

Se, hvad vi ellers skriver om: Klumme